Sv: B-vitamin: Emin eller Shy Feeder?
Nu kanske jag gör många sura....
Men jag måste bara få fråga...
Köper ni vitaminer till er själva i tex mataffärer?
Eller vänder ni er till apoteket då?
(jag vänder mig till apoteket )
Jag tycker att det känns "fel" att köpa vitaminer till hästen i en ridsportbutik, lika fel som det känns att köpa vitaminer till mig själv på tex Coop Forum.
Detta pga...
Om man kollar på innehållet i flaskorna av B-vitamin så är det massor av socker och färgämnen mm.
Dom luktar och smakar socker och om det får ligga kvar ett tag (en vecka eller nått sånt) lite vitamin i ett mått så blir det (socker)kristaller i det.
Och...
Jag litar inte på att dom verkligen innehåller det dom ska, även om dom enligt lag måste göra det så gör lagring och temperatur ändringar mm sitt.
Jag menar vitaminer ska tex stå svalt...vilket dom inte gör i ridsportbutiken, och så vet man ju inte hur länge dom stått där och temperaturen ändras mm...
Jag litar på apoteket...
Både när det gäller vitaminer till mig och hästen.
Till hästen köper jag Beviplex Forte oral lösning. Den innehåller B1, B2, B3, B6 och jag ger detta vid pälsfällnin/sättning och andra tillfällen då det är nödvändigt med extra B-vitamin. 1liter kostar 96kr och doseringen är 1msk/100kg kroppsvikt och dag (fördelat på kraftfodergivorna) om man har en häst som blir MYCKET påverkad av tex pälssättning så kan man under den värsta tiden ge dubbel dos. B-vitamin är inte farligt att överdosera men man ska givet vis inte göra det i onödan.
Jag tycker att det känns "säkrare" att köpa från apoteket. Jag tror att man verkligen får det man betalar för.