Avvänjning - när kan man släppa ihop igen?

Tabitha

Trådstartare
Min åring har hittills diat sin mamma på dagarna, när de har gått ihop i hagen. Nu har mamman varit iväg på betäckning i en vecka och min förhoppning är att åringen under denna tid skall ha blivit helt avvand. Mamman kommer dock hem igen nu i helgen, så frågan är hur lång tid man bör vänta innan man kan släppa ihop dem igen, utan att riskera att åringen återupptar diandet? Tacksam för svar! :bow:

Sv: Avvänjning - när kan man släppa ihop igen?

Min tiomånaders diade sin mamma när de släpptes ihop efter att ha vart åtskilda en månad.

- Lägg av! :eek: Producerade hon ff mjölk då också? Äsch, det blir väl till att separera dem helt. Hade egentligen velat skicka åringen på bete redan nu, men med bara tre hästar totalt - varav mamman och mitt andra vuxna sto skall betäckas och dräktighetskollas etc på var sitt håll, så uppstår isf vissa logistikproblem..

De släpptes bara ihop vid ett tillfälle och jag tror att hon hade mjölk kvar i juvret då. Åtminstone hade det inte gått tillbaka helt då.

Efter 6 månader släppte jag ihop min då 1-åring med sin mamma efter total separation i skilda stall då åringen varit på lösdrift. Hon sprang rakt ner i hagen och stoppade huvudet under magen på mamma, men som tur var så var mamman avvand iaf :D och slog ifrån.

1 vecka räcker garanterat inte. Du lär få ha dem i separata hagar i flera månader.

Min första fölunge var ifrån sin mamma i 1½ månad, lagom så att mammas juver dragit ihop sig ordentligt. När de sedan släpptes ihop igen så fortsatte avkomman att dia sin mamma och gjorde så i liten omfattning ända tills hon släpptes på unghästbete sommaren efter.
Eftersom stoet inte var dräktigt igen så lät jag dem hållas, det spelade ingen roll. Stoet reds, tränades och tävlades under tiden.

Det finns väl lika många åsikter som människor i den här frågan, men jag hade inte oroat mig för att släppa ihop dem. Stoet markerar själv när det räcker. Är de dräktiga igen brukar de slå ifrån sig ett tag innan det är dags för nästa föl och är de inte dräktiga så spelar det ju ingen större roll (precis som Ameo skriver) om båda är nöjda så finns det väl inget större problem.

Jag hade en åring som började dia sin mamma igen efter att de varit åtskilda i nästan 2 månader. Mamma sa inte ifrån heller så jag fick sära på dom igen

Mi fick 2 föl 05 som avvandes när dom var ca ½ år gamla i december. Sen gick fölisarna ihop fram till i juli dä släpptes dom in hos sina mammor och den ena sa bestämt till att här har du inget att hämta längre medans den andra lät bebbe dia igen och började producera mjölk i massor =/ så det va bara att ta väck dom igen =/

Min erfarenhet är att en betessommar på annan ort än mamman brukar råda bot på det hela:D

Minst 3-4 månader måste du nog ha dom särade. Även om mamman börjat sina ner efter en vecka, så sätts det snabbt igång igen om "fölet" börjar dia igen...

Hej. Mina föl har gått med sin mamma hela tiden förrutom på natten. Hon har avvant dom själv.
Det är nog lättast när stoet är dräktig på nytt. Men här har naturen haft sin gång.
Har fölet varit fött i tex juni så har hon vant av dom i februari - mars året därpå.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 248
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 755
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 480
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 572
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka