Avtalsbrott eller ej?

Sv: Avtalsbrott eller ej?

Ska se om jag fattat det rätt; Du flyttade hästen innan uppsägningstiden var slut och nu även betalat för den sista uppsäsgningmånaden, men ngn annan har flyttat in i din box fast boxen fortfarande är din månaden ut?

Isåfall skulle jag kräva mina pengar tillbaka. Boxen är ju din tills dess att uppsägningstiden är slut och du har betalat.

Jag har själv sagt upp min ena stallplats och en ny kommer flytta in 1:a Januari (alltså direkt när vi sagt upp den) så då kommer vi ju inte behöva betala de 3 månader som våran uppsägning är på eftersom det är en annan som står där och vi därmed inte har tillgång till boxen längre.

Du hävdar ju självklart avtalsbrott om det är avtalsbrott. Själv har jag avflyttat på dagen och hänvisat till undanröjande av kontraktsförutsättningar, när stallägaren helt plötsligt ändrade villkoren över en natt.

Stallägaren krävde mig på två månadshyror som uppsägningstiden var, jag vägrade betala och hänvisade till uppsägningen. Betalade inget, fick påminnelse och bad henne stämma mig till tinget eftersom fordran var tvistig.

Vi hörde inget mer om saken.

Tack för alla svar! :)
Olympus: Nästan rätt! Jag flyttade två dgr före första uppsägningsmånadens slut. Den var fullt betald men någons häst stod där redan dagen efter. Ockuperad box anser jag inte vara mitt betalningsansvar oavsett vems häst som huserar där, så därför har jag hållt inne med månad 2 tillsvidare.

Lika mycket som jag ogillar att bråka så ogillar jag att bli blåst. Betala 600kg hösilage bara för att hästen inte äter sina betalda 300kg på "rätt" ställe låter så absurt. Du Lovisa som verkar juridiskt insatt, i vilken paragraf / hyreslag framgår det?
Jag var lite inne på att göra som du men då kan det vara bra att ha "torrt på hovarna" först och hänvisa till det. Det framgår inte i avtalet vad som gäller vid en ev. tvist, mer än att båda parter äger rätt att annullera det vid avtalsbrott.
Det där med att betala för tjänster är också lite intressant men väldigt luddigt. Håller med Angelwings om den ökade risken för slarv pga oseriösa stallägare som tyvärr existerar. Det är mitt ansvar som hästägare att se till hästens bästa. Om jag betalar för de tjänster jag själv inte kan utföra pga arbetstider t.ex, har då inte den som åtagit sig att mot betalning sköta vissa sysslor uppenbart brutit mot sin del av avtalet om man "glömt" vissa utfodringar, inte "hunnit" köpa kraftfoder på 5 dgr, inte "orkat" ge vatten i hagen, låtit min häst stå kvar själv i hagen upprepade ggr trots tillsägningar. Då måste ju jag föra hästens talan kvickt och ta honom därifrån, eller hur?

Med lite perspektiv på det hela får vi se hur det slutar. Men jag är väldigt tacksam för alla kloka svar och det faktum att vi trivs otroligt gott på det nya stället! :bow:

Nu var det väldigt länge sedan jag läste hyreslagstiftningen. Men om jag inte kommer ihåg helt fel så kan/får inte din box hyras ut under uppsägningstiden om du betalar för den. Du ska ha möjlighet att utnyttja den så länge som avtalet anger d v s uppsägningstiden ut. Det är ju de som ibland ställer till det med lägenheter. Om man flyttar innan tiden går ut så får man själv ofta ordna ny hyresgäst om man ska slippa betala hyran. Men om hyresvärden har kö på nya hyresgäster så och man är villig att släppa lägenheten innan så slipper man ju också betala hyran.
Det är något om att hyresvärden inte får ta dubbla hyror för samma utrymme. Vilket ju sker i det här fallet.

Eftersom kontrakten kan brytas med omedelbar verkan om någon av parterna inte sköter sin del av avtalet så ska du väl inte betala en månad till??? Hon har ju inte skött sin del med fodringar osv, dvs hon har brutit avtalet!!! :confused:

jag skulle aldrig i livet betalat om någon ny flyttat in under min uppsägningstid...

Det ska man i princip inte behöva heller, betala under uppsägningen om stallägaren hittar en ny hyresgäst

Ang resonemanget om att ta med hö, Hyr man en stallplats mot kallhyra och betalar för grovfoder separat så är ju det möjligt efter överenskommelse.

Hyr man stallplats inklusive foder och strö, så betalar man för en tjänst vilket inte innebär en självklarhet att foder får tas med vid avflyttning trots att den sker innan uppsägningstidens slut. Då blir det stöld, även om man etiskt kan anse det försvarbart. Här måste man göra en överenskommelse med ställägaren om det inte ska bli stöld som Lovisaleonora_ skrev.

Ta med dig den mat som du betlat för.
Hade du stått kvar så hade ju hästen ätit upp maten så då kan du med gott samvete ta med dig den mat som du betalt för, det hade jag definitivt gjort.

Det kan man inte göra, med gott samvete (se ovan).

Vad som är moraliskt försvarbart är det inte nödvändigtvis i lagens mening.

Nu var det väldigt länge sedan jag läste hyreslagstiftningen. Men om jag inte kommer ihåg helt fel så kan/får inte din box hyras ut under uppsägningstiden om du betalar för den. Du ska ha möjlighet att utnyttja den så länge som avtalet anger d v s uppsägningstiden ut. Det är ju de som ibland ställer till det med lägenheter. Om man flyttar innan tiden går ut så får man själv ofta ordna ny hyresgäst om man ska slippa betala hyran. Men om hyresvärden har kö på nya hyresgäster så och man är villig att släppa lägenheten innan så slipper man ju också betala hyran.
Det är något om att hyresvärden inte får ta dubbla hyror för samma utrymme. Vilket ju sker i det här fallet.

För det mesta så har man ju tillgång till en box och inte en specifik box. Det kan ju faktiskt vara så att man bara har flyttat runt hästarna och bytt box på dom. Dvs det finns fortfarande en ledig box som TS kan utnyttja till uppsägningstidens slut, men det är inte samma box som hon flyttade från.

Till TS:
När du köper helinackordering så köper du hela paketet. Om du tex tar in på ett hotell där frukost ingår och du inte äter frukost så kan du inte senare kräva prisnedsättning för att du inte åt frukost och utnyttjade maten och servicen runt omkring.

Man kan som hyresvärd ta betalt för stallhyran i förskott och förbrukningsvaror i efterskott. Det är dock inte ovanligt att man tar allt på en gång och då får man faktiskt betala vad det kostar (om nu inte hyresvärden tycker det är okej att tex betala mindre eller ta med sig till det nya stallet) om man flyttar i förtid.

Att det är specifierat exakt i kontraktet vad och hur mycket som ingår är inte så konstigt. Är det tex 10 kg hö som ingår i stallhyran eller är det fri tillgång? Är det bara utsläpp som ingår eller insläppet också? Osv.

Du kan ju från din sida hävda kontraktsbrott och dra det till rätten. Men jag tror inte man får lov att utebli att betala hyran utan man betalar hyran till en oberoende instans så länge (det är över 10 år sedan jag var inblandad i något sådant så minnet sviker en del så jag kan ha fel). Får man rätt så får man pengarna tillbaka annars tillfaller de hyresvärden.

Däremot om din box är uthyrd eller disponeras av någon av stallägarens egna hästar och det inte finns någon annan box att tillgå så skall du inte betala för de dagar som du inte har tillgång till en box.

Mvh

Tora

Tydligen är det viss skillnad på ett rent hyresavtal gällande lokal/box än om det ingår service i avtalet. Är dock inte helt säker där. Självklart har inte hyresvärden rätt att ta ut dubbla hyror, fast jag har hört att hon gjort så tidigare. Nu är ju det bara hörsägen och inget jag kan ta upp i mitt fall, men visst har det påverkat förtroendet. Av den anledningen bad jag att få betala andra månaden i efterskott. Det skulle inte funka så i en hyreslägenhet men där har man å andra sidan låst dörr och full koll tills allt är klart. Nu kan jag bara lita till hennes ord som f.ö inte visat sig så trovärdiga.

Risken att hon skulle ha kö är nog minimal med tanke på hur lite hon har engagerat sig i den biten och det bär mig emot att rekomendera stället till någon för hästarnas skull.. :eek:
Däremot skulle hon väl kunna ställa en av sina egna hästar i min box och hänvisa till annan ledig plats? Men då borde hon upplyst mig om det och/eller specificerat sin rätt i avtalet att "möblera om" i boxarna efter behag, eller?

Beträffande maten igen så skulle jag naturligtvis gjort upp det innan jag stack *efterklok* för det skulle aldrig falla mig in att tassa dit nu och slänga upp 300kg hö på ryggen och dra.. :angel:
Är fortfarande nyfiken på vart det står att läsa om dessa regler. Foder är i mitt tycke en produkt, platsen är en typ av lokal och servicen utöver är rena tjänster. Hur kan dessa tre diferenser bli till en generell tjänst?

//Cinnamon

Tack för hotel-liknelsen Tora, :D visst har du helt rätt i det. Ibland ser man inte skogen för alla träden. ;)

Beträffande lediga platser får jag väl skicka ut några tentakler och kolla upp det. :cool:

Kallhyra av box är ett arrende/lokalhyra (beroende på bl a avtal). Då gäller helt andra uppsägningstider (minst 9 månader, se Jordabalken). Hyreslagen finns på nätet om man googlar.

I hästfallet köper man in en tjänst om man inte hyr kallhyra. Tjänsten installning och service (allt eller delar av servicen). Man hyr egentligen inte i den strikta bemärkelsen, man köper hela paketet. Ungefär som hotellverksamhet som Tora jämförde med ovan.

OM det inte specifikt framgår av avtalet att man hyr box 10 (eller hur de nu är markerade) hyr man en boxplats, vilken som helst. I princip kan alltså hyresvärden (om denne själv har häst) sätta sin egen häst på annat ställe/hage etc och hävda att du - om du vill - kan nyttja den boxen hyrestiden ut. Vid flera tillfällen har jag dock sett och hört jurister göra bedömningen att OM man avflyttat i förtid har man frivilligt förverkat rätten till servicen för resterande del av uppsägningstiden (och därmed också betalningen för tjänsten, som att köra från en parkeringsplats innan p-tiden gått ut).

Har man inte specat upp i avtalet så att man betalar hyra för sig och foder för sig (det man faktiskt använder) kan man alltså inte begära att få med det man betalar för (när det är inbakat i avgiften för servicen). Servicen innebär att "frukosten ingår i hotellnatten", d v s du kan inte ta med en doggiebag från hotellet innehållande frukosten, fast den ingår i priset och du inte väljer att äta den på plats.

OM det inte specifikt framgår av avtalet att man hyr box 10 (eller hur de nu är markerade) hyr man en boxplats, vilken som helst. I princip kan alltså hyresvärden (om denne själv har häst) sätta sin egen häst på annat ställe/hage etc och hävda att du - om du vill - kan nyttja den boxen hyrestiden ut. Vid flera tillfällen har jag dock sett och hört jurister göra bedömningen att OM man avflyttat i förtid har man frivilligt förverkat rätten till servicen för resterande del av uppsägningstiden (och därmed också betalningen för tjänsten, som att köra från en parkeringsplats innan p-tiden gått ut).

Har man inte specat upp i avtalet så att man betalar hyra för sig och foder för sig (det man faktiskt använder) kan man alltså inte begära att få med det man betalar för (när det är inbakat i avgiften för servicen). Servicen innebär att "frukosten ingår i hotellnatten", d v s du kan inte ta med en doggiebag från hotellet innehållande frukosten, fast den ingår i priset och du inte väljer att äta den på plats.
Det här fallet kan nog vara tvistigt. För många obekanta faktorer för att man ska kunna ha en bestämd uppfattning om vad som ska gälla.

1 Har TS tillgång till "godkänd" box i gamla stallet? Om inte, har hyresvärden brutit avtalet och TS har rätt att bryta avtalet med omedelbar verkan. Oavsett tidigare uppsägning.

2 Om TS har tillgång till box, så skall hon enligt avtalet betala även för månad 2, om hon inte kan visa avtalsbrott av tillräcklig storlek så hon kan ha rätt att bryta avtalet av den anledningen. Utebliven vattning ett par gånger torde knappast räcka.

3 Däremot ser jag ingen anledning till att TS inte skulle kunna hämta ut det foder för månad 2 som överenskommet är. Det borde väl vara TS sak var och hur hon har sin häst och var den utfodras? Om det inte i avtalet står att hästen måste finnas på anläggningen varje dag?
Din jämförelse med hotellfrukosten funkar inte, eftersom inger hindrar att man tar t ex frukt och mackor i rimlig mängd med sig för att förtära i trädgården, i roddbåt eller annat. Jag har själv gjort så många gånger. Fast man blir ju av praktiska orsaker utan delar av frukosten. Tycker av flera orsaker heller inte att man fullt ut kan jämföra hotellfrukost med utfodring av häst.

LIA

Man kan inte fullt ut jämföra med något, helt enkelt därför att det är en annan sak. Det är tankesättet som i viss mån är applicerbart.

Vet inte vad du menar med "godkänd" box? Godkänd av vem?

Själv hade jag hävdat avtalsbrott och därmed undanröjt betalningsansvar, därmed faller också frågan om foder.

Väljer du att lämna i förtid är det ditt problem, om det är 2 månaders uppsägning som gäller dvs. Vad du tycker om stallägaren, rutiner etc etc spelar ingen roll i sammanhanget.

Anser du att stallägaren brutit mot ngt i avtalet och att det då är omedelbar uppsägning utan uppsägningstid som gäller så är det förmodligen upp till dig att bestrida uppsägningstid och påvisa att avtalet verkligen har brutits.

Lämnar man sin plats i förtid anser jag inte att man har ngn som helst rätt att ha åsikter om vad stallägaren gör med sin box och sitt stall. Är det ngt som stör dig så mycket så varför inte stanna tiden ut i så fall kan jag tycka.

Jag uppfattar att du gör jämförelsen rätt av.

"Godkänd" enligt avtal, dvs att storlek, placering, utförande etc stämmer med vad som kan stå i avtalet, enligt lagar etc. Jag menar att man kan inte ta TS boc och ersätta med en liten låda, om du förstår?

Förutom att värden tagit över boxen (om det skett), vad för avtalsbrott menar du förekommit?

LIA

Lämnar man sin plats i förtid anser jag inte att man har ngn som helst rätt att ha åsikter om vad stallägaren gör med sin box och sitt stall.
Varför inte? Om vi förutsätter att hyresgästen betalar hyra för den hela tiden ut. Det är ju faktiskt hyresgästens utrymme att disponera som man vill, inom ramarna för ändmål med detta.
I princip ska hyresgästen kunna frakta dit sin häst 1 dag före hyrestidens utgång och låta den stå där över natt till sista dag. Om man alltså inte kommit överens om annat.

LIA

Om hyresvärden utlovat service som inte tillhandahållits t ex. Om kontraktsförutsättningarna i väsentlig utsträckning förändrats. Då anser jag att det är avtalsbrott. Om det är stipulerat att utsläpp sker mellan 8-9 på förmiddagen och det sedan visar sig att det aldrig sker förrän 10-11, då anser jag att kontraktsförutsättningarna förändrats så pass mycket att det för mig inte är aktuellt att stå kvar. Likaså om utbudet av foder förändras, grovfodret blir väsentligt sämre i näringsvärde och komplement inte tillhandahålls. Om hyresvärden helt plöstligt struntar i att släppa ut min häst och menar att jag får göra det själv.

Om strömedlet helt plötsligt ersätts (från halm till spån t ex) och min häst absout inte kan stå på spån. Om hagarna försämras så de inte kan vara ute i den utsträckning som från början angetts.

Ett par exempel som jag anser har väsentlig betydelse för mig vid kontraktstecknandet och som jag alltså inte accepterar.

Men inget av det du räknar upp har ju hänt TS. Eller rättare sagt, vi vet inte vad TS har för konkreta klagomål.
Du vet säkert att det vill till mer än allmänna trivselsynpunkter för att ensidigt annulera ett hyresavtal före avtalstidens utgång. Där finns alltid ett visst utrymme för misstag, glömska etc.

Att på lösa boliner rekommendera någon att strunta i att betala sin hyra fullt ut, är inte något jag skulle göra.

LIA

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 315
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 455
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 472
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Nu kommer här ännu en fråga om stallplatser från mig. Tack för alla svar på de tidigare! Jag har nu hittat två stall där vi kan få en...
Svar
13
· Visningar
1 954
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka