Avvänjningstips gärna!

Sv: Avvänjningstips gärna!

Får jag lov och fråga dig tuvalisa hur du gjort med kraftfodret på ditt sto och hur juvrena ser ut efter natten? Jag har börjat att ha mitt föl i egen boxpå eftermiddan och det har gått bra. igår natt var hon även där under natten. Det var inga problem med det dom var lugna båda två. Men stots ljuver var väldigt fullt och hon stod och stampa med bakbenet. ska jag ta bort kraftfodret helt? Men hon ska ju fortfarande gå med fölet som diar på dagarna. Det hade jag tänkt att dom skulle göra ett tag framöver då jag har lite svårt att sätta dom i olika hagar, är inte så många hästar här. Finns det nått sätt att gör så att produktionen minskar? Förlåt antiqua nu lånade jag visst din tråd jag med hoppas det är ok ;).

Jag har ingen aning om hur vanligt det är med mjölkstockning, "jag" har aldrig råkat ut för det, inte ens då min unghäst kastade sent förra året och mjölken rann om bakbenen på henne. Hon avvande sig själv snabbt som liten och sökte sig till kompisarna istället för mammas sällskap redan som 5 månaders. Hennes adoptivis som hon tog till sig 3 veckor efter kastningen peps det efter när hon var lastad och åkte från lösdriften men väl framme i sitt gamla stall brydde hon sig inte längre, ändå var hon supermorsan de lux så länge de gick ihop och hade gått i döden för honom.

Lillpojken pep när hon åkte men höll sig sedan till hagkompisen och hans mamma och när de sedan efter ytterligare några veckor släpptes ihop med de andra grabbarna så var han väldigt självständig och trygg med situationen och morsade glatt på alla. Kompisen var däremot väldigt ängslig de första dygnen och höll sig nära min lille.

Jag hade ju tänkt göra precis som du men vetrinären rådde mig hellre till en tvär avvänjning då fölet var tryggt i flocken och fixade att äta kraftfoder.
Då tyckte hon att det var onödigt (för stoets del) att behöva stå med svullet juver efter varje natt, bättre då att skilja tvärt.

Nu är ju mitt föl lite över 7 månader och jag märker att bandet inte är fullt lika "tajt" längre.

När vi fick hem systers nya häst så fick hon bara gå på hö inget kraftfoder, hon flytta ifrån sin son direkt. Innan hade dom iof stått i varsin box men gått ihop i hagen under dagen, vilket hade funkat kanon. Då fick hon kraft samtidigt.

Till Antiqua: =)
Jag har bara kunnat avvänja då Pillan rids osv. Vårat stall är fullt och det är omöjligt för mig och ställa Sakura i en egen box nu så dom går ihop nattetid samt under dagen fortfarande, Sakura blir 6mån om 1½ vecka och om 2½ vecka flyttar Sakura dessutom till en lösdrift 7mil bort.

Så för min del så blir det en tvär avvänjning för dom två men jag tror det kommer gå bra, något skrik första dagen men Pillan är väldigt lugn när hon inte är med Sakura iaf, lika så Sakura.

Sen ett bra tag tillbaka har ju inte Sakura fått följa med mamma in i stallet, lr ut på turer längre just för att vänja dom vid detta att inte vara med varandra jämt. Pillan är en pärla, i början skrek hon en hel del när hon hörde Sakura ute i hagen men nu är det inte så längre, något skrik ibland men sen när vi rider iväg lr går iväg på promenad så bryr hon sig inte ett skvatt i att Sakura kanske skriker en gång för att mamma går iväg åt annat håll.

Super lugn verkligen! Så för detta så tror jag att det kommer gå bra när Sakura flyttar.

Så var även Taiba när vi fick hem henne, hon skrek lite först men sen när hon fick komma ut i hagen till dom nya kompisarna så var det inget mer. Inte brytt sig om sonen sen då... Vilket är skönt! Hoppas nu det går lika smärtfritt för Pillan, haha

Tack för svaren allihopa!
Det kommer bli en snabb avvänjning, dock kommer jag dela på dom halva dygnet ett litet tag. Tills lilleman är lugn och äter ordentligt utan att mamma är närvarande. Förhoppningsvis tar det inte lång tid.Jag hoppas att det bli bra!

Lycka till ni andra också som är i avvänjningstider:)

Idag har liten Liam varit ute på äventyr:crazy:

Lady har gått uppe vid stallet i hagen med tanterna ca 6 timmar sista dagarna, det har gått jättebra! Lite gnäll från hans sida ibland men mamma svarar ju inte när han ropar så han har varit lugn ändå. Ätit sitt kraftfoder och lusern bra, däremot är han inte intresserad av hösilage.. Nåväl.
Idag hade Lady varit uppe ca 4 timmar när jag skulle ta in henne i väntan på hovis. Hon uppskattade inte det (skulle ut till tanterna igen) så hon började vråla lite. Grabbarna på lösdriften svarde såklart och så blev det tokrejs på alla 3 därnere (ser dom ju uppifrån stallet). Det resulterade i att alla hästar i både sto resp valackhagen började skrika dom också vilket gjorde att grabbarna på lösdriften inkl Liam inte blev lugnare precis. Det var liksom hästgnägg överallt:cool:.
Jag slängde ut Lady i hagen igen iväntan på hovis eftersom det blev så oroligt på lösdriften.
Allt fridens igen, lugnt och tyst överallt. Trodde jag.
Min stallkomis stod och tittade neråt lösdriften och sa plötsligt "Men vad är det där för häst". Och så pekade hon på grusvägen som går emellan stall/lösdrift.
Visst var det liten Liam som var ute och gick/sprang, smått förvirrad. Övriga grabbar på lösdriften började återigen skrika och så var alla igång igen:crazy:. Liam visste inte riktigt vart han skulle ta vägen , han var ju på väg upp till mamma samtidigt som han verkade tycka han skulle tillbaks in till kompisarna. Han sprang lite fram och tillbaks (såg ganska snygg ut förvisso) medans jag sprang och skulle spärra av vägen så han inte tänkte fortsätta förbi stallet av nån anledning och min stallkompis sprang och hämtade grimma och grimskaft. Fick tag i honom enkelt iaf, och min stallkompis med sambo hindrade ett par bilar under tiden.
Tur det är en väldigt liten by med väldigt lite trafik iaf, men det kommer ju en och annan bil ibland och givetvis kom det två just nu. Men de stod så snällt och väntade tills allt var grönt:bow:

Allt gick ju bra tillslut med fan vad skit det känns eftersom det gått så bra hittills. Men my mistake, jag borde inte tagit in morsan själv, borde kunnat räkna ut att hon kunde börja skrika efter tanterna och skulle ha tagit med nån in som sällskap för säkerhets skull. För hade hon inte börjat vråla tror jag aldrig Liam hade kommit farande i jakt på mamma.
Så nu ska jag förstärka hela ena långsidan som vetter åt stallet hållet med 2 trådar till och så försöker vi igen. Han hade hoppat emellan tråden vid ena grinden eller krypit under, för undertråden hängde.

Busunge.

24887746.jpg

Senast ändrad:

Puttar upp tråden igen, känner mig förvirrad, det här är jobbigt:crazy:

Avvänjningen går sådär. I söndags tog han sig ur hagen i jakt på mamma när hon stod i stallet och vrålade ( inte efter honom dock tror jag, mer att hon ville ut till tanterna i deras hage igen) när vi väntade på hovis. Han uppfattade det antagligen som att mamma var i nöd:D, och hoppade emellan eltrådarna. Har nu förstärkt så jag har 4 eltrådar.
Har fortsatt att ha de delade upp mot 7 timmar och han har varit rätt lugn. Äter kraftfodret och lusern, men har dock ingen ro att äta hösilage. Han står mest vid ena sidan av hagen och tittar upp mot hagen där han ser mamma som en liten prick. Blir frustrerad ibland och bara står och skrapar och stampar i marken. Gnäggar ibland. Problemet är att mamma börjar svara honom efter en sisådär 6 timmar. Det börjar väl trycka på i juvret.
Då blir han till sig såklart och börjar vråla (de två andra grabbarna hakar också på) och så blir det springa av i hagen. Det SER UT som om han pejlar läget runtom i hagen då efter lämplig rymningsväg, men han har inte försökt något efter söndagens rymning. Jag är såklart ändå orolig att han ska ta sig ut förr eller senare.

Så hur ska jag göra? Tvärt avvänjning som flera av er rekommenderat börjar nu ändå kännas bäst för att inte dra ut på det. Det är väl bättre för hans skull att vara ledsen i ett par dagar, än att han ska vara ledsen i halvdagar en längre tid?

Sitter och funderar HUR bara. Mamma kommer att gå ute ca 5-19 och då ser han ju henne i hagen. När hon står i stallet nattetid så tror jag inte det hörs jätteväl om hon skriker när alla dörrar är stängda.

**Om jag delar av lösdriftshagen till hälften så kommer han inte alls att se mamma lika bra. Jag spärrar helt enkelt av den delen där han brukar stå och kan se mamma som bäst. Vad tror ni om det ? Eller blir han ännu mer frustrerad då? Mans mor kommer inte heller att kunna se honom knappt då uppifrån sig.

**Eller ska jag nån vecka ta ner mamma ett par ggr/dygn så han får dricka mjölk, och sen direkt ta upp henne igen?

För det är mjölken han vill åt. När mamma är i hagen så umgås dom knappt, han är mest med andra fölungen och busar, eller så jävlas han med 2-åringen:D. Han dricker bara från mamma och sen står hon och vaktar när grabbarna sover i ligghallen.

Långt och pladdrigt:angel:, vet inte om nån orkar läsa om mina "stora" problem;), men....Hjälp....!

Jag börjar jobba den 7/1 och då bör dom vara separerade helt. Och ja, jag är beredd att sitta i hagen nattetid för att hålla koll så han inte sticker:angel::D
Varm och skön bädd i ligghallen, overall, mössa, massa kaffe och lite gott att äta så ska jag nog överleva.
Fan jag sov ju i stallet 23 nätter innan han föddes så detta känns piece of cake ändå:D

Avvänj helt, som du säger så är det bara mjölken de vill ha och den sinar snabbt när man särar på dem. Är det så stressigt som du beskriver så skulle jag dela av så han inte kan stå och se mamma och sedan separera dem helt.

Tack:bow:

Jag har gått och funderat i flera dagar hur jag ska göra, har känts jättejobbigt. Ingen i stallet har direkt erfarenhet av avvänjningar så det är svårt att bolla ideer med någon där (även om de gärna försöker hjälpa mig att tänka;) .)
Men då gör jag så, delar av hagen och hoppas det snabbt lugnar ner sig:bow:

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 701
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar