avvikelse från offert utan att meddela mig?

Då kan man ju börja med att fråga vad offerten egentligen avser. Uppenbarligen har ju beställaren godkänt priserna som offererats. Och jag vill nog mena att juridiskt sett är en offert bindande i de fall som inte anger friskrivningar.
---
Ekonomiskt sett är ett anbud ett affärserbjudande från en part (till exempel ett företag) till en annan, med syftet att få/ge ett skriftlig underlag från leverantörer/köpare både prismässigt och innehållsmässigt. Ett anbud kallas också ofta för offert.
---
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anbud

I min värld (där jag både offererar och begär offerter) innebär en offert ett erbjudande (som anges i offerten). Detta erbjudande kan accepteras eller förkastas av mig (som beställare). Det anges också i offerten hur länge den gäller, annars efterlyser jag detta.

OM offerten accepteras är bägge parter bundna av avtalet i de delar som offererats.

Det har jag inget som helst att invända mot, byggaren har lämnat offert på ett antal arbeten och dessa offerter har godtagits av tanten.
 
Priset
36 §.
I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
---
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.htm

Det är också solklart, och vad "ungefärligt pris" innebär förklaras mera utförligt i texten jag klippte in i mitt inlägg ovan.
 
Fast nu förutsätter du att det finns en total offert. jag anser inte att det gör det. Ingen totalsumma finns.
De har offererat ett enkelt skjul för 20 och byggt en rejäl limträkonstruktion för ~50. (jag valde den här firman för att de var billigast på skjulet :banghead: )

ska vi vara rktigt petiga så finns inte ens byte av syllen på papper utan bara en muntlig uppskattning. Och då talar vi om en skriftlig offert på 45'.
Fast är det inte själva kostnaden för arbetet som de har offererat och som du accepterat? Kostnaden för materialet är en helt annan sak.
 
Fast är det inte själva kostnaden för arbetet som de har offererat och som du accepterat? Kostnaden för materialet är en helt annan sak.

Som jag fattar det har @tanten fått tre offerter, för tre olika, separata arbeten. (Från samma firma, att utföras vid samma tillfälle...) Nu har hon fått en faktura där samtliga arbeten är inbakade i ett pris. Ett av arbetena har dragit över den offererade kostnaden något alldeles enormt, men den ökningen "äts upp" i fakturan genom att den delas på de andra arbetena också...

Har jag fattat rätt då, tanten?

Spontant tycker jag det känns som en fuling, men jag har faktiskt aldrig varit i situationen vare sig som beställare eller utförare... Ska flera arbeten utföras hos en kund vid ett tillfälle, då hade jag nog sett det som ett jobb - men då hade jag sannerligen inte lämnat separata offerter heller! Så ja, en fuling tycker jag nog det är ändå.
 
Som jag fattar det har @tanten fått tre offerter, för tre olika, separata arbeten. (Från samma firma, att utföras vid samma tillfälle...) Nu har hon fått en faktura där samtliga arbeten är inbakade i ett pris. Ett av arbetena har dragit över den offererade kostnaden något alldeles enormt, men den ökningen "äts upp" i fakturan genom att den delas på de andra arbetena också...

Har jag fattat rätt då, tanten?

Spontant tycker jag det känns som en fuling, men jag har faktiskt aldrig varit i situationen vare sig som beställare eller utförare... Ska flera arbeten utföras hos en kund vid ett tillfälle, då hade jag nog sett det som ett jobb - men då hade jag sannerligen inte lämnat separata offerter heller! Så ja, en fuling tycker jag nog det är ändå.
Ja du har fattat rätt.

för att ytterligare göra det hela besvärligare så är det jobb som offererades till 25 egentligen inte utfört. Det ska gjutas en plint under en pelare där grundstenen glidit undan och byggnaden flyttat på sig. Där har snickaren lagt några brädbitar under för att palla upp och sa att de gör arbetet noggrannare när taket byts - dvs när det inte är så stor tyngd på grunden.

Så ska man vara petig så är det jobb för totalt 45' som offererats och utförts i denna omgång. och fakturan är som sagt på 68'.

Jag har diskuterat med en byggmästare i bekantskapskretsen och hen rådde mig att be dem dela upp fakturan enligt offerten och ta diskussionen därifrån.

jag är ju rädd att de kommer att fakturera de där 25' när de gör taket och då blir allt säkert runt 30 dyrare och jag behöver låna ännu mer pengar.

(Ja, jag är bra på att ta ut olyckor i förskott.... )
 
Ja du har fattat rätt.

för att ytterligare göra det hela besvärligare så är det jobb som offererades till 25 egentligen inte utfört. Det ska gjutas en plint under en pelare där grundstenen glidit undan och byggnaden flyttat på sig. Där har snickaren lagt några brädbitar under för att palla upp och sa att de gör arbetet noggrannare när taket byts - dvs när det inte är så stor tyngd på grunden.

Så ska man vara petig så är det jobb för totalt 45' som offererats och utförts i denna omgång. och fakturan är som sagt på 68'.

Jag har diskuterat med en byggmästare i bekantskapskretsen och hen rådde mig att be dem dela upp fakturan enligt offerten och ta diskussionen därifrån.

jag är ju rädd att de kommer att fakturera de där 25' när de gör taket och då blir allt säkert runt 30 dyrare och jag behöver låna ännu mer pengar.

(Ja, jag är bra på att ta ut olyckor i förskott.... )

Jag tycker i ärlighetens namn att det börjar vara en del mysko med det här byggjobbet vid det här laget... :cautious:

De har alltså fakturerat för ett jobb som inte är utfört än? Att de väljer att vänta med gjutningen till takjobbet låter inte konstigt tycker jag, men ska de ha betalt nu ändå!? :eek:

Jag hade legat på dem som en igel vid det här laget, krävt att få allting för det första som jag faktiskt beställt det (eller en god förklaring på vad som måste avvikas ifrån, och varför), för det andra fakturerat som det var offererat, och för det tredje inget fakturerat som inte var utfört. Jag tycker (dock medveten om att vi ju bara får ena sidan av berättelsen :)) att det låter som de försöker ta för sig...
 
Som du har beskrivit det är det klart att du har rätt, arbetena är separat offererade och inte tillsammans, men hur tänker du gå vidare?

Det är ett relativt litet belopp som det gäller så möjligheten finns att ta det som ett förenklat tvistemål (under halvt prisbasbelopp) och inte riskera mer än ca 2000kr i att driva det vidare förutom egna kostnader.
 
Ja du har fattat rätt.

för att ytterligare göra det hela besvärligare så är det jobb som offererades till 25 egentligen inte utfört.

....

Så ska man vara petig så är det jobb för totalt 45' som offererats och utförts i denna omgång. och fakturan är som sagt på 68'.
Då så skall du bestrida fakturan.
Tag en kopia på den och skriv "Fakturan bestrides" med stora bokstäver över den.
Underteckna med namn och datum.
Skriv inga motiveringar på den bestridna fakturan.
Skicka den till firman.

Sedan så får firman kontakta dig för förhandling.
De kan inte få betalt med mindre än att gå genom tingsrätten på en bestriden faktura.
Och då så har du massor av tid att reda ut vad som är rätt och fel.
 
Jag upprepar mitt tidigare inlägg i den här tråden: be att få tre separata fakturor i enlighet med de tre offerterna.
 
Jag hade kallat till ett byggmöte. Meddelat att jag behöver bena upp vad fakturan omfattar. Vad är kvar att fakturera? Vad är kvar att utföra? Hur ska detta debiteras?

När allt är klart, återlämna fakturan och be att få tre fakturor i enlighet med vad ni bestämt tidigare under mötet.
 
Jag hade kallat till ett byggmöte. Meddelat att jag behöver bena upp vad fakturan omfattar. Vad är kvar att fakturera? Vad är kvar att utföra? Hur ska detta debiteras?

När allt är klart, återlämna fakturan och be att få tre fakturor i enlighet med vad ni bestämt tidigare under mötet.
Jag har nu talat med deras kontor (eftersom min kontakt inte svara på mina samtal....) och meddelat att jag inte vill betala inan vi haft ett samtal om det.

Sa att jag vill ha faktura uppdelad på det som offererats och att ett arbete inte är utfört i den här omgången.

Nu får vi se vart det tar vägen.

Igår hade jag ut en mäklare som ska värdera huset så får vi se om jag kan baka in allt i ett bottenlån och då kanske har råd att låna mer pengar så jag har råd att slutföra jobbet och kanske borra brunn. Suck. Mitt år i år.
 
Nu har vi talats vid - firman och jag.

De krediterar det jobb som inte utförts med 20' och sänder en ny faktura uppdelad på de offererade jobben. Det innebär att uthuset blir billigare eftersom de lagt byggkostnaden inom totalsumman idag och de andra jobben blivit mycket billigare än offererat.

Ja är så lättad att jag nästan är gråtfärdig.
 
Nu har vi talats vid - firman och jag.

De krediterar det jobb som inte utförts med 20' och sänder en ny faktura uppdelad på de offererade jobben. Det innebär att uthuset blir billigare eftersom de lagt byggkostnaden inom totalsumman idag och de andra jobben blivit mycket billigare än offererat.

Ja är så lättad att jag nästan är gråtfärdig.
Kalas! :banana:
Har du fått någon godtagbar förklaring till varför det blivit som det blev? :)
 
Kalas! :banana:
Har du fått någon godtagbar förklaring till varför det blivit som det blev? :)
Nej, egentligen inte.

De borde underrättat mig om fördyringen men antog att jag skulle begripa att det blev dyrare eftersom de byggde större (problem att sätta plint där det var tänkt)

Eftersom snickaren som byggde inte är den som är chef så blev det helt enkelt nån form av (oförlåtligt) missförstånd om information. De har dessutom tänkt att det hamnade inom någon form av totaloffert. Fast det sprack ju iom att ett av jobben inte är gjort.
Chefen trodde faktiskt att det jobbet VAR gjort.

Jag är bra på att måla upp ekonomiska skräckscenarion, så gissa om jag är lättad...
(sjukt egentligen eftersom jag faktiskt aldrig varit i riktigt reell ekonomisk knipa, bara tidvis pank)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp