Avvänjning, hur skulle DU göra?

Lillsillen

Trådstartare
Har sto, föl (född mitten maj) o lånad valack.
I stallet finns endast 2 boxar, så tanken är att valacken ska åka tillbaka hem till sig under senhösten, där han ska gå på lösdrift.
Så får lillkillen hans box nattetid och går med stoet dagtid i hagen. På detta vis avvänjer jag del av dygn i taget. Vinterhage har jag endast 1 st.

Alla 3 har gått tillsammans hela sommaren.
Stoet påbörjat ridning i helgen och fölet är då tillsammans med valacken i vinterhagen. I boxen går det inget vidare att ha honom själv, då han blivit för stor och försöker ta sig över. Inget galler tyvärr...

Ökar succesivt tidsländen på detta och det går jättebra. Inget spring eller hysteri, lite skriker han dock.

Så småningom när liten blir "stor" (senvinter/vår) så får han byta stall och kommer även gå på hingstbete där nästa sommar.

Strax ska då valacken hem,,,hur löser jag detta på bästa sätt för fölungen som då blir helt själv, med tanke på att jag vill fortsätta rida stoet?? Visst, handhäst skulle funka, men helst inte alla gånger då jag inte har någon inhängnad volt (ej egen mark) och jag gärna rider dressyr.

Hur skulle du göra??

Sv: Avvänjning, hur skulle DU göra?

Ordna ett galler eller planka och stäng in honom i boxen. Så har jag gjort med min, sist föredrog hon dock att vara kvar själv i hagen och äta hösilage. Finns hästar i hagen bredvid men det var maten som var intressant.

min kille kan vara själv i både box och i hagen men han föredrar klart hagen. i boxen så ränner han mest runt å skriker. medans i hagen går han bara och äter. men jag byggde upp boxen ändå med plankor så den blev högre den har jag hängt filtar över så OM I FALL ATt han klättrar upp på den så riderhan ej sönder sig men han har ej gjort det hittills.

Men hur ska jag på bästa sätt lära lillkillen vara själv när jag rider stoet o valacken har flyttat?

Ska jag börja korta stunder redan nu innan valacken flyttat?
Ex. lämna lillkillen själv i hagen o ställa valacken i box så han åtminstone hör att det finns nån i närheten? ca 15 m mellan hage o box

Eller låter jag dem gå ihop så länge valacken är kvar och låter honom bli ännu tryggare utan mammas sällskap först??

Han är uppenbarligen tryggare i hagen där han kan få utlopp för energi o springa av sig oron, jmf med boxen som han bara vill klättra över...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 899
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 182
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 256
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 776
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka