D

Dezz

Hej!!


Jag undrar hur stor man får vara för att rida en b-ponny?? Klarar den en flicka på 40 kg som är ca 1,50 eller är det bättre med en c-ponny?? orsaken till att jag undrar är oxå att jag har en flicka på 4 år som ska rida.. o vill inte ha en alltför stor häst till henne..

Tacksam för alla svar..
 
Sv: b-ponny..

det beror ju helt på vad det är för slags b-ponny. om den är kraftig går det säkert! jag är 165 cm lång, väger ungefär 50 kg o ja brukar rida en av b-ponnysarna på ridskolan ibland :) fast han e exmooreponny :p
 
Sv: b-ponny..

det beror som sagt helt på vad det är för ponny, en stor, grov b-ponny klarar henne utan bekymmer. Men tänk lite på flickans ålder. Hur gammal kan hon vara? 11? Då kommer hon snart växa i en otrolig fart och b-ponnyn växer hon snabbt ur om hon dessutom vill börja träna lite och kanske tävla.
Då är frågan om inte en c-ponny runt 135 är bätttre. En snäll,välutbildad welsh är en trevlig häst som även din yngsta dotter borde kunna få sitta lite på. De är dessutom inte hiskeligt grova och borde vara hyfsat lätthanterlig för en liten tjej.
 
Sv: b-ponny..

Vet inte riktigt vad man säger om vikten, men om längden brukar man säga att man ska vara 10- 15 cm högre än vad häste / ponnyn har för mankhöjd. Det ska typ vara idealet.
 
Sv: b-ponny..

Lät bättre med en C-ponny.
B-ponny kommer snabbt att bli för liten.

/ Loriey
 
Sv: b-ponny..

förslag..köp en islandshäst, då kan alla rida, och ingen växer nånsin ur den, bra va! :idea: Vissa islandshästar är också duktiga hoppare, titta på islandshästsidans hopptrådar
 
Sv: b-ponny..

förslag..köp en islandshäst, då kan alla rida, och ingen växer nånsin ur den, bra va! :idea: Vissa islandshästar är också duktiga hoppare, titta på islandshästsidans hopptrådar

Men å andra sidan så är en islänning väldigt mycket häst för en 11-åring, men visst, det finns snälla såna också. :)
 
Sv: b-ponny..

Tack för alla era svar!

Jag har faktiskt redan en islänning som de kan rida på men jag ville ha en lite mindre häst till min 4 åring (hon tycker det är lite otäckt med för stora hästar) men då en häst som även en 11 åring kan rida på eftersom vi då kan rida ut tillsammans och jag tvingas inte gå hela tiden :angel:

Islänningen är jättesnäll men kanske lite väl het för en 4 åring att klara av själv och är man nybörjare så kan han säkert prova ryttaren en hel del.

Har faktiskt oxå funderat på att försöka få ta på en gammal snäll islänning.. som barnen kan lita på men det är inte så lätta att hitta..:(
 
Sv: b-ponny..

jag är 156-157 och väger.. det vet jag inte, men runt 55. jag brukar inte bry mig om så mkt vikt utan man ser ju om man är för stor i kroppen för hästen.
men jag har ridit både bponny och aponny utan problem, hoppat med och det funkar kanon. då har jag ridit en shettis, samt en shettis/welsh korsning och ett russ. och som sagt det har inte varit några som helst problem.

läste någonstans att för att rida shettis så bör man inte väga mer än 60 för ryggens skull, men jag vet inte, det är nog ganska individuellt. vet att en av bponnyerna jag red var shettis korsning och han bildade enorma ryggmuskler när jag ridit honom en period och han måde orvanlgti bra den perioden då. men man ska ju vara rädd om deras ben också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
780
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
625
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
676
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp