avvikelse från offert utan att meddela mig?

Kontakta dem och be att få tre separata fakturor i enlighet med offerterna? Så är det nog lättare att ta det därifrån tror jag :)
 
Så - jobbet som kostade 20' på offerten kostar nu runt 50+ utan att de sagt ett ljud och trots att jag påpekat att jag varit orolig för att de valt dyrare material och jag sagt att jag anser att de inte kan överskrida 20' med mer än 15 %.
Men hur räknar du nu?

20'+25'+20'=65 000:-
15% mera på skjulet = 3000:-
Summa 68 000:-

Det må vara 338:- för mycket.

Material är den lilla kostnaden och inget att hetsa upp sig för.
 
Ah - så du menar att om jobbet visar sig kosta 5' att utföra och de offererat 25' så är det 25' som gäller?

i så fall har jag ytterligare ~20 papp att vänta in faktura på.....
Ja.

Men de har nog varit snälla och bakat ihop det hela åt dig.

Det fungerar så, de har INTE lurat dig.

Lurad det är man när hantverkare debiterar timmar på löpande räkning och inte är där utan på ett annat jobb.
 
Så fungerar det inte.
Minimipris är offerten som sedan får överskridas.
Jag skulle inte tror det, lämnar man ett fast anbud är det det som gäller och inget annat. Lämnar man en ungefärlig prisuppgift är det ett pris som kan bli såväl lägre som högre men bara inom en viss gräns.
 
Men hur räknar du nu?

20'+25'+20'=65 000:-
15% mera på skjulet = 3000:-
Summa 68 000:-

Det må vara 338:- för mycket.

Material är den lilla kostnaden och inget att hetsa upp sig för.
Fast nu förutsätter du att det finns en total offert. jag anser inte att det gör det. Ingen totalsumma finns.
De har offererat ett enkelt skjul för 20 och byggt en rejäl limträkonstruktion för ~50. (jag valde den här firman för att de var billigast på skjulet :banghead: )

ska vi vara rktigt petiga så finns inte ens byte av syllen på papper utan bara en muntlig uppskattning. Och då talar vi om en skriftlig offert på 45'.
 
. Lämnar man en ungefärlig prisuppgift är det ett pris som kan bli såväl lägre men också högre men bara inom en viss gräns.
Offerten gäller men den är dock inte fast till pris.
Den får då överskridas med 15%.

Jag tror inte utan vet.
Olika.
Jag har alla T-shirtar som du kan tänka dig som beställare.

Och några till som ingen kunde ens fantisera ihop.
 
Fast nu förutsätter du att det finns en total offert. jag anser inte att det gör det. Ingen totalsumma finns..
Man kan anse en himla massa men det är ändå inte så när det kommer till kritan.

Vad jag kan se så kan du rent juridiskt hävda att det kostade 338:- för mycket samt reklamera att det inte blev som du ville ha det.
De har då rätt att åtgärda felet i en viss tid.
 
@tanten
Jag förstår att det här är inget kul och jag hoppas att du får rätt, skulle det vara så att du ändå trots allt måste betala kan du trösta dig med att det är många som råkat långt mycket värre ut i kontakten med hantverkare. Upphandlingar av byggnadsarbeten är nog bland det svåraste man kan ge sig på och kräver stor erfarenhet och kunskap.
 
Var någonstans går detta att finna? Det strider mot all logik och stämmer inte med min erfarenhet.
Det blir så när man drar det som ett rättsfall.
Men naturligtvis så finns det firmor som följer logiken för att behålla sina kunder och kunna få nya.
Dessa skall man vara rädd om.
 
Var någonstans går detta att finna? Det strider mot all logik och stämmer inte med min erfarenhet.
Jag tittade och funderade lite mer på detta och jag är helt övertygad om att du har fel. Normalt är ett offertpris fast och får inte överskridas, lämnar man istället ett ungefärligt (ej fast) pris kan det både bli dyrare men även billigare. Men vi talar kanske om varandra och menar olika typer av offerter? Man kan i princip utforma avtalet hur man vill, med ett takpris, fastpris, minimipris osv.
 
Men vi talar kanske om varandra och menar olika typer av offerter? Man kan i princip utforma avtalet hur man vill, med ett takpris, fastpris, minimipris osv.
Hur det blir på riktigt vet man inte förrän det prövas i rätten.
Och efter en händelse för länge sedan så har jag lärt mig att det blir inte vare sig logiskt eller som man tror att det står i kontraktet.

Jag rekommenderar att läsa några rättsfall i ämnet.
 
Jag förstår inte hur det här kan bli svårt. Egentligen.

Frågan var: hur mycket kostar det att göra x, x och x? De lämnar en offerter på jobben. Dessa accepteras. När jobbet står klart fakturerar de vad offerterna angett. Punkt. Är det fastpris behöver de inte redovisa vad de gjort med pengarna. Begär de mer, behöver de redovisa vad som stuckit iväg i prislapp.

I det här fallet verkar det som sylen var muntligt överenskommen vid sidan av, men igår i de tre offertpriserna ändå?
 
Jag förstår inte hur det här kan bli svårt. Egentligen.

Frågan var: hur mycket kostar det att göra x, x och x? De lämnar en offerter på jobben. Dessa accepteras. När jobbet står klart fakturerar de vad offerterna angett. Punkt. Är det fastpris behöver de inte redovisa vad de gjort med pengarna. Begär de mer, behöver de redovisa vad som stuckit iväg i prislapp.

I det här fallet verkar det som sylen var muntligt överenskommen vid sidan av, men igår i de tre offertpriserna ändå?

Alla verkar diskutera olika saker får jag en känsla av.

Här var det inte ett fast pris i offerten, det stod ju klart och tydligt. Byggaren har angivit ett ungefärligt pris som både kan underskridas men även överskridas dock så ger konsumenttjänstlagen ett skydd eftersom det där står att ett ungefärligt pris bara får överskridas med en viss procent. Arbetet sker alltså på löpande räkning med ett takpris och byggaren har också lämnat en detaljerad specificering så så långt är det inga problem.

Själva kärnfrågan är om det är en offert på samtliga arbeten ihop eller om arbetena skall räknas var för sig. Nu står det klart och tydligt att det lämnats ett separat pris på var arbete för sig och inte ett totalpris hur ni då kan få det till att byggaren ändå har rätt att se det som han lämnat ett totalpris förstår jag inte alls?

Jag klippte det här från en byggnadsfirma på internet för att slippa skriva själv:
Rörligt pris
Priset är helt rörligt vilket betyder att du betalar material och arbetskostnad löpande. Den här prismodellen passar dig som vill ha möjlighet att påverka materialval och utformning under projektets gång.

Ungefärligt pris
Ett ungefärligt pris är ett rörligt pris med ett pristak. Begär du ungefärligt pris får du en offert med beräknad material- och arbetskostnad. Skulle något jobb ta längre tid eller skulle det gå åt mer material än vad vi har räknat med från början, kan slutfakturan maximalt bli 15 % högre än det offererade priset.

Fast pris
Fast pris är som det låter. Vi lämnar ett anbud och det är det som gäller oavsett vad som händer under byggtiden. Prismodellen passar dig som vill veta exakt vad jobbet kostar innan du bestämmer dig.


Man kan lägga till att "ej fast pris", "cirka pris" osv. rimligen bör tolkas lika som "ungefärligt pris", så gjordes också i de domar jag tittade på.
 
Då kan man ju börja med att fråga vad offerten egentligen avser. Uppenbarligen har ju beställaren godkänt priserna som offererats. Och jag vill nog mena att juridiskt sett är en offert bindande i de fall som inte anger friskrivningar.
---
Ekonomiskt sett är ett anbud ett affärserbjudande från en part (till exempel ett företag) till en annan, med syftet att få/ge ett skriftlig underlag från leverantörer/köpare både prismässigt och innehållsmässigt. Ett anbud kallas också ofta för offert.
---
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anbud

I min värld (där jag både offererar och begär offerter) innebär en offert ett erbjudande (som anges i offerten). Detta erbjudande kan accepteras eller förkastas av mig (som beställare). Det anges också i offerten hur länge den gäller, annars efterlyser jag detta.

OM offerten accepteras är bägge parter bundna av avtalet i de delar som offererats.
 
Priset
36 §.
I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
---
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.htm
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp