Avvänjning efter betet

Ante

Trådstartare
Min häst kommer hem från bete nästa helg, då har han varit borta 4 veckor. Han har bara ätit gräs. Hur gör jag när han kommer hem, hur viktigt är det att vänja av dem med gräs? Jag skulle helst vilja ha honom i en grushage när han kommer hem, han är ganska rund om magen. Räcker det att han får beta 1 tim/per dag några dagar och sedan minska? Jag vill ju inte att han ska få kolik. Jag tänkte inte ge honom havre direkt han kommer hem utan vänja in det försiktigt igen. Han ska ju skrittas igång och behöver inte kraftfoder direkt. Hur skulle ni göra?

Sv: Avvänjning efter betet

Om han ska gå från färskt gräs till hö, behövs ingen till vänjning, det är värre tvärtom. Krafftfodret vänjer du dock in långsamt igen.

Jag tycker alltid bäst om att ta det lugnt med foderbytena, så jag skulle hellre låta honom beta en stund varje dag än byta tvärt av. Kan du lura i honom lite hö ute de sista dagarna av betet är det heller inte fel (men inte alltid så lätt... :)).

Att låta honom beta en stund varje dag är inga problem. Hur länge bör jag göra det?

hejsan tyckte detta var en intressant tråd även om jag inte än har egen häst. Min fortsättningsfråga är; om min häst gått på bete och jag tar hem honom (bor på egen hästgård med hagar) och han ska fortsätta gå ute ca 12 timmar om dagen hur gör jag med foder då? Ska jag börja stöd fodra med hö med en gång eller vänta tills det behövs när gräset börjar ta slut, och kan man vänja in kraftfodret utan höet? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar