B- vitamin

Sv: B- vitamin

Jag börjar alltid ge B-vitamin till mitt sto när hon börjar fälla. Har gjort så nu i ett par år och tycker det hjälper! Det började med att jag tyckte hon var så tjurig vid pälsfällning och fick då tipset att ge B-vitamin och upplever att det funkar! Hon är glad och nöjd och björnpälsen faller av:)

BeastieBabe och alla hästar behöver inte b-vit.. men man ser oftare att skimmlar skrev:
Intressant. Detta är något jag aldrig hört tidigare. Vet man varför just hästar med mycket vitt behöver extra?

/ Yamaha - som råkar ha en Knabstrupper och en flugskimmel.... :crazy:

Jag gav inte min häst förra fällningen (har inte haft honom så länge) och då blev han grinig vid borstning. Har nu gett honom sedan ca 2 veckor tillbaka och nu surar han inte :)
Men för att svara på din fråga, Har oxå hört att man ska ge hästen ett tag innan den börjar fälla..

Har en kompis som läser i Uppsala till agronom nånting, hursomhelst de läser mkt foderlära o den läraren hade frågat vilka som ger b vitamin hur mkt o isåfall när. Alla i klassen hade sagt vid pälsfällning osv o då sa han att det är helt bortkastade pengar eftersom de tillverkar eget.Samma lärare sa även att man inte ska avmaska om man inte ser att hästen verkar behöva det. Detta gäller inte unghästar utan vuxna hästar.Tänk vad mkt pengar man lägger på b vitamin o avmaskning i onödan om det inte ens hjälper.Det som hjälper hästen vid pälsfällning är i såfall proteiner.Mn tycker ju att en lärare i just foderlära borde veta.Svaret avser Mumins fråga,glömde skriva det

Okej, så mycket man ger till hästarna är bortkastade pengar alltså.
Men varför görs det så mycket tillskott då. Är det bara för att tjäna pengar eller behövs det i vissa fall????

Givetvis är det för att tjäna pengar.Ta det här med avmaskning tex; de skriver på förpackningen att man ska avmaska innan bete under bete,efter bete på vintern o säkert nån mer gång. De skulle inte tjäna så mkt om alla som äger en vuxen häst köper avmaskning 1gg vart annat år.Det är otroligt många som spenderar otroligt mkt pengar på alla möjliga preparat som antingen hästen inte behöver eller inte kan ta upp om det kombineras med andra ämnen.Ett annat exempel; kli.Jätte bra men om man ger mkt kli så kan inte hästen ta upp kalcium.Så om man ska ge tillskott kan man inte bara välja ut allt som låter bra man måste även ta reda på allt som det gör i kroppen.Ge två olika preparat o det kanske tar ut varann så hästen kan i slutändan inte ta till sig nåt utav det.

Nu skall vi inte glömma dom hästarne som har det jobbigt då dom fäller. Dom skall givetvis ha all hjälp dom kan få när dom fäller. Men som någon sa långt ifrån alla behöver b-vitaminer. Har hästen det jobbig så be vet. ge den en spruta.

cajsa skrev:
Har en kompis som läser i Uppsala till agronom nånting, hursomhelst de läser mkt foderlära o den läraren hade frågat vilka som ger b vitamin hur mkt o isåfall när. Alla i klassen hade sagt vid pälsfällning osv o då sa han att det är helt bortkastade pengar eftersom de tillverkar eget.Samma lärare sa även att man inte ska avmaska om man inte ser att hästen verkar behöva det. Detta gäller inte unghästar utan vuxna hästar.Tänk vad mkt pengar man lägger på b vitamin o avmaskning i onödan om det inte ens hjälper.Det som hjälper hästen vid pälsfällning är i såfall proteiner.Mn tycker ju att en lärare i just foderlära borde veta.Svaret avser Mumins fråga,glömde skriva det

Du vet möjligen inte vad läraren heter?

Jag ger b-vitamin till stoet när hon börjar bli tjurig och öm i pälsen.
Det har alltid hjälpt så.

Jag ger min häst (magert fullblod :smirk: ) B-vitamin eftersom jag tycker att han har lite lättare att hålla hull under pälsfällningen då, och har räknat på det och B-vitamin är absolut inte det jag slänger mest pengar på (köper 2,5 l dunkar för ca 100 lappen). Skulle jag behöva spara så är det väl det sugande behovet efter nya shabrak som skulle behöva dämpas :angel:

_underbarn_ skrev:
och har räknat på det och B-vitamin är absolut inte det jag slänger mest pengar på (köper 2,5 l dunkar för ca 100 lappen). Skulle jag behöva spara så är det väl det sugande behovet efter nya shabrak som skulle behöva dämpas :angel:

Samma här.. :idea:

*knapplån*

Jag ska börja ge min tjej B-vitamin... e ju helt korkad när det gäller sånt där men står d på förpackningen hur mycket dom ska ha eller är det individuellt? hur mycket ger ni era hästar?

Aliche skrev:
*knapplån*

Jag ska börja ge min tjej B-vitamin... e ju helt korkad när det gäller sånt där men står d på förpackningen hur mycket dom ska ha eller är det individuellt? hur mycket ger ni era hästar?

Det står på förpackningen ungefär hur mycket du ska ge så därigenom kan du få en fingervisning men det är givetvis individuellt så du får prova lite. Jag ger min häst (ponny) 20 ml av Emin´s b-vitamin. Nu har jag precis börjat men han fick samma mängd i våras och det blev bra!

shy feeder--- i pump (30 ml) morgon och kväll i 14 dagar.. sen ger jag en pump /dag tills dunken är slut

Att ge B-vit är att i de allra flesta fall slänga pengarna i sjön. De flesta hästarna med normal mag-tarmfunktion har också tillräcklig B-vitamin-produktion. I samband med fällning/pälssättning går det åt proteiner till den nya pälsen. Då kan det vara bra att se över foderstaten så tillräcklig mängd protein finns i foderstaten. Om man ger tex foderjäst så innehåller det protein, kanske tillräckligt för det extra behovet. Annars ger som någon skrev exv lucern ett bra tillskott.

Fick just höra detta av min syster som pluggar på SLU! Fy vad pengar man har slösat på helt fel saker! I år ska jag prova ge extra proteiner istället. Jag är i och för sig inte förvånad över denna "nyhet" eftersom jag tycker att B-vitaminen har gett mkt liten efekt på mina hästar...

jag ger det året runt genom att stöpa linfrön (ca 1,5 dl/häst) håller magen igång och en skinande hårrem med mkt B-vit. B-vit(linfrö)+flytande form av fälling/sättning men överskott ger bortkastade pengar, kolla upp andra vit. som ex. E-vit som kan orsaka förgiftning vid höga doser.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar