Avvänjning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare grooney
  • Startdatum Startdatum
G

grooney

Vad anser ni om hur avvänjingen ska gå till?
Successivt och försiktigt under en längre tid eller en dag helt enkelt bara flytta isär dom?
Utveckla och argumentera gärna för varför ni tycker som ni gör, tack.

Sv: Avvänjning

Efter att från början har gjort tidiga avvänjningar enligt det gamla sättet har jag efter hand under åren kommit fram till att det bästa är att låta stoet vänja av själv. Vilket hon gör när det nya fölet börjar ta på henne om hon är dräktig igen. Det sker när fölet är mellan åtta till tio månader. Är inte stoet dräktig igen så låter jag dem gå ihop om det är hingst föl tills det är sju till åtta månader eller tills det är dags för betessläpp.
När jag skiljer dem åt så tar bort stoet och låter fölet vara kvar i den kända flocken. Jag har då satt ihop flockarna från början så att t ex hingstfölen går ihop med den valack som de sedan ska ha som trygghet i sin hingstflock. Att då ta bort stoet och lämna fölet i flocken sker i normalfallet helt odramatiskt från bägge håll.

Som argument för är att det har blivit mycket enklare att fodra fölen rätt när de har mamma med sig. Men också att leva i en bekant flock gör också att det blir lugna och stabila individer, som betydligt lättare att hantera.

Låta dem gå kvar med mamma till de är 8 månader, därefter egen box, men dia morgon & kväll ett tag, om det är ston kan de gå med mamma i hagen på dagtid istället. Skiljs åt vid betessläppet i maj.

jag tycker att det beror på vad man har för möjligheter.
det allra bästa är ju att låta avvänjningen ske naturligt så att stoet själv stöter bort fölet.
annars tycker jag att en successiv avvänjning är att föredra då det minimerar risken att stoet får juverinflammation och dessutom ger det fölet lite mera tid att anpassa sig till foder och att vänja sig vid att vara utan mamma.

Tycker som de andra att sen avvänjning, efter 8 mån, är att föredra. Även att stot själv får vänja av fölet på ett mjukt och sucessivt sätt.
Själv har jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att göra mer abrupta avvänjningar och det har också gått bra men det har känts sämre....Då har jag bara tagit isär dem och en av dem har åkt iväg från gården.

Dock tycker jag att all avvänjning innan 5 månader är helt fökasstlig.....(självklart kan det finnas orsaker till det, tex att mamman måste tas bort eller liknande...)

Alla fölen hos oss har vants av avbrupt. Ingen gång har det varit några problem med juverinflammation eller så.
I regel är fölen mellan 6 och 8 månader.

Vi vande av när fölet var 7,5 månader. De stod då i den flock som fölet senare skulle gå i (med jämnårig kompis och några åldre valacker).
Vi gjorde tvär avvänjning och åkte iväg med stoet.

Det fungerade fantastiskt bra, på fölungen märktes det ingenting. Märren skriade några gånger på nya stället men var sedan nöjd och det här var en förstagångsmärr som hållit sin fölunge väldigt tajt.

Vi ställer fölungen i egen box nattetid under ca 1 månad när de är 6-7 månader och efter det så plockar vi sedan bort mamma ur hagen också.
Första gången vi hade föl kördes fölet iväg på lösdrift efter avvänjning, men denna gång när vi hade två som var födda lite olika på året så vandes den ena av först. Då plockade vi bort hans mamma ur hagen så han fick gå kvar med den andra fölungen och dennes mamma. Sedan när nästa fölunge var färdig att vänjas av så plockade vi bort det stoet också så fick de gå ensamma över vintern. På sommaren sedan så släppte vi ihop dem med stona igen på betet. Vi kastrerade hingsten tidigt vid 11 mån ålder så han gick med sin kompis hela tiden.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka