B*rjes Pool saddle

Sv: B*rjes Pool saddle

Jag såg att det stod att det var en trailsadel.... ni som känner någon som har en sådan sadel... vad har dom för inriktning på sin ridning????

Och vet ni om sadeln är mjuk att sitta i??!!??:):D:bump:

det är en garland reiner butterfly. numer tillverkad i italien och således bytt namn till pool´s. mycket bra kvalite till bra pris.
sök på westways saddlery där finns garland och westwood sadlarna från usa

Info jag hittade om sadeln som jag undrar lite över:

Bom: Ralide/ glasfiber.... Är glasfiberbom att föredra???

Bomvidd: 7½" ( full quarter ).... Vad motsvarar det i engelsk sadel? Är den normal eller vid?

Rundad skirt: 24".... Rundad skirt???? Och vad säger då 24"??

Vikt: ca 9 kg..... Är det är normaltung sadel??

15,5", 16".... Vad har ni andra på era sadlar?? Förstår att det är individuellt så skriv gärna vad ni har för storlek på er egen kropp ;) :)..

Jag är ganska liten. 160 cm och 48 kg. Jag har nu 16 tum på min. MEN jag skulle nog ha 15.5 tum.

Full quarter är en vid bom, hur vid vet man inte förrän man provat. Tyvärr är det så dumt med westernsadlar att beteckningarna på bomvidd inte är exakt lika mellan olika märken.

Full quarter är en vid bom, hur vid vet man inte förrän man provat. Tyvärr är det så dumt med westernsadlar att beteckningarna på bomvidd inte är exakt lika mellan olika märken.

Det känns ju bättre med för vid än för smal iallafall. Man lägger väl rätt mycket under en westernsadel också.

Nån som har koll på glasfiberbom och dom andra frågorna??

är det lika med hööks sadlarna som börjes??
bättre med begangnad kvalite märke??
är också nybörjare och vill börja med något lite mindre dyrare känns som 10-20 000 är mycke pengar.

är också nybörjare och vill börja med något lite mindre dyrare känns som 10-20 000 är mycke pengar.

Alla sadlar är inte av Hööks/Börjes-kvalitet bara för att dom säljs där. Även dessa köper in vissa kända märken som är ok. Jag tittar ju in på Börjes lite då och då och har sett ut några sadlar som jag ska prova på Raketen när han är så pass vuxen;)...bor bara 5 minuter ifrån...Däremot beställer jag inte mer på postorder utan jag vill prova.

Jag har haft en från hööks en gång och den var helkass!!

Jag tror att man ska välja märken som dom bara är återförsäljare av. Men generellt så har jag bara hört illa om sadlarna hööks säljer medans tex poolsadeln på börjes har jag bara hört bra om. Sedan är börjes lättare att ha att göra med tycker jag.

Alla sadlar är inte av Hööks/Börjes-kvalitet bara för att dom säljs där. Även dessa köper in vissa kända märken som är ok. Jag tittar ju in på Börjes lite då och då och har sett ut några sadlar som jag ska prova på Raketen när han är så pass vuxen;)...bor bara 5 minuter ifrån...Däremot beställer jag inte mer på postorder utan jag vill prova.

Va bra för dig som bor så nära!! :) Själv måste jag beställa och så får man prova hemma. Men man får ju räkna med att man får skicka tillbaka den, så att man inte behåller sadeln bara för att den är betald. :grin: Och så får man ju ta hjälp av någon som är bra på westernsadlar. :D

en glasfiberbom är gjord av just glasfiber = lättare än en träbom som är inlindad av endera glasfiber eller råhud. glasfiber blir sprött med åren och håller inte lika länge som en av trä. en del har sagt mig att glasfibern blir stummare ochså när den åldras men inget jag märkt av då jag har haft båda delar...
rundad skirt betyder att den är rund där bak istället för fyrkantig. 24" är jag osäker på men det kan ju vara storleken på skirten. en 16" motsvarar en 17" engelsk sadel ungefär.

en glasfiberbom är gjord av just glasfiber = lättare än en träbom som är inlindad av endera glasfiber eller råhud. glasfiber blir sprött med åren och håller inte lika länge som en av trä. en del har sagt mig att glasfibern blir stummare ochså när den åldras men inget jag märkt av då jag har haft båda delar...
rundad skirt betyder att den är rund där bak istället för fyrkantig. 24" är jag osäker på men det kan ju vara storleken på skirten. en 16" motsvarar en 17" engelsk sadel ungefär.

Har du märkt någon skillnad på bommen på dina sadlar?? :) trä vs. glasfiber då....

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 562
Senast: anna_panna
·
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
665
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag behöver tips på sadelmodeller! Jag är i taget och ska skaffa westernsadel till min appaloosa unghäst. Vilket i sig är sjukt svårt...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: VarjaLinnea
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka