Avvänjning ettåring...

Burza

Trådstartare
Jag har en ettåring som av lite olika anledningar gått kvar med sin mamma.
Försökte skilja dom åt här hemma men det blev så livat så istället skickade jag bort "fölet" i tre veckor. Har tagit hem henne nu för att träna inför utställning. MEN hon började dia direkt när hon kom hem!
Kommer att skicka iväg henne igen (5 dagar hemma), men hur länge ska hon vara borta den här gången? Tips och råd?

Sv: Avvänjning ettåring...

Det vet man inte.
För några år sen hade jag en som började dia sin mamma efter att varit ifrån varann ett halvår.
Dom fick inte gå ihop nåt mer...

vi hade 2 ston med föl som vi avvande i januari.. sen släpptes dom ihop i juni igen å direkt så började ett av fölen dia igen å stoet som sinat började producera mjölk igen.. De andra stoet sa NEJ direkt å de fölet fick ej dia mer men de kan ta lång tid innan dom e avvande å de kan gå på bara nån vecka.

Tack för svaren!
Jag tror jag försöker få henne inhyrd över vintern helt enkelt.
Tror det beror lika mycket på märren som på fölet, mamman står och skriker i hagen, den lilla var helt lugn när vi lämnade henne där hon gått i tre veckor.

Jag vet ett föl som är lika gammal som våran 2 åring! Han går fortfarande med sin mamma och diar henne! Fattar inte vad dom håller på med! Hade jag aldrig tillåtit!

Min diade/snuttade också efter en hel vinter i varsin hage. Mamman tyckte dessutom det var helt okej vilket gjorde det hela svårare. Jag gjorde så att jag kletade in juvret med anti bitkräm som smakade päckel på stoet så det inte var så 'gott' att tutta för unghästen. Efter ett tag gav det sig när det varit äckligt tillräckligt många ggr. Kan ju vara ett tips.

Hej! Jag har en ettåring född april -09, hon äter fortfarande av mamman. Har en mycket stark vilja, kan knappt stå i box ensam (på natten går det bra) så vi har inte vågat dela hagen. Hon skulle nog bara springa rakt igenom oavsett ström. Har funderat på det där med att smörja på något. Är anti bit medlet giftigt på nåt sätt? Vad är det som smakar äckligt? Någon sa att man kunde smörja på häst salva och myggmedel..

Jag skulle vara försiktig med anti-bitmedel på juvret! Det är ju ganska starka grejer, tänk om stoet får utslag och sveda för att det fräter på juvret! usch....Stackare...

Det bästa är nog om dom är ifrån varandra helt och hållet, dva i olika stall så att dom itne hör varandra ens... Kanske kan du byta häst med TS?? ;-)

Men dom kan ju äta på anti biten utan att det är farligt? Jodopax då? Kan det funka?

JO men... om du smetar antibit på väggen, så smakar dom och slutar sedan gnaga.... PÅ juvret sitter det ju kvar i timmar och dagar....Alltså mkt längre tid än vad dom har det i munnen? Så tänker jag iaf....

Ska prova med häst salva idag, dom på hööks sa att det inte var farligt att varken äta eller ha på juvret. Hoppas det funkar:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 812
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 287
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025