B

BeastieBabe

finns b-vitamin naturligt i någon sorts naturlig "hästmat"?? (nån frukt/grönsak eller kanske i granris/blåbärsris eller något?)

eller är det bara b-vitaminsaft som gäller t.ex shy-feeder, kraffts b-viamin, b-viplex osv?
 
Foder jäst innhåller mkt B-vitamin. Men det är försent att börja ge nu, om du hade tänkt ge det för at underlätta fällningen. Måste isf börja nån månad i förväg för att hästen ska hinna ta upp det.
 
jo men det jag menade var sådant som man kan ge hästen utöver foderstaten.. det ser inte så bra ut med en väl uträknad foderstat och sedan slänger man på 2 kg havre för b-vitaminens skull? eller
 
hmmm ok.. har du nått tips på hur man får kräket att börja fälla den där tjocka pälsen nån gång? :D hon blir megasvettig hela tiden nu när man jobbar henne och det finns bara isvatten i kranen i stallet.. :confused:
 
öm hästen får en spruta med b-vitamin, hur lång tid tar det då innan hästen tar upp det?
 
jo, men om man sägar att istället för att köpa b-vitamin på flaska eller ge hästen havre som den blir helt snurrig i huvudet av, så skulle man säkerligen kunna slänga in en del blåbärsris eller lite kålrötter (om nu detta skulle innehålla b-vitamin) istället.. om man inte gillar detta grejsande med olika medel och doseringar..

men b-vitamin finns alltså bara naturligt i spannmål..

tack för svaren :)
 
Vi ger våra hästar en daglig dos med b-vitamin ur en sån där "fyrkantig flaska som man kan lätt mäta upp dosen med" (kommer inte på ordet... :)) Hur som helst tycker vi det är smidigast eftersom vi brukar ha svårt att få tag i morötter och det går inte att ge hur mycket mat som helst till dem eftersom de lägger på hullet ganska lätt...
 
En annan fråga om B-vitamin - jag brukar hälla det (Shy Feeders) i betforn och lusernen, som jag blöter upp. Håller vitaminerna ändå, eller bör man ge det i den "torra" maten?
 
jo dom bör väl hålla, om du inte häller i det en månad i förväg dvs.. :)
 
Hur mycket kostar en b-vitamin spruta? och kostnad för att någon veterinär ska komma ut å ge sprutan.. ?
 
Själva b-vitaminet kostar några tior. Vad veterinärkostnaden blir går inte att svara på, det beror på var du bor, om det går att sammordna med något annat mm.
PL
 
hur är det med soja, hörde av någon här att det skulle inehålla mycket B-vitamin det också. Vet du om det stämmer?
 
Kan inte säga på rak arm men jag tror inte att soja kan innehålla så mycket att en rimlig giva gör någon riktig skillnad.
PL
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 128
Foder & Strö Hej, jag har en äldre häst. Hen har tidigare ätit speciellt seniorfoder ( Dodson o Horrell 16+) som innehåller div nyttigheter för äldre...
Svar
3
· Visningar
708
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 501
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vår ena hund påbörjade allergiutredning för ett tag sedan. Vi gav henne RC Anallergenic under eliminationsdieten, och har så fortsatt...
Svar
5
· Visningar
819
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp