B-vitamin injektion

N

nocke

När ger man B-vitamin i injektion? Är det vid särskilda sjukdomar eller symptom eller ska det motsvara B-vitamin som man tillför hästen genom tillskott i fodret? Tar kroppen upp det bättre om det injiceras?
/nocke frågvis/
 
Sv: B-vitamin injektion

Man kan ge det vid korsförlamning och vid b-vitaminbrist.
Det tas nog upp snabbare om man sprutar det (okvalificerad gissning)

Hoppas du får bättre svar :crazy:
 
Sv: B-vitamin injektion

Min veterinär anser att en häst tar upp B-vitaminet bättre via injektion är i fodret, så pållan får en kur a la 20 ml x 2/dag tills två flaskor tar slut. Mycket av det man fodrar med försvinner ut ur kroppen utan att tas upp och i synnerhet äldre hästar behöver extra vitaminer och proteiner. :bow:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 930
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 122
Senast: manda
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp