Avvänjning av föl

fallon

Trådstartare
Det finns säkert trådar med samma rubrik, men min fråga är rätt specifik.Jag ska senare i vinter avvänja mitt hingstföl med metoden "egen box över natten". På ena sidan ska han ha sin blivande lekkamrat (flyttar dit redan innan avvänjning) och på den andra sidan antingen mamman eller andra stoet som går tillsammans med mor och son. Vart skulle ni placera mamman över natten? Bredvid eller ett snäpp bort? Jag har redan frågat en uppfödare live, men skulle vilja samla mer empiri.
 
Sv: Avvänjning av föl

Vem av mor och son är det du tänker flytta på?
Jag hade låtit fölet vara kvar i den box den är van vid och ställt mamman vid sidan om till att börja med. När fölet vant sig vid att vara själv och det börjar närma sig att dela på dom helt hade jag stället stoet längre bort från fölet.
 
Sv: Avvänjning av föl

Jag brukar oftast ha fler föl som är ungefär samma ålder och då ställer jag dom parvis i en box med mammorna på varsin sida.
Ibland funkar inte det, som i år då den ena behöver egen box tidigare men i praktiken funkar det på samma sätt, jag ställer den brevid mamman. (aktuell fölis står mellan mamma o pappa faktiskt)
På morgonen får fölis gå in till mamma för en morgonslurk och sen ut i hagen. Slurken är i princip mest psykisk, mina föl brukar vara väldigt självständiga när det är dags för egen box och dom äter duktigt med eget foder osv så det är aldrig några problem, både föl och ston brukar tycka att det är skönt att slippa trängas :) Men jag är noga med att dom är sådana och äter ordentligt innan jag skiljer av.

Såhär har jag dom ganska länge, särar inte alls dagtid på stoföl och mammor (mammorna är oftast dräktiga och ser till att diandet slutar), hingstungar får gå i egen hage när det är dags.
 
Sv: Avvänjning av föl

Det låter mkt sunt.

Hur gamla är hingstungarna på ett ungefär?
 
Sv: Avvänjning av föl

Menar du när dom inte får gå med stona längre? Det beror dels på hur dom beter sig och om något/några av stona inte är dräktiga. Runt 10 månader kanske. Men är dom snälla och inte börjar klättra och stona är dräktiga har dom gått tillsammans till året ungefär. Ibland längre o nån har jag fått ta ut vid 9 månader, inte tidigare.
Framförallt stona visar rätt tydligt när det är dags tycker jag!
 
Sv: Avvänjning av föl

kl

Min hingstunge har från 4 månaders ålder börjat genom att i början stå en timme i box bredvid mamma.
Tiden i box utökas successivt tills han vid dryga 6,5 månader en dag kommer upptäcka att mamma inte
kommer ut i hagen. Då är han kvar i hagen med sina kompisar.
 
Sv: Avvänjning av föl

Jag tänker såhär iom att man har lagstadgat att man inte får sära sto o föl före 7 mån såvida det inte är ngt trubbel, så är det väl av en anledning.

Om stoet är en god mamma lär ju hon fostra fölet absolut bäst o lära det ett o annat.

Jag har lite svårt för att man sätter ihop unghästar tillsammans utan ngn äldre som beskyddar, fostrar o lär om livet. Tja stoföl går väl i samma flock hela livet som elefanter, kor m.fl.
Annars blir den bossigaste ledaren- den som kanske inte alls är bäst för flocken.
 
Sv: Avvänjning av föl

Host,harkel! Hur/var läste du det? (om 7 mån)

Enl jordbrulsverket är det 5 mån som gäller.

Så här skriver dom:
Du ska inte vänja av ditt föl innan det är fem månader gammalt. När du ska vänja av ditt föl kan du använda något av följande sätt:
•Naturlig avvänjning innebär att fölet får gå med stoet ända till dess att stoet inte längre tillåter att fölet diar.
•Stegvis avvänjning innebär att fölet vistas med andra föl eller i ett utrymme bredvid stoet under en del av dygnet. Resten av dygnet får fölet fortfarande gå med stoet.
•Avvänjning med hjälp av fölgrupp innebär att fölet går direkt från stoet till en grupp med föl som fölet känner igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Avvänjning av föl

Jag tänker såhär iom att man har lagstadgat att man inte får sära sto o föl före 7 mån såvida det inte är ngt trubbel, så är det väl av en anledning.

Om stoet är en god mamma lär ju hon fostra fölet absolut bäst o lära det ett o annat.

Jag har lite svårt för att man sätter ihop unghästar tillsammans utan ngn äldre som beskyddar, fostrar o lär om livet. Tja stoföl går väl i samma flock hela livet som elefanter, kor m.fl.
Annars blir den bossigaste ledaren- den som kanske inte alls är bäst för flocken.

Ditt inlägg är helt obegripligt...
Rekommendationen enligt lag är att man påbörjar avvänjning vid tidigast 5 månader. Det är alldeles för tidigt enligt mig. Jag börjar aldrig sära på dom nattetid förrän tidigast vid 6 månader men det blir oftast senare eftersom jag helst får mina föl tidigt på året och dom oftast är minst 7 månader vid installning på hösten.

Varför man tar hingstfölen från stona lite tidigare än stofölen är för att dom kan betäcka, och det måste vara en individuell avvägning. Men då pratar vi ofta inte tidigare än 10 månader. Dock, har du en hingstunge som betäcker vid 9 månader är det dags att flytta den från stona. Särskilt om de inte är dräktiga igen, men även annars om hingstungarna är på eftersom de faktiskt kan vara kapabla att betäcka i vissa fall och då inte bara orsaka oönskad dräktighet utan också abort.

Naturligtvis har man då en grupp för denna hingstunge, oftast med en eller flera jämnåriga och en äldre valack. Så funkar det här och ingen har påstått något annat.

Vet inte varför du tar så mycket för givet.
 
Sv: Avvänjning av föl

Var kan jag ha läst det då?

jag har inget emot att bli rättad- tvärtom.

Det som är självklart för dig( att man har med en äldre häst) är inte det för alla de jag vet om som har unghästar. De har rena unghästflockar.

Menar du att avvänjningen som du kör med är den som de flesta använder?
 
Sv: Avvänjning av föl

Vi gör såhär när vi vänjer av fölen:

Vi har en flock med avelsston, ungston och årets föl. Vid avvänjningen som sker vid 9-10mån ålder tar vi ut mammorna ur hagen och ställer dem på andra sidan gården i en hage. Fölen får vara kvar med sin befintliga flock.

Jag tycker det är ett bra sätt :) Fölen är redan trygga med flocken och är kvar i sin vanliga hage. Enda skillnaden är att mamma inte längre är kvar. Är lite gnäggningar första timmarna , men sen är det som vanligt :)

Några dagar eller veckor efter avvänjningen flyttas hingstarna till våran hingsthage där vi har hingstar 1-4år tillsammans. Det brukar inte vara några större bekymmer :) års fölen har varandra och förstår sedan innan "flock-språk", så de brukar bli lite spring första timmarna sen är det lugnt. :)
Stona som haft hingstföl vid sidan går tillbaka till sin befintliga "avelssto-flock" och de som haft stoföl vid sidan får gå kvar i annan hage ett tag, innan de flyttas tillbaka till stoflocken.
 
Sv: Avvänjning av föl

Min stod i box bredvid sin mamma från det att hon var ett halvår (jag ägde henne inte då, köpte henne lite mer än ett år senare, men hade häst i samma stall), gick med mamman + två hästar till om dagarna. Själva boxgrejen funkade ganska bra, men det fungerade inte med haglösningen, när jag köpte henne diade hon fortfarande, mest p.g.a. att mamman knöt henne så hårt till sig, däremot brukar de flesta andra ston lösa det där ganska bra själva. Vintern mellan två och tre år fick hon flytta till box i andra änden av stallet.

Bara för att mamman var så jobbig så fick hon gå med min äldre häst när jag köpte henne. Hon har blivit mycket mer fostrad av henne än vad hon blev av mamman, och resultatet är mycket bättre. Jag är inte alls anti att ha unghästar med äldre hästar, idag går min treåring med en tvååring och två äldre herrar på 21 och 27, när hon får välja väljer hon gamlingarnas sällskap, alla dagar i veckan. Tvååringen är hon vansinnig på, hon verkar bara tycka att han är dötråkig när han vill slåss och springa.
 
Sv: Avvänjning av föl

Menar du att avvänjningen som du kör med är den som de flesta använder?

Nej jag menar att den är självklar för mig. Vad andra gör kan jag inte tala för, det finns så många konstiga åsikter om saker och ting, och även folk som gör rätt "enligt mig".

Men jag håller med om att en äldre häst är viktigt, och anser också att det ska vara en lämplig individ (inte automatisk en bra uppfostrare bara för att den är äldre osv).
 
Sv: Avvänjning av föl

Jag tycker inte en äldre häst är viktig att ha bland unghästar. Vi har rena unghingstflockar och det fungerar utmärkt :)

Hos den vildlevande hästen skapar unghingstarna egna unghingstflockar (utan äldre häst) och går där tills de hittat en "egen" flock.

Något som också är spännande att se här hemma är när ett åringarna ska in i hingstflocken. De föl som blivit uppväxt i större flock fungerar utmärkt medan de som enbart gått med mamma eller liten flock blir jagad och utstött.. Troligtvis för att de inte har/kan hästbeteendet fullt ut.
 
Sv: Avvänjning av föl

Men jag håller med om att en äldre häst är viktigt, och anser också att det ska vara en lämplig individ (inte automatisk en bra uppfostrare bara för att den är äldre osv).
Ang. det fetstilta. nej självklart inte.

när min val var liten skaffade jag sällskap-lika gammal hingståring.

Den slog mot den första dagen o brydde sedan sig inte om den alls.

Den äldre kloke val som var med dem fick leka o fostra separat. Åringen hade som litet föl haft en shettis som kompis o en den fick en ny som 1½åring vilket funkade mkt väl.

Ang, dessa 7 mån. undrar om jag inte blandade ihop när man får sälja ett föl?
Vet du?
 
Sv: Avvänjning av föl

Nej jag vet inte vart du har läst 7 månader....? Fast det hade varit en trevlig regel om den fanns (gällande avvänjning då).
Föl får man sälja när som helst, som nyfödda om man så vill. Men inte skilja från mamma innan 5 mån utan särskilda skäl (osäker på om det är lag eller rekommendation dock). Har ändå för mig att dom höjde det från tidigare 4 månader men kan minnas fel...
 
Sv: Avvänjning av föl

OK!
Tack.

Nu när shettis kom upp, så har solos carex fått hästsällskap för första gången- en liten sådan.:)
 
Sv: Avvänjning av föl

Bygger vidare på min egen tråd:) Nu är det dags att köra lillen till hingstlösdrift. När ni åker med era åringar första gången, har ni med sällskap eller hur gör ni? Lasttränar ni alla flitigt innan ni åker? Han har åkt med mamsen flera gånger och det har gått jättebra, men det betyder ju inte per automatik att han åker bra ensam.
 
Sv: Avvänjning av föl

kl

Lånar denna tråden!

Har inte vant av mitt stoföl från mamman än (hon blir 10 månader i helgen) och funderar lite på hur som är bäst att göra. Nu går de i fölboxen som egentligen är två boxar som vi plockat bort mellanväggen i tillsammans, och när vi delar på dem är alltså tanken att vi bara sätter upp väggen igen. I hagen går de tillsammans med storebror som är 6 år. Stoet är inte dräktigt men jag har tänkt betäcka om i år.

Till sommaren hade det egentligen varit bra om de kunde gå tillsammans igen eftersom det är de två som kommer behöva mest bete.
Egentligen skulle man väl kunna låta dem gå ihop på dagen hela tiden, men sedan är det ju dethär om stoet ska stå på seminstation så är det kanske bra både för att optimera chanserna att få henne dräktig och för att hålla koll så hon inte får mjölkstockning om lillan är avvand och klar tills dess?
Har inte riktigt bestämt hingst än, beroende på vad det blir så måste hon antingen bo borta (fryst) eller så kan jag köra henne fram och tillbaka till vår närmsta seminstation (10 min bort).

Men ska man skilja på dem på dagen så måste ju stoet gå ensam i hagen och det är ju lite synd. Vår andra 6-årsvalack kommer dock hem igen ca slutet på Maj så då kan han gå med stoet, men det känns som att man vill börja åka till seminstation innan dess?

Någon som har lite input att komma med?
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 241
Senast: Intejag
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 712
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 616
Senast: Squie
·
Avel Jag har en fundering och det är när ni bruka dela på sto och hingstföl?? Jag har nämligen bara ett sto och ett hingstföl och jag skulle...
Svar
14
· Visningar
6 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp