Sv: B-Vitamin

Jag har Emins flytande b-vit.

samma här. + bakjäst för tillfället men det är pga hennes mage, inte pälsen.
när man dessutom kollar på innehållet så har emin 4 olika b-vitaminer
medans typ kraffts bara har 3 olika b-vitaminer.

och det är ju typ samma docering på båda dessa.
och iallafall häromkring så ligger krafft och shy feeder i ca samma prisklass medans emin ligger betydligt lägre.

Jag ger mina kraffts multivitaminer i flytande form. Ger det som kur då jag ger. Oftast blir det på våren och hösten ger även någon gång mitt på vintern.

Håller med om att den troligtvis är marknadens mest prisvärda, 8 st olika b-vitaminer i den och doserar man enligt förpackningen så räcker den till 250 dagsdoser för häst (4 ml/dag).

Ja, Basics flytande är absolut den mest prisvärda. Flest olika B-vitaminer i också. Tog mig faktiskt tid att räkna ut vad de olika b-vitaminpreparaten kostade per häst och dygn. Det var EXTREMT stor skilland på olika märken. I särklass dyrast var Shyfeeder och billigast var Basics. Trodde att Kraffts pelleterade b-vitaminer skulle vara prisvärda - men de har en ganska rejäl dygnskostnad..... Man ser ju bara kilopris eller literpris som jämförelse, man lurar sig gärna där - de olika preparaten har väldigt olika dosering per dygn och det är där de största skillnaderna är. Lönar sig att ha med miniräknaren i affären :)

Alla ni som ger extra B-vit, ger ni något mer för att underlätta upptaget av B-vit?
// Linda

Min häst fick B-vitaminspruta i år istället för att kladda med extra i maten...

Sedan äter han också multivitaminer pelleterade.

*knapplån*

Ett tips till nästa pälssättningstid (dvs augusti + december) - ge hästarna lite extra protein istället. Hästarna producerar sitt B-vitamin själva, så de behöver inget tillskott ens i pälssättningstider (som sker innan de släpper den gamla pälsen).

*knapplån*

Ett tips till nästa pälssättningstid (dvs augusti + december) - ge hästarna lite extra protein istället. Hästarna producerar sitt B-vitamin själva, så de behöver inget tillskott ens i pälssättningstider (som sker innan de släpper den gamla pälsen).

Har du något bra tips på vad man kan köpa som innehåller mkt protein ?

Hö skördat i rätt tid, lusern och sen finns det massor av kraftfoder med högre proteinhalt. Vad man ska ge beror på vilken häst man har, vilket hö man har och så vidare.

Ger min gamling (f-81:love:) b-vitaminer året runt.
Krafft B-vitaminpellets 1 dl om dagen. 2 dl vid fällning/sättning av päls. Även 20 ml Emin B då.:bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
448
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 129
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar