Avtal - vad gäller

Gretha

Trådstartare
Hur tolkar ni denna formulering i ett helinackorderingsavtal;
"innefattar sedvanlig och allmän tillsyn av hästen"

Ska stallägaren noggrannt visitera hästen dagligen? Märka om hästen är halt, har sår, tappsko o dyl? Eller ska dom bara se att hästen "står på sina fyra ben" i hagen? Personligen anser jag att det betyder noggrann visistation minst en gång per dag.

Sv: Avtal - vad gäller

Så tolkar inte jag det. Utan mer som att allmän tillsyn är att stallägaren ser till så att hästen är frisk och får mat och vatten. Annars så hade jag nog veltat att det stått något i stil med grundlig tillsyn istället för allmän.

Tack för ditt svar! Jag var otydlig, jag menar hur noga stallägaren ska titta på hästen dom dagar jag som hästägare inte är där (i detta fall har stallägaren sagt att vi kan åka bort hur länge vi vill, hon sköter hästen. Men det är bara muntligt hon sagt det). Och med noggrann visitation menar jag egentligen bara att jag vill att stallägaren ska gå nära min häst för att se om han har sår, är halt etc (frisk helt enkelt).

Jag hade tolkat det som den tillsyn hästen får på t ex betet, ingen visitation utan en översyn. Inga stora sår, inga stora hältor. Normalt allmäntillstånd, den får mat och vatten. Och mockat om det är helinackordering.

Hur tolkar ni denna formulering i ett helinackorderingsavtal;
"innefattar sedvanlig och allmän tillsyn av hästen"

Ska stallägaren noggrannt visitera hästen dagligen? Märka om hästen är halt, har sår, tappsko o dyl? Eller ska dom bara se att hästen "står på sina fyra ben" i hagen? Personligen anser jag att det betyder noggrann visistation minst en gång per dag.
Sedvanlig och allmän tillsyn av hästen tolkar jag som att stallägaren tittar till hästarna i hagen minst en gång om dagen, ser till att det finns mat och vatten samt att hästarna inte är halta, svullna eller har några stora sår.

Jag skulle inte räkna med att stallägaren gör någon visitering utan snarare tittar över hästen från ett par meters avstånd.

För mig skulle formuleringen betyda.........kolla att hästen är kvar i hagen och står på alla fyra benen......resten får man sköta själv eller betala extra för.

Så skulle jag tänk om jag hade hyrt in mig någonstans.

Det stod ju dessutom tillsyn.........då skulle jag inte tro att det ingick någon skötsel öht.

Tack för ditt svar! Jag var otydlig, jag menar hur noga stallägaren ska titta på hästen dom dagar jag som hästägare inte är där (i detta fall har stallägaren sagt att vi kan åka bort hur länge vi vill, hon sköter hästen. Men det är bara muntligt hon sagt det). Och med noggrann visitation menar jag egentligen bara att jag vill att stallägaren ska gå nära min häst för att se om han har sår, är halt etc (frisk helt enkelt).

Formuleringen i kontraktet är inte entydig, så om det gällde min häst skulle jag se till att klara ut hur min häst kommer tas omhand innan jag reser bort. Om inte stallägaren vill göra det jag anser är viktigt så får jag ju be någon annan, alternativt betala för tjänsten.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Har en fundering kring vad detta med att ha sin häst uppstallad på lösdrift egentligen betyder för dig? Jag har min häst uppstallad...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 032
Senast: Tora
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 186
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar