Detta inlägg var bland det MODIGASTE jag läst på buke genom tiderna (här sedan -97) Helt klart topp 5!!!
Du kan glädja dig åt att du har förbättringspotential och kan börja smått redan idag.
Vår hjärna är helt fantastisk....när vi medvetet styr den. När den tillåts för mycket och för ofta, få skena iväg helt vind för våg -ja då är en nedåtgående spiral snabbt på intåg. Det är sååå lätt att hamna där om man inte ser upp. Är det inte lustigt att det krävs noll energi och kraft att gå utför, men fan när man ska ta sig där ifrån. Då kan uppförsbacken kännas otroligt seg, jobbig och mycket brant.
Regel 1 är att bli medveten om hur ens tankar är. Har jag lätt att tänka i negativa looper (om många saker). Att vara ärlig mot sig själv när man ställer sig den här frågan -ja hur många är det? tror du? Vem vill, även för sig själv erkänna -du är en negativ jävel...negativa personer suger fett, det suger även musten ur dem själva.
Regel 2 är gyllene....What comes around, goes around
Regel 3 -som man tänker, så blir det!
Övning du kan börja med direkt. Om vi tar din egna tankebeskrivning vad gäller din kompis, så på frågan om hårfärg om du skulle ärligt svara på vilken färg som absolut skulle passa henne, skriver du upp det. Bra gjort av mig att säga att hon är ursnygg i den färg hon valt,,,,,,, istället för att säga -ta svart, du blir skit fu....skitsnygg i det! Med två fingrar korsade bakom ryggen och ett hånflin i hjärnan. Genom att notera för dig själv att du faktiskt gav ett ärligt svar är en superbra start!!)
Sen ställer du dig frågan om du och din kompis har en god relation, eftersom det verkar som att Ni bägge drar åt att missgynna den andre. Ni litar helt enkelt inte på varann? (rätt-fel?)
Ett bra sätt att bli medveten om hur man tänker är att skriva upp när man gjort något tvärtemot vad man brukar. Tex. Bra gjort av mig att ge henne äkta svar ang. hårfärg. (och alltid bara notera när man gjort det i positiv bemärkelse)
2005 kom det ut en bok av Mia Törnblom som heter Självkänsla Nu. Den blev revolutionerande för mig. Det är en jättebra början. Det finns tips på bra och nyttiga övningar att göra i den.
gulan