Avvänjning

S

Smurrfan

Nu äre så att vi håller på och vänjer av vårat föl att "snutta" så vi har flyttat henne men när vi tar tillbaka henne så tänkte vi testa en sådan där sak som man sätter på grimman som gör att det blir lite obehagligt för stoet OM fölet försöker "snutta" så hon driver bort det, problemet är att jag inte vet vad det heter eller vart man kan köpa det så min fråga är: gör ni det? och vet ni något om det ? är det bra/dåligt?

Sv: Avvänjning

Nu äre så att vi håller på och vänjer av vårat föl att "snutta" så vi har flyttat henne men när vi tar tillbaka henne så tänkte vi testa en sådan där sak som man sätter på grimman som gör att det blir lite obehagligt för stoet OM fölet försöker "snutta" så hon driver bort det, problemet är att jag inte vet vad det heter eller vart man kan köpa det så min fråga är: gör ni det? och vet ni något om det ? är det bra/dåligt?

En sådan där sak man sätter på grimman??? Jag fick faktiskt tipset (från en person som "kan" väldigt mycket :grin:) att sätta fast två ganska hårda nagelborstar på nosgimman på fölungens grimma för då skulle det bli obehagligt när fölungen försökte dia. Eftersom jag inte vill förkasta någonting helt innan jag provat det själv så testade jag detta, fast jag var mycket skeptisk. Fölungen var drygt sju månader och stoet dräktigt igen så det var hög tid, jag hoppades att stoet skulle vänja av själv men icke sa nicke.

Men det funkade inte alls kan jag säga, fölet diade lika bra för det dessutom vill jag helst inte ha grimma på i hagen framför allt inte på föl i fall de fastnar någonstans. Så det var nog ett av de sämsta tipsen hittills. Hur gammal är din fölunge?

Det lät ju skitkonstigt.....

Enklast är att tex ha sto och föl i varsin box på natten och att de får gå tillsammans i hage på dagen för att sedan skilja helt efter nån vecka.

Det är naturligt av en halvårsunge att dia och att göra det obehagligt för märren att den gör det känns faktiskt åt hållet djurplågeri. Vill man inte att ungen ska dia får man skilja sto och föl åt. När de varit ifrån varandra ett tag låter märren inte fölet dia hur som.

Hur går det med nästa föl? Kanske inte märren släpper till om det var rent obehagligt att dia det förra?

Avråder starkt från en sån anordning.

Håller med neferra. Varför sån brådska att fölet ska sluta dia? När är den född?

Menar du en antisjälvmjölkare ? den används främst till kor vad jag vet. Bättre att sära på dom enligt mig.

Jag funderar också på varför du vill få fölet att sluta dia?

hon är född 13/6 2009 så hon är över ett år nu och mitt sto är inte dräktigt igen så hon stöter inte bort henne och vi har försökt att sära på dem, (flyttade stoet till sommarhagen ca en halv mil bort i 3 veckor) och när hon kom tillbaka diade fölisen det första hon gjorde och nu har vi då alltså flyttat fölisen, men är rädd att hon som tar hand om stallägarens hästar håller på med Holli också men inte på något bra sätt för hon har börjat sparka och bråka massor så jag vill inte ha kvar henne där men jag vill ju liksom inte att hon ska dia igen det första hon gör när hon kommer hem :S vi tänkte att vi kunde ju ha dem i olika hage bara problemet är att vi är ganska säkra på att Holli skulle "spränga" staketet då så vill ju inte riktigt göra så heller... :(

förstår ni min att min sitts inte är den trevligaste i det här?

Jag har faktiskt hört talas om ett sto som lät sin avkomma dia i flera år! Den ägaren gjorde i och för sig ingenting för att få ungen att sluta dia, fråga mig inte varför. Till slut var "fölet" en bra bit större än mamman men diade i alla fall. Men du måste nog tyvärr ha dom i olika hagar eller stall en ganska lång period för att stoet ska sina ordenligt.

men är rädd att hon som tar hand om stallägarens hästar håller på med Holli också men inte på något bra sätt för hon har börjat sparka och bråka massor så jag vill inte ha kvar henne där

Vad har du för överenskommelse med stallägaren? Och varför tar denna person hand om stallägarens hästar och är det sagt att hon ska ta hand om din också? Att din unghäst blivit lite bråkig kan ha lite att göra med stallbytet kanske, vad har din häst för hästkompisar i hagen?

Ditt problem är inte att fölet diar, utan att hon fortfarande är så bunden vid mamman att hon spränger staket för att komma till henne.
Dela på dom LÄNGE.

Sånt där har vi aldrig hållt på med. Vi låter sto och föl gå tillsammans i storflock i ca 8-9månader, sedan tar vi stona som har föl vid sidan och ställer dem i en hage på andra sidan gården. Fölen får då gå kvar i sin gamla hage med sin flock, fast utan sina mammor. Sedan går dem i dem här hagarna ca 2 månader.

Är fölet fortfarande väldigt fäst vid sin mamma när mamman kommer tillbaka så delar vi på dem ett tag till.

Om fölet går kvar i sin gamla flock så brukar dem inte spränga staketet. Hästar är flockdjur och ger sig inte av utan sin flock -speciellt inte en unghäst.
Är du ändå osäker och tror att fölet ska spränga staketet så sätt dit en extra tråd och sen sätter du på fölet en grimma och på grimman virar du runt ståltråd och låter ändarna "peka upp" som två antenner, så försöker fölet rymma så får den en orentlig stöt och kommer troligtvis inte göra om det.

Är du ändå osäker och tror att fölet ska spränga staketet så sätt dit en extra tråd och sen sätter du på fölet en grimma och på grimman virar du runt ståltråd och låter ändarna "peka upp" som två antenner, så försöker fölet rymma så får den en orentlig stöt och kommer troligtvis inte göra om det.

Det här har jag alltid över, för som jag föreställer mig det verkar det fullkomligt livsfarligt! Jag vill iaf inte att det ska peka omkring vassa ståltrådskanter runt huvudet på min häst. :confused:

Till TS
Det brukar krävas betydligt mer än tre veckor för att få dem helt avvanda, och nu har dina gått ihop så länge så det kanske tar ännu mer tid. Skicka iväg åringen på lösdrift, låt den gå där över hösten och vintern, ta hem till våren. Om hästen är välhanterad nu finns det ingen anledning att hålla på med dem varenda dag. Nä, åringar ska få vara ungdomar och umgås med andra ungdomar där de lär sig flockbeteende på ett bra och roligt sätt!

Vad har du för överenskommelse med stallägaren? Och varför tar denna person hand om stallägarens hästar och är det sagt att hon ska ta hand om din också? Att din unghäst blivit lite bråkig kan ha lite att göra med stallbytet kanske, vad har din häst för hästkompisar i hagen?

Stallägaren har kommit överens om att jag ska ha min unghäst där men på obestämd tid. Hon som tar hand om hästarna gör det för att stallägaren har rest bort men jag tror inte att de kommit överens om att hon ska ta hand om Holli också för det var inte min överenskommelse med stallägaren. Hon är kompis med alla hästar i hagen inte högsta rang men inte lägsta heller´hon är i mitten liksom. Ja menar jag vet att stallbytet kan göra en häst bråkig men tycker inte att det borde få henne att börja sparka etc. när hon nu har kommit in så pass bra i flocken...:(

jag vet att det kan låta som om jag är helt blåst och värsta nybörjaren, men jag ä bara orolig för min häst...

Säger som andra, skicka bort åringen någon annan stans. Det är nog enda sättet att bryta situationen.
Var på en utställning för flera år sen där sto med vuxen dotter skulle visas och den ena kunde knappt vara inne i ringen utan den andra. Så vill nog ingen behöva ha det så se till att ha dina åtskilda flera månader.

Stallägaren har kommit överens om att jag ska ha min unghäst där men på obestämd tid. Hon som tar hand om hästarna gör det för att stallägaren har rest bort men jag tror inte att de kommit överens om att hon ska ta hand om Holli också för det var inte min överenskommelse med stallägaren. Hon är kompis med alla hästar i hagen inte högsta rang men inte lägsta heller´hon är i mitten liksom. Ja menar jag vet att stallbytet kan göra en häst bråkig men tycker inte att det borde få henne att börja sparka etc. när hon nu har kommit in så pass bra i flocken...:(

När kommer stallägaren hem igen? Hur länge hade din åring varit o det stallet? Jag skulle nog vänta lite till om hon har kommit in i flocken som du skriver.

*KL*

En god vän till mig har ett sto som gärna låter sina avkommor dia, även om de har varit borta i två år. Då är det svårt att göra något annat än att ha dem i olika hagar, om man inte vill att det ska ske. Däremot är det aldrig några problem med självständigheten, varken för stoet eller avkommorna.

Carina på Silver Arabians

Det här har jag alltid över, för som jag föreställer mig det verkar det fullkomligt livsfarligt! Jag vill iaf inte att det ska peka omkring vassa ståltrådskanter runt huvudet på min häst. :confused:

!

Jag menade såklart inte att det ska sticka ut massa vassa kanter, det kan skada framför allt dem andra hästarna väldigt mycket!
Utan man gör det som en "båge", där det ska sticka upp så att det inte blir massa vassa kanter.

Jag menade såklart inte att det ska sticka ut massa vassa kanter, det kan skada framför allt dem andra hästarna väldigt mycket!
Utan man gör det som en "båge", där det ska sticka upp så att det inte blir massa vassa kanter.

ska kanske testa din idé det låter ju betydligt grymmare än det är jag menar hon går emot staketet en gång sen gör hon ju inte det mer och heldre det än att hon inte har respekt för det och trasslar in sig i det om elen är på. men måste säga tack för alla råd får se hur jag gör men en sak är säker när jag tar hem henne får de inte gå tillsamans.

ska kanske testa din idé det låter ju betydligt grymmare än det är jag menar hon går emot staketet en gång sen gör hon ju inte det mer och heldre det än att hon inte har respekt för det och trasslar in sig i det om elen är på.

Ja, det låter väldigt grymt och det ser inte så jätte roligt ut heller. Men som du säger, hellre att dem gör det en gång och får sedan mer respekt för trådarna.
Det kan bli riktigt otäcka skador och sår på hästar som försöker spränga staket!

Ska själv göra mig en sån där grimma till min häst när vi ska börja tävla, då han spränger i stort sätt allt när han är själv i en hage..

Ja, det låter väldigt grymt och det ser inte så jätte roligt ut heller. Men som du säger, hellre att dem gör det en gång och får sedan mer respekt för trådarna.
Det kan bli riktigt otäcka skador och sår på hästar som försöker spränga staket!

Ska själv göra mig en sån där grimma till min häst när vi ska börja tävla, då han spränger i stort sätt allt när han är själv i en hage..

Låter som en bra idé ;) det är ju så grymt jobbigt när folk kan överreagera och säga att det är djurplågeri och massor för jag menar det finns ju så mycket värre saker soim kan hända om man inte gör att hästen får respekt för staketet:S

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 213
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar