Avvikande prover

TeamLundVer

Trådstartare
Bastian har varit på undersökning för att ta reda på varför han är sjuk så ofta. 40-41 graders feber var 14:e till 20:e dag ungefär.

Fick hem provsvaren igår och vi har ju stängt så kan någon förklara för en orolig mamma vad detta kan betyda?

Nya prover ska tas på måndag men ny sitter jag här och oroar mig. :(

Avvikande var
U-ketoner 1
U-erytrocyter 1
B-neutrofila 6.6
B-CRP 10mg/L

Proverna togs i friskt tillstånd.

@TeamLundVer Egentligen kan jag på tok för lite och vet inte om jag förklarar det på ett korrekt sätt men B-neutrofila visar att man har haft en infektion (typ). Tror det oftast rör sig om ett virus. Brukar bli bra av sig självt efter ett tag. Vet inte hur mycket den siffran 6,6 i sig betyder (alltså om det är alarmerande högt eller bara lite förhöjt).

Observera att det är en massa tror.

Kan du inte ringa 1177 och fråga?

Lider med dig. Det är hemskt när dom där små blir sjuka :(

:heart:heart

Glömde: CRP visar väl om man har en pågående infektion i kroppen.

Jag förstår att du är orolig, men för att stilla din oro behöver du nog vänta till måndag. Bra svar på din fråga går inte att ge utan att veta mycket mer om ditt barn och hur sjukdomen tett sig över tid.

Bara för sig säger inte labbproverna så mycket, det kan vara ingenting och det kan vara något av typ 20 olika grejer. Att sitta och fundera på de där 20 olika grejerna över helgen kommer inte att göra ditt liv bättre.

Jag förstår att du är orolig, men för att stilla din oro behöver du nog vänta till måndag. Bra svar på din fråga går inte att ge utan att veta mycket mer om ditt barn och hur sjukdomen tett sig över tid.

Bara för sig säger inte labbproverna så mycket, det kan vara ingenting och det kan vara något av typ 20 olika grejer. Att sitta och fundera på de där 20 olika grejerna över helgen kommer inte att göra ditt liv bättre.
Frågan är hur jag låter bli att fundera på de där sakerna. Alla skräckscenarion har redan snurrat i huvudet. :(

Bastian har varit på undersökning för att ta reda på varför han är sjuk så ofta. 40-41 graders feber var 14:e till 20:e dag ungefär.

Fick hem provsvaren igår och vi har ju stängt så kan någon förklara för en orolig mamma vad detta kan betyda?

Nya prover ska tas på måndag men ny sitter jag här och oroar mig. :(

Avvikande var
U-ketoner 1
U-erytrocyter 1
B-neutrofila 6.6
B-CRP 10mg/L

Proverna togs i friskt tillstånd.
Crp är infektionsvärde och "ska" ligga under 8 (så svagt förhöjt, är man riktigt sjuk kan man ha över 300)
U-erytrocyter är att de finns "spår" av blod i urinen. Hos kvinnor kan de uppkomma vid tex mens. Har själv alltid +1-2 på ery. utan att de är nått fel.
Ketoner frigörs om man tex äter dåligt (höga nivåer kan ses hos diabetiker som ej sköter sig)
B-neutrofila höjs vid infektion, vet inte hur gammal din son är men under ett år är referensvärder under 5,6

Så lite förhöjda värden men inget som alarmerar och kan vara normala för honom

Frågan är hur jag låter bli att fundera på de där sakerna. Alla skräckscenarion har redan snurrat i huvudet. :(

Han är inte sjukare idag än han var igår. Du kan inte komma vidare förrän på måndag hur mycket du än tar i och tänker. Ha roligt med honom i helgen istället, så får du se vad nästa steg är på måndag - och då kan det vara bra om du är utvilad och skärpt, inte så full av snurrande tankar att du knappt hör vad som sägs.

Ta ett djupt andetag och gå ut i solen. :)

Nu är nya (kompletterande?) prover tagna så nu är det bara att vänta på att läkaren hör av sig. Per telefon denna gång hoppas jag. :cautious:

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 505
Senast: Ela
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 763
Senast: Efwa
·
C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 599
Senast: Cheeserica
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 467
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar