Avvänjning föl & sto

F

Flashdance

Nu är föl säsongen igång & frågorna angående höst/vinter verkar kanske avlägset men jag frågar ändå.:) Hur ni gör när ni avvänjer fölet från stoet, har ni kvar fölet hemma eller lämnar ni iväg det på lösdrift där ligghall finns?
Hur länge låter ni fölet vara borta innan ni tar hem det igen, ni som lämnar bort det?

Sv: Avvänjning föl & sto

Hej,

Mitt sto fick föl 2007, hon föddes 16 maj och hon gick tillsammans med sin mamma till mars 2008. Lite för lång tid men blev så pga vi köpte gård och ville få dit fölet vid avvänjning. Det positiva var att hon var helt inne på att äta foder hon var van att åka transport, ledas i grimma, stå i egen box mm Bara positivt men alla tycker olika.
Nu står hon med en 2-åring på lösdrift och dem har toppen kul!:bump:
Har ej bestämt mig än hur jag ska göra, närj jag ska ta hem stoet till mig...:confused:

Bra tråd!

Efter ett halvår ungefär, beroende på hur sto och föl är. Brukar börja med en mjukstart, de får olika boxar på nätterna, så fölet får träna på att äta riktigt mat ordentligt också.
Så vid sex månader ungefär så delar vi på dem i hagen, sätter dem i var sin hage med kompisar så de inte ser varandra. Funkar bra då vi har en hage bakom stallet och en framför :)
Men fölet får fortfarande mjök morgon och kväll, för stoets skull så det inte blir abrupt slut och spänt i juvret. Efter kanske en vecka eller två så är det finito, och avvänjningen är ett faktum.

Vi har vant av fölen då de är 8 -10 månader. Börjar med egen box på nätterna några veckor. Låter dom sedan gå kvar i flocken/eller ed en kompis då mamman byter hage. De går sedan skilda till sommarbetet då de släpps ihop igen. Hingstungen har åkt iväg till en lösdrift.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Mia_R
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 980
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar