B-vitamin och jäst året runt?

Sv: B-vitamin och jäst året runt?

Tror ni hästen behöver dessa extra foder för att han inte har tävlat i hoppning på 3år
Han hoppade ju som 4-5åring sen tog det slut................Så nu börjar dom om från början igen i hoppningen

Vi kanske skall låna denna häst men jag är så himla osäker när dom säger att dom måste börja om med han i hoppningen och han är 8år

Fast om hästen har en dålig mage så kan man behöva ge tillskott av B-vitamin för det som hästen tillverkar inte räcker till, det är ingen skröna. Däremot är det en skröna att man behöver ge extra B-vitamin vid t.ex. pälsbyte. Har man som jag fånghäst och inte tycker att det är en särskilt dyr utgift så kan man säkra upp med B-vitamin när man tycker det behövs.

Jag förstår inte vad du menar? Vadå rätt vall? Vadå dålig hö är ofta problemet? B-vitamin tillverkar hästen själv i tarmen. Det behöver inte tillsättas till hästens foderstat. Om hästen behöver b-vitamin så lär den vara så sjuk att veterinären bör vara inblandad och då lär nog hästen behöva b-vitamin i injektionsform och inte som tillsats i fodret. B-vitamin behovet är en skröna ifrån fodertillverkarna och de tjänar multum på hästägarnas okunskap varje år.

Har du läs siten???
Det är bakteria som producera B-vitamin.
Dåliga hö bland annant kan slå ut dess bakteria.

Jag har hört från några oberoende veterinära håll att man tillsätter vitamin B1 (tiamin) vid patellaproblem med gott resultat!

Det har jag också hört (från en veterinär som själv håller på mkt med trav). Fick det till min som hade lite problem med ett bakknä, mest för säkerhets skull och om det hjälpte vet jag inte.

Men det är ju inte det som är poängen, klart man åtgärdar en dålig mage, men en häst kan ha en känslig mage och det blir problem med B-vitaminupptag. Det är inte alltid man kommer tillrätta med en dålig magen direkt och ska man skita i att hästens behov av B-vitamin blir täckt under den tiden.

Dina råd och funderingar är verkligen.........lite konstiga:crazy:

Under ett längre tids sjukdom kan B-supplement behövas.
Du ska fixa problemet först, inte förlänge det.

Jag ger B-vitamin året runt till min C-ponny. Hon är 26 år och har lite problem med pälsen nu på äldre dar, och den har utan tvekan blivit bättre sen jag började ge henne extra B-vitaminer.

Hur kan b-vitamin tillskott hjälpa mot patella problem när hästen ändå tillverkar sitt behov av b-vitamin själv? Jag är ärligt nyfiken alltså.

min stackars häst stod på boxvila i 3 månader pga hemsk skada och fick då även lätt patella på det friska benet, vet rekommendera extra B-vitamin och vips så var upphakningen borta!
Efter några månader fick hon stå i sjukhage ett par dagar och patellan kom tillbaka pga för lite rörelse men försvann igen så fort hon fick B-vitamin.
Hon får B-vitamin alltid nu och har inte fått upphakning på över 1 år, inte sen hon stod i sjukhage.
Vet inte hur det går till men funkar definitivt på min! Nu va det ju hennes skada och stränga boxvila som utlöste patellan, aldrig haft tendens till det förr.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar