Avvänjning

V

Viper

Ligger inte tråden rätt så ber jag moderator att flytta den.

Jag har en fölunge som är fem månader. Hon går med mamma i hagen men nu har jag börjat att ta in dem på nätterna dem står i varsin box på nattetid brevid varandra. Frågan är nu räcker det med att bara ge den lilla bra hö eller ska jag fodra på med något annat också? Hon går ihop med mamma på dagen i en stor gräshage där det fortfarande är mkt gräs men näringen börjar bli sämre nu så sent på sommaren.

Hur gör ni?:bump:

Sv: Avvänjning

du menar alltså att dem ska vara i samma box nattetid ett tag till? även ifall dem går ihop på dagarna...??

Jag börjar dela på dem korta stunder, max en timme, när fölet är 3-4 månader, men de går tillsammans i hagen och bor tillsammans i boxen tills fölet åtminstone är 7 månader.

Korta stunder har dem varit ifrån varandra ett bra tag så jag tagit in mamma och borstat henne då och då och låtit fölis vara kvar i hagen med shettis kompisen. Men då får dem sova ihop några månader till! Tacksam för snabbt svar =)

En sak till jag har super hö ska jag ändå ge karftfoder? Och vilket kraftfoder isåfall till fölis?
Mamma får en bas musli i vanliga fall...:)

Fölis mage är inte helt klar för annat än mjölk än, så om de kan fortsätta gå ihop på dagarna ett par månader till är det ju jättebra. Lugn avvänjning så fölis får tid att lära sig äta ordentligt med "vanligt" foder.

Mycket protein går det åt så kraftfoder är för de allra flesta ett måste, koncentrerat sådant eftersom de inte orkar äta så mycket. En fördel är ju om det är iblandat det fölet ska äta efter avvänjning. Jag gav havre (eftersom det alltid varit basfoder hos mig) och lade till från Kraffts sortiment då det funkade bra både näringsmässig och hur fölen åt. Både Pluss Grön och Protein behövdes senaste jag hade föl för att täcka upp proteinbehovet på den giva de orkade äta upp, utan att få i för mycket energi så de blev tjocka.

Tack tack för svar!
Kraffts sortiment har jag använt mig av från och till och har inte varit missnöjd.
Fler får gärna dela med sig av sina utfodrings tabeller till fölisarna. Detta är ett halvblodsföl jag har mamma är 170 i mkh och bebis blir inte mkt mindre;)

Jag brukar börja dela på dem 3-4 timmar från ca 5 månaders ålder. De får stå i varsin box från insläpp och sedan går jag dit och släpper över fölis till mamma innan jag lägger mig. Från 6-7 månaders ålder får fölis stå i egen box hela natten, men gå med mamma dagtid (helst) ända till 1 års ålder.

Jag låter fölis få egen krubba bredvid mamma med lite av den mat den ska äta sedan redan vid 3-4 månader. Jag har alltid haft tillräckligt bra hö för att det ska räcka med att komplettera med havre och lusern, lite betfor, mineraler och vitaminer.

Carina på Silver Arabians

tack för svaren!
Har gjort lite som du nu silver arabians..Tar in dem i varsinbox så får fölis salsas bas musli som hon är väldigt förtjust i och äter upp alltihopa hon har fri tillgång på hö. Efter några timmar så får hon komma in till mamma och tillbringa resten utav natten där. I hagen går dem tillsammans om dagarna.
Tänkte ha dem i samma hade till nästa sommar och sedan hitta ngt sto bete till fölis så hon kan gå och leka med jämnåriga för nu går hon med mamma och shettis kompisen.:laugh:

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 880
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 517
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka