B-vitamin och jäst året runt?

Marina_s70

Trådstartare
Vi var och kollade på en hög stor häst idag
Och jag frågade om han fick något specialfoder
Då sa hon att hon ger sin häst B-vitamin och jäst året runt

Så nu undrar jag varför man ger hästar det året runt?
Speciellt b-vitamin?

Sv: B-vitamin och jäst året runt?

Kan ju vara en häst med känslig tarm som lätt blir lös i magen t.ex. Det hjälper mot sånt bland annat.

Kan ju vara en häst med känslig tarm som lätt blir lös i magen t.ex. Det hjälper mot sånt bland annat.

Okej, det visste jag inte.....jag har bara läst att det finns massa andra produkter mot tarm/magproblem

Då vart min fråga löst nu *ler*

Tack

Hon ger b-vitamin för att hon har för mycket pengar ;) Nä, men förmodligen tror hon att det har någon effekt vilket det inte har eftersom hästen tillverkar b-vitamin själv i tarmen. (Om hästen inte är svårt sjuk vilket jag antar att den inte är så är att ge extra b-vitamin som att kasta pengarna i sjön.) Bakjäst däremot kan hjälpa tarmen att få och bibehålla en bra tarmflora (så att den kan tillverka b-vitamin) men har hästen problem med sin mage så föredrar jag att ge yea-sacc istället både underhållande och förebyggande.

Hon säger att hästen inte är sjuk men dom hoppa med han en hel del när han var 4-5år
Sen dess är han inte hoppad. En tjej håller på att hoppa in han från början igen
Vilket jag tycker låter jättekonstigt.
På 3år ingen hoppning alls????

Hon ger b-vitamin för att hon har för mycket pengar ;) Nä, men förmodligen tror hon att det har någon effekt vilket det inte har eftersom hästen tillverkar b-vitamin själv i tarmen. (Om hästen inte är svårt sjuk vilket jag antar att den inte är så är att ge extra b-vitamin som att kasta pengarna i sjön.) Bakjäst däremot kan hjälpa tarmen att få och bibehålla en bra tarmflora (så att den kan tillverka b-vitamin) men har hästen problem med sin mage så föredrar jag att ge yea-sacc istället både underhållande och förebyggande.

Ja b-vitamin är ju inte billigt ;)
Men han var väldigt kort och blank och jättesnygg i pälsen.....

Tiny tack det rätt vall.
Dåliga hö är ofta problemet.

Lite läsning om B-vitamin
www.equi-theropy-net/equi-therapy/equine-nutrition/b-vitimins/horses.shtml

Jag förstår inte vad du menar? Vadå rätt vall? Vadå dålig hö är ofta problemet? B-vitamin tillverkar hästen själv i tarmen. Det behöver inte tillsättas till hästens foderstat. Om hästen behöver b-vitamin så lär den vara så sjuk att veterinären bör vara inblandad och då lär nog hästen behöva b-vitamin i injektionsform och inte som tillsats i fodret. B-vitamin behovet är en skröna ifrån fodertillverkarna och de tjänar multum på hästägarnas okunskap varje år.

Ja b-vitamin är ju inte billigt ;)
Men han var väldigt kort och blank och jättesnygg i pälsen.....

Nej inte i längden iallafall och särskilt inte om man tänker på att det är helt onödigt.
Min häst som jag har ägt i sex år har också mycket fin hårrem trots att hon inte har fått något b-vitamin tillskott på alla år hos mig ;)

Hur kan b-vitamin tillskott hjälpa mot patella problem när hästen ändå tillverkar sitt behov av b-vitamin själv? Jag är ärligt nyfiken alltså.

Aldrig tänkt på att det finns individuell variation på hur stort behov man har av saker och ting?

Jodå, absolut men hur menar du? Skulle behovet vara så stort att hästen inte skulle ha förmågan att tillverka det som behövs? Varför skulle den inte det isåfall? Vilka prover är tagna för att fastställa att hästen behöver b-vitamin i fodret? Om hästen inte kan tillgodogöra sig den b-vitamin den själv tillverkar så är det ju inte särskilt troligt att den kan tillgodogöra sig b-vitamin som ges i fodret heller. Isåfall är nog injektioner att föredra för då lär hästen ha en störning av något slag i mag-tarmkanalen som förhindrar att b-vitaminet tas upp normalt.

Jag menar att det förmodligen finns hästar som mår bättre på extra givor av b-vitamin precis som det finns människor som gör det, även om prover inte visar att man lider av någon brist. Dvs. att det individuella behovet ligger över den nivå som är normal.

Sedan är det ju inte farligt så vill man ge sin häst det så är det ju inget problem. De brukar bli ännu mer blanka i pälsen av det och då tar de förmodligen upp det också.

Hur kan b-vitamin tillskott hjälpa mot patella problem när hästen ändå tillverkar sitt behov av b-vitamin själv? Jag är ärligt nyfiken alltså.

När jag var inne med min häst på Husaby så rekommendera dom extra b-vitamin, varför? Jag fråga inte :)

Jag har hört från några oberoende veterinära håll att man tillsätter vitamin B1 (tiamin) vid patellaproblem med gott resultat!

Jag har hört från några oberoende veterinära håll att man tillsätter vitamin B1 (tiamin) vid patellaproblem med gott resultat!

Tiamin har jag oxå provat med det hjälpte inte heller.
Jag fick operera han 1gång och dom sa att man kanske behöver göra det 2ggr.
Men hästen är lite bättre nu när han rids mera och bygger muskler

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar