Avulsionsfraktur?

Werze

Trådstartare
Postar tråd då jag inte lyckas hitta rätt sökord. Kanske är ämnet behandlat här redan. Min häst har i alla fall avulsionsfrakturer b f, och jag fick det förklarat för mig som att en bit av benet sitter i senan (böjsidan) och att de uppstår redan under föltiden. Tydligen är det ganska vanligt att hästar har detta och det är väldigt individuellt om det påverkar dem. Mitt sto har varit halt och hade reaktion främst från kotlederna fram och veterinären kunde förstås inte säga hur pass påverkad hon var av förändringarna. Hon har fått behandling i kotlederna b f och blivit lite bättre (inte bra) så nu roar jag mig med att fundera över framtiden...

Hon är ett vanligt halvblod, f 2007 och detta är hennes första hälta på de två åren jag haft henne. Hon är väldigt sparsamt riden, 3-4 ggr per vecka. Hon blev halt efter att jag skickat henne till beridare (hade tankar på att sälja) och antagligen blev det för stor omställning för henne att bli riden så intensivt efter min fisridning.

Men finns det fler här med denna typ av förändringar och hur har det gått?

Jag skulle också vilja höra hur ni andra har löst det här med rehab och sjukhage, det är ju högst individuellt hur hästar hålls och hur de uppför sig under konvalescensen. Jag har inte tillgång till sjukhage, så idag fattade jag beslutet att ändå låta henne gå med de andra i stor gräshage. Jag inser att det kan innebära en risk, men sett till hela hennes situation tror jag faktiskt att det blir lugnast för henne, och då även för hennes ben.

Så snälla, dela med er av erfarenheter! Det hjälper i mörkret att höra att andra faktiskt också kämpar med rehab och att det ibland faktiskt går bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 153
Hästvård Jaha, där fick jag.. Kele vurpade i hagen innan jul och ådrog sig en rejäl muskelskada samt allmänna muskelproblem. Vet och...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama