Avvänjning, när?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare krypto
  • Startdatum Startdatum
K

krypto

Läste precis om ett examensarbete på SLU, där de kommit fram till att fölen mår bäst att avvänjas sent, vid sju månaders ålder eller hellre ännu senare.
Ni som har haft många föl, vad har ni för erfarenheter? Är det någon som har provat både tidig och sen avvänjning och märkt någon skillnad?

//krypto

Sv: Avvänjning, när?

Det har varit flera trådar de senaste veckorna. Sök så hittar du många gamla!

//C

Med tanke på att vilda föl går kvar med sin mamma tills nästa bäbis kommer så är ju inte det så underligt. Är det på agronomprogrammet detta examensarbete kommit till?

Jag brukar passa på att vänj av dem när jag ser riktigt tydliga markeriingar från stona att dem avvänjer fölen. Tycker att det går förvånansvärt lätt då stona heller inte svarar när dem ropar :smirk: - de är då ordentligt trötta på sina tidigare ögonstenar :D . Jag vänjer av dem tvärt och så får dem gå på skilda håll från sina mammor ca 3 veckor upp till en månad innan dem går tillsammans igen. Försöker dem då något snuttande så brukar stona visa dem vart skåpet ska stå :devil: och det är inte alltid dem försöker heller utan i regel så visar stona direkt när dem kommer in i hagen att dem gör bäst i att hålla sig borta :eek:

Helen

PS Det är väldigt tydligt vilket oerhört stöd fölungarna har av varandra efter avvänjning DS

Det var en agronom- och en biologistuderande som samarbetade.

Jag instämmer med Nafayette, Fölen måste vara så tidigt födda att de går att vänja av 1 oktober och där har vi en gräns på 4 månader och så har vi gjort sedan många år. Det är viktigt att man fodrar ensilage på betet sista tiden så fölen är bekanta med fodret. Hos oss fungerar det jättebra och tänker forsätta på samma vis. Jag tror ju inte fölen far illa av att gå kvar hos stona men har man ett antal så måste man lägga upp det så det fungerar och jämför man hästar i det vilda så får väl dessa inte stallfoder och därför behöver de sin mor första vintern

Det som jag hört sedan länge tillbaka (är kanske inaktuellt???) är att tarmfloran inte är tillräckligt utvecklad förrän vid 8 månaders ålder. Det spelar inte så stor roll om fölet äter eller inte (jo, det är klart det gör också...) utan det är frågan om de kan tillgodogöra sig det som de äter eller ej. Psykiska efterföljder är ju helt klart individuella. En del får ju stora skälvan bara mamma skall tvätta benen, en del tycker det är skönt med egen kupé...
nina

Om dom inte kan tillgodogöra sig fodret före 8 månader är det ju märkligt att någon häst sedan gammalt överlevde sin barndom. Men det har ju alltid varit så att om någon högskolestuderande gjort ett examensarbete så är det ett "expertutlåtande".

Burra skrev:
Om dom inte kan tillgodogöra sig fodret före 8 månader är det ju märkligt att någon häst sedan gammalt överlevde sin barndom. Men det har ju alltid varit så att om någon högskolestuderande gjort ett examensarbete så är det ett "expertutlåtande".

Vad jag har "hört" ang det är att dom inte klarar av att bryta ner nåt enzym som finns i havren inna 12 månaders ålder...således torde det vara lönlöst att ge dom det...det är inte farligt , men som att kasta pärlor åt svinen...typ... :D

Det måste vara lösa eller ogrundade rykten?
Jag lovar att skulle jag sluta ge hälften av mina föl havre så skulle man snart kunna se vilka som varit utan...

Jag har fått lära mig att de inte kan smälta grovt hö och havre innan 10 månader, men att det kan smälta gräs redan efter 4-6 månader. Det är därför unghästar har klarat sig i det vilda :idea:

Senast ändrad:

Jo förvisso kan det vara ett rent "expertutlåtande". Fast är det inte så att hästar stannar hos sin mamma länge i det vilda, och att de på så sätt klarat barndomen....

Nina

Intressant att läsa den här tråden! Det verkar som de flesta som svarat är av den "gamla hårda skolan" med snabb avvänjning och 4 månader som lägsta gräns. Är själv uppfostrad enligt det konceptet och mina första egna föl fick just sådan avvänjning.
Men så började jag tänka efter lite och började lite sakta att ändra metod. Idag går av vänjningen till så här när fölen är ca 6 månader (anpassas efter varje föl) så delar jag på sto och föl i stallet under natten. Sedan går dom ihop på dagen fram till ca 8 månader om stoet är dräktigt igen, annars fram till betessläpp. När sedan stoet fölat och är betäckt igen så får dom om det är ston åter gå med flocken och sin mamma. Hingstarna får av förklarliga själ inte göra det förrän efter en eventuell kastrering.
Skillnaden jag har märkt är att det skapas familjeband och starka sådana större syskon tar hand om sina småsyskon och man kan tydligt se vilka som hör till vilken familj när dom går ute. Flocken håller ihop men det finns små flockar i den. Det verkar också som om hästarna trots detta blir mer självständiga och det är mycket lättare att ta bort dom från flocken för olika saker. Det verkar som om dom har en sorts inneboende trygghet om att "familjen" är kvar när dom kommer tillbaka.
Jag har sett att hästarna håller kvar "banden" mellan sig även om någon är borta en längre tid. Dom känner igen varandra och inordningen i flocken sker med en gång.
Om detta sedan har någon betydelse för hur hästen blir att använda har jag ingen aning om. Kan bara konstatera att det är mycket lättare för mig att hantera hästarna när dom är så här. Verkar som att stress är ett totalt okänt bregrepp för dom även när det händer nya oväntade saker.

Tycker att det fungerar bra med avvänjning vid 6-7 månaders ålder. Det viktiga är att fölet inte är för nära mamman vid avvänjning. Det bästa kan va o lämna bort henne en månad om man inte har möjlighet med hagar långt ifrån varandra.
Havre brukar de kunna vänja sig vid tidigt, om de får äta lite tillsammans med mamman. Krafft Breed är ju oxå ett bra fölfoder.

Håller med Dig. Just de här familjebanden har jag också märkt av, även om de är från varandra under längre tid. När min hingst var tre år åkte han till Skåne för matchning till bruks, han var borta 6 månader. När han kom hem var han väldigt karsk efter att ha varit ute och sett världen. Då var det perfekt att ställa honom bredvid mamma, han lade av tvärt med skrik och frambensvispning, snoppen försvann också rekordsnabbt...
Det räckte att hon lade öronen bakåt och viasde sig från sin sämsta sida.

Nina

Jag hade tänkt vänja av Kele nattetid från cirka sex månaders ålder, och sen vänja av helt vid 8 månaders ålder. Jag tycker nämligen de bör gå med mamma tills de är minst 6 månader, men gärna en - två månader längre.

Nu kan jag ju meddela att det INTE blev så. Istället skildes hon och mamma nattetid när Kele var 5 månader, och när hon var 6 månader (ganska exakt) så åkte mamma hem. Egentligen skulle jag ha velat separerea dem nattetid redan vid 4 mån ålder och skilja helt vid fem. Anledningen var att mamma mjölkade för bra, Kele växte för fort och fick problem. Så det var en pest eller kolerasituation. Efter mycket huvudbry och veterinärdiskussionen så stod det bara ett alternativ kvar, vänj av henne så fort 'skammen tillåter' typ. Nu var damen sjuk som fyramånaders så vi väntade till hon var frisk.

Jag var såklart rätt nervös för hur den - i mitt tycke - för tidiga avvänjningen skulle påverka henne. Men jag måste ju konstatera att det inte rörde henne i ryggen. Hon har dock hela tiden haft plastpappa (min valack som är underbar med unghästar) att ty sig till, han har funnits där sen hon föddes och fanns (och finns där än) där genom hela avvänjningen. Hon åt som hon skulle (hö och hösilage samt havre, korn och krafft breed) och både äkade i vikt och växte som hon skulle. Är idag en mycket trygg och självsäker 1½-åring. Dock var hon ända sedan tiden som litet föl väldigt självständig och inte speciellt mammabunden. Mamma var mest en vandrande mjölkbar (när vi skulle ha hem dem från hingsstationen, Kele var 2-3 månader, så tog vi ju ut mamma. Kele lyfte inte huvudet. Vi tog ut de andra tre stona med deras föl - som snällt följde sina mammor - Kele tittade upp, sa 'hejdå' och betade vidare. Helt själv. Efter ett tag började hon i maklig takt och utan brådska eller stress gå upp till stallet för att se var de andra tog vägen..), och det har säkerligen påverkat att det inte var minsta problem trots den 'tidiga' avvänjningen.

Hon har ätit havre sen hon var fem månader gammal och inga problem där. Hur hon skulle sett ut utan havre (dvs om det var det andra som gjorde susen) vet jag ju inte, men med tanke på hur många MJ den där havren stod för så misstänker jag att hon INTE hade varit en vacker syn utan havre.

Så, vissa föl störs nog inte minsta lilla av att avvänjas tidigt, medan det för andra är betydligt större stress. Jag tror inte man kan se saker helt svart -vitt, även om man kan ha generella rekommendationer, och där håller jag mes SLU. Med reservation för att det funkar dåligt om man har ston som är 'mjölkkossor' och dräktiga igen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag har en gammal hund som fått diagnos artros i höfterna. Hon fick sin första spruta Librela för några dagar sen. Symtomen är att hon...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Wingates
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 764
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar