B-vitamin: Emin eller Shy Feeder?

pinky

Trådstartare
Ja, vilket är bäst?

Båda finns i 1-litersflaskor, och doseringen är samma, 30 ml/dag.
Men Emin är billigare, 57,50 mot Shyfeeder som kostar 105:-...

Är det skillnad i kvalité, eller är Emin så mycket mer prisvärt? :confused:

Har alltid använt Shy Feeder tidigare.
 
Sv: B-vitamin: Emin eller Shy Feeder?

Jag använder emin B-vitamin, har inte märkt någon som helst skillnad från när jag använde shy feeder.
Shy feeder är dock smakligare...

Jag har även gått över från att ge Biofarmabs bioglucosamin till att ge emin´s preparat som är hälften så dyrt. Har inte märkt någon skillnad här heller :bump:
 
Sv: B-vitamin: Emin eller Shy Feeder?

Har för mig att Emin innehåller fler sorters vitaminer än Shy Feeder.
Dessutom, som sagt, är Emin billigare.
Min pålla äter bägge sorter med samma aptit.
Annat som skiljer är tjocklek, färg och smaklighet.
 
Sv: B-vitamin: Emin eller Shy Feeder?

Du menar flera sorters B-vitamin, eller hur?

Ja, det låter som att det blir Emin i år! :)
 
Sv: B-vitamin: Emin eller Shy Feeder?

Jag betalar 129 kr för Emins B-vitamin i 2,5-liters dunkar. Helt klart lönsamt!
 
Sv: B-vitamin: Emin eller Shy Feeder?

EMIN B-vitamin innehåller många fler b-vitaminer än vad Shy Feeder gör. Är dessutom billigare.
 
Sv: B-vitamin: Emin eller Shy Feeder?

Nu kanske jag gör många sura....
Men jag måste bara få fråga...
Köper ni vitaminer till er själva i tex mataffärer?
Eller vänder ni er till apoteket då?
(jag vänder mig till apoteket )

Jag tycker att det känns "fel" att köpa vitaminer till hästen i en ridsportbutik, lika fel som det känns att köpa vitaminer till mig själv på tex Coop Forum.
Detta pga...
Om man kollar på innehållet i flaskorna av B-vitamin så är det massor av socker och färgämnen mm.
Dom luktar och smakar socker och om det får ligga kvar ett tag (en vecka eller nått sånt) lite vitamin i ett mått så blir det (socker)kristaller i det.
Och...
Jag litar inte på att dom verkligen innehåller det dom ska, även om dom enligt lag måste göra det så gör lagring och temperatur ändringar mm sitt.
Jag menar vitaminer ska tex stå svalt...vilket dom inte gör i ridsportbutiken, och så vet man ju inte hur länge dom stått där och temperaturen ändras mm...:crazy:

Jag litar på apoteket... ;)
Både när det gäller vitaminer till mig och hästen. :D
Till hästen köper jag Beviplex Forte oral lösning. Den innehåller B1, B2, B3, B6 och jag ger detta vid pälsfällnin/sättning och andra tillfällen då det är nödvändigt med extra B-vitamin. 1liter kostar 96kr och doseringen är 1msk/100kg kroppsvikt och dag (fördelat på kraftfodergivorna) om man har en häst som blir MYCKET påverkad av tex pälssättning så kan man under den värsta tiden ge dubbel dos. B-vitamin är inte farligt att överdosera men man ska givet vis inte göra det i onödan.

Jag tycker att det känns "säkrare" att köpa från apoteket. Jag tror att man verkligen får det man betalar för.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: B-vitamin: Emin eller Shy Feeder?

Ja, i Sverige är det ju rätt dåligt utbud med vitaminer i mataffärer, annars hade jag nog köpt det, jag.
 
Sv: B-vitamin: Emin eller Shy Feeder?

Min tjej verkar tycka att shyfeeder är godare än Emin men jag har faktistk inte funderat på varför. Har liksom köpt det som funnits till hands. Dumt, skall börja fundera lite mer på vad jag trattar i henne...
 
Sv: B-vitamin: Emin eller Shy Feeder?

Jag ger Shy Feeder och tycker att det fungerar bra. Hästen gillar det!

Mvh Huntress :)
 
Sv: B-vitamin: Emin eller Shy Feeder?

Catinca skrev:
Min tjej verkar tycka att shyfeeder är godare än Emin men jag har faktistk inte funderat på varför. Har liksom köpt det som funnits till hands. Dumt, skall börja fundera lite mer på vad jag trattar i henne...


För att den smakar melass typ :)
Emins är inte alls lika god! Men lika bra!

jag smakar alltid på fodret, kan vara bra att veta om det är något de total ratar. Min är riktigt kinkig med smakligheten, Emins B-vitaminer funkar dock trots att det inte smakar särskillt gott...

Fibergi müslin han får skulle jag kunna tänka mig att ha till filen hemma...jättegod :rofl:
 

Liknande trådar

Katthälsa Letar efter lämpligt B12 eller multi B tillskott till katter men hittar inget. Vill helst att det ska vara flytande eller en väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 209
Senast: MJLee
·
K
Foder & Strö Hej! Har en undran gällande B-vitamin. Jag har precis köpt Shy Feeder-B, och jag tycker att doseringen är lite luddig... Det står...
Svar
6
· Visningar
1 301
Senast: Amicha
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 964
Senast: Sockertoppen
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 935
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp