Sv: Avvänjning, när?
Jag hade tänkt vänja av Kele nattetid från cirka sex månaders ålder, och sen vänja av helt vid 8 månaders ålder. Jag tycker nämligen de bör gå med mamma tills de är minst 6 månader, men gärna en - två månader längre.
Nu kan jag ju meddela att det INTE blev så. Istället skildes hon och mamma nattetid när Kele var 5 månader, och när hon var 6 månader (ganska exakt) så åkte mamma hem. Egentligen skulle jag ha velat separerea dem nattetid redan vid 4 mån ålder och skilja helt vid fem. Anledningen var att mamma mjölkade för bra, Kele växte för fort och fick problem. Så det var en pest eller kolerasituation. Efter mycket huvudbry och veterinärdiskussionen så stod det bara ett alternativ kvar, vänj av henne så fort 'skammen tillåter' typ. Nu var damen sjuk som fyramånaders så vi väntade till hon var frisk.
Jag var såklart rätt nervös för hur den - i mitt tycke - för tidiga avvänjningen skulle påverka henne. Men jag måste ju konstatera att det inte rörde henne i ryggen. Hon har dock hela tiden haft plastpappa (min valack som är underbar med unghästar) att ty sig till, han har funnits där sen hon föddes och fanns (och finns där än) där genom hela avvänjningen. Hon åt som hon skulle (hö och hösilage samt havre, korn och krafft breed) och både äkade i vikt och växte som hon skulle. Är idag en mycket trygg och självsäker 1½-åring. Dock var hon ända sedan tiden som litet föl väldigt självständig och inte speciellt mammabunden. Mamma var mest en vandrande mjölkbar (när vi skulle ha hem dem från hingsstationen, Kele var 2-3 månader, så tog vi ju ut mamma. Kele lyfte inte huvudet. Vi tog ut de andra tre stona med deras föl - som snällt följde sina mammor - Kele tittade upp, sa 'hejdå' och betade vidare. Helt själv. Efter ett tag började hon i maklig takt och utan brådska eller stress gå upp till stallet för att se var de andra tog vägen..), och det har säkerligen påverkat att det inte var minsta problem trots den 'tidiga' avvänjningen.
Hon har ätit havre sen hon var fem månader gammal och inga problem där. Hur hon skulle sett ut utan havre (dvs om det var det andra som gjorde susen) vet jag ju inte, men med tanke på hur många MJ den där havren stod för så misstänker jag att hon INTE hade varit en vacker syn utan havre.
Så, vissa föl störs nog inte minsta lilla av att avvänjas tidigt, medan det för andra är betydligt större stress. Jag tror inte man kan se saker helt svart -vitt, även om man kan ha generella rekommendationer, och där håller jag mes SLU. Med reservation för att det funkar dåligt om man har ston som är 'mjölkkossor' och dräktiga igen.