Sv: Avvänjning av föl
Min stod i box bredvid sin mamma från det att hon var ett halvår (jag ägde henne inte då, köpte henne lite mer än ett år senare, men hade häst i samma stall), gick med mamman + två hästar till om dagarna. Själva boxgrejen funkade ganska bra, men det fungerade inte med haglösningen, när jag köpte henne diade hon fortfarande, mest p.g.a. att mamman knöt henne så hårt till sig, däremot brukar de flesta andra ston lösa det där ganska bra själva. Vintern mellan två och tre år fick hon flytta till box i andra änden av stallet.
Bara för att mamman var så jobbig så fick hon gå med min äldre häst när jag köpte henne. Hon har blivit mycket mer fostrad av henne än vad hon blev av mamman, och resultatet är mycket bättre. Jag är inte alls anti att ha unghästar med äldre hästar, idag går min treåring med en tvååring och två äldre herrar på 21 och 27, när hon får välja väljer hon gamlingarnas sällskap, alla dagar i veckan. Tvååringen är hon vansinnig på, hon verkar bara tycka att han är dötråkig när han vill slåss och springa.