b-vitamin så här års..

S

Stallflicka

Nå, ;) vad säger ni, hjälper b-vitaminer ngt alls om man ger det så här års? Tänkte försöka få slut på min påbörjade flaska men är det ngn vits? :angel:
 
Sv: b-vitamin så här års..

B-vitaminbrist är aldrig konstaterat på häst, en för häst med magtarmproblem.

B-vitamin ges vid korsförlamning, magproblem och vid besvärlig pälssättning/fällning.

Så nej det är inte spec troligt att du har mnågon nytta av ett B-vit tillskott såhär års, kanske inte sen heller, men om du vill he det så kör på, det är inte farligt, överskott kissas ut.

JAG skulle hälla i hästen det tillv åren när den börjar fälla istället, då har du en CHANS att det gör nytta iaf =)
 
Sv: b-vitamin så här års..

Vi har alltid gett tävlingshästarna (trav) b vitamin. Vi gav det under hela året.

Men på min egen pålle som jag har nu ska jag bara ge på våren/hösten när han byter päls.

Överskott kissas ju som sagt ut så det är ingen fara att ge det endå. Men kanske lite bortkastade pengar?
 
Sv: b-vitamin så här års..

Jag ger min B-vitamin året runt på grund av muskelproblem.
 
Sv: b-vitamin så här års..

ger man inte b-vitamin mot upphakningar oxå?

/T
 
Sv: b-vitamin så här års..

coletessan skrev:
ger man inte b-vitamin mot upphakningar oxå?

/T

Jo men det faller under muskelproblem då. Eftersom det första man försöker göra vid patellaupphakningar är att muskla hästen (det dyker ju ofta upp på unghästar) eftersom det ofta hjälper att de får mer muskler så att området 'stramas åt'
 
Sv: b-vitamin så här års..

Jag har nyss fått ett svar från en som kan mycket om islänningar. Har du en islänning med eksem så ge b-vitamin året om bl a.
 
Sv: b-vitamin så här års..

Alexandra du skriver att b-vitamin är bra för en häst med magtarmproblem.
Du menar inte b-jäst då?
Eller är det samma sak?
 
Sv: b-vitamin så här års..

gejsa skrev:
Alexandra du skriver att b-vitamin är bra för en häst med magtarmproblem.
Du menar inte b-jäst då?
Eller är det samma sak?

B-jäst är pepprat med B-vitamin.

B-jäst är också bra för magen, tack vare jästen.

Att man ger B-vitamin till hästar med magproblem hör ihop med att hästen själv tillverkar stora mängder B-vitamin i tarmarna. Vid en magtarmstörning störs ju hela magtarmbalansen och således också förmågan att just då tillverka B-vitamin.

Så, både foderjäst och B-vitamin är bra (behöver dock inte ges samtidigt då B-jäst är pepprat med B-vit, men själva jästen är också bra för magen).

Har du haft en häst veterinärbehandlad för kolik någon gång så är det inte otroligt att den fått Beviplex sprutat (ihop med annat). Beviplex är just B-vitamin =)

Så, jag menade just B-vitamin, men jästen är bra den med, av dubbla anledningar.
 
Sv: b-vitamin så här års..

Vet du om man kan ge b-jäst året om eller iaf hela vintern? Jag har en islänning som just ska äta b-vitamin för att han eksem och sedan är han lite dålig i magen till och från? Så i stället för att ge b-vitamin kan jag då ge b-jäst hela tiden.
 
Sv: b-vitamin så här års..

Har precis börjat en kur b-vit igen. Gav det när hon satte vinterpäls, men eftersom min rödhåriga fröken är så irriterad när man borstar tänkte jag testa om det blev bättre med lite b-vit.
Som andra har sagt, det är ju inte farligt och dom kissar ut överskottet. Det enda är att det kostar pengar :crazy:
 
Sv: b-vitamin så här års..

Nu var det inte b-vitamin jag frågade om utan om b-jäst. Om man kan ge det jämt.
 
Sv: b-vitamin så här års..

Man kan ge jäst för jämnan ja, fast alla hästar äter inte det och vissa bekommer det inte alls.
 
Sv: b-vitamin så här års..

Ett tillägg på just muskler, B-vitamin kan också lindra sk överträningssymtomer. Så hästar i hård träning kan ha god hjälp av extra B-vitamin.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
933
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 681
Senast: Krålus
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
2
· Visningar
533
Senast: Fibusen
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 443
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp