Sv: Avtalsbrott eller ej?
Jag är inte insatt i hur turerna är kring hyra som inte betalas enligt avtal, men jag förmodar att det räcker för värden att efter påminnelse skicka in avtalet till inkasso/ fogden samt begära indrivning. Hur som helst blir det ökade kostnader för TS samt ev betalningsanmärkning. Dvs, om hon inte har starka argument, vilket verkar tveksamt.
Den normala vägen är ju dessutom att man måste betala sin skuld även om man bestrider den, för att sedan ev få pengarna tillbaka.
Det här stämmer väl inte riktigt. Om TS bestrider stallägarens krav på betalning så är det bara för TS att skriftligen meddela stallägaren detta. Stallägaren kan då inte utnyttja inkasso eller kfm utan frågan måste göras upp i domstol. Skulle stallägaren ändå försöka med kfm (eller inkasso) så meddelar TS bara kfm skriftligen att hon bestrider kravet och kfm kommer inte att göra någonting. Om hon förlorar i domstol så får hon betala "hyran" plus ränta för den tid som gått sen skulden förföll. Dessutom tilkommer rättegångskostnader, men eftersom tvisten rör sig om ett belopp mindre än ett halvt basbelopp är de begränsade, högst några tusen.
Om man däremot önskar behålla ett hyreskontrakt så måste man vara försiktigare, eftersom utebliven hyresbetalning i normalfallet är en giltig grund för uppsägning.
Det andra jag funderar på är om TS alltid är skyldig att betala hela beloppet till stallägaren. Grunprincipen vid ett avtalsbrott från TS är väl att hon måste ersätta den skada stallägaren lidit. Jämför tex. om A beställer en vara eller tjänst från B men ångrar sig. Om B då istället säljer varan till C för samma pris torde det vara svårt för B att kräva skadestånd från A eftersom han intle lidit någon skada.
Så i det här fallet borde TS inte betala något alls om stallägaren har alla stallplatser uthyrda ändå. Om inte stallägaren kunnat hyra ut stallplatsen skall TS ersätta stallägaren för dennes förlust fullt ut, men om fodret använts till någon annan häst borde TS kunna göra avdrag för det, men däremot måste hon betala för stallplatsen och övrig skötsel som ut och insläpp, mockning mm. eftersom stallägaren annars missar en inkomst från detta.
Om det i avtalet står att TS hyr en specifik box så borde det kanske räcka om den hyrs ut till någon annan för att TS skall slippa betala.
Allt givetvis under förutsättning att TS inte har rätt att säga upp avtalet i förtid.
Jag har inte orkat att leta efter lagrum eller rättsfall för resonemaget ovan, så se det som ett diskussionsinlägg.