B-körkort..

J

Julia-hk

Någon som vet hur tungt man får ha i släpet om man har B-körkort & kör V70 2.4 T eller en 850? Båda volvos, då :) Och har det någon betydelse hur släpet är? Eller ja, det borde det ha, men vad?

Sv: B-körkort..

Titta i reg.beviset för bilen står där.. Totala vikten av bil och släp får inte överstiga 3500 kg...Alltså bilen får inte vägga mer än 2 ton om släpets totalvikt är 1500 kg...sedan står det i släpets reg.bevis hur mycket det får lastas med...

Sv: B-körkort..

på hästtransportens registreringsbevis står det totalvikt (tex 1300 kg eller 1500 kg),

sedan står det tjänstevikt, kg det är det antal kg som släpet väger tomt

där står även maxlast, kg det är det antal kg som släpet får lasta.

på bilens reistreringsbevis står högsta totalvikt på släpet för B-körkort, kg ( tex. 1450 kg) det är den totalvikten ett släp får ha om man drar och innehar bara B-kort

sedan står högsta vikt bromsat släp, kg (tex. 1600 kg) det är vad bilen får dra med förare som innehar BE-kort

alltså får du aldrig lasta mer i släpet än den maxlast släpet är registrerat för, och du får inte dra tyngre släp (då räknas totalvikt även om släpet är tomt) än vad bilen är registrerad för att få dra på B-kort (om det är det du har)

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 492
Senast: Smurfoff
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 439
Senast: Troll
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
902
Senast: Bonita4
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 453
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024