avtal/kontrakt - behövs det?

ASKAPLASKA

Trådstartare
Jag ska förmodligen hjälpa en vän i nöd med att ta hand om hennes hund/hundar på obestämd framtid. Det kan handla om ett par månader till upp till 1 1/2 år eller mer.
Situationen för henne är mycket komplicerad och inget jag kan berätta om tyvärr men det kommer inte finnas någon möjlighet att lämna tillbaka hundarna till henne under denna period då hon inte kommer att befinna sig i landet och heller inte ha möjlighet att ta sig hit.

Hunden/hundarna kommer att vara mycket välkomna hit och jag är fullständigt medveten om vad jag ger mig in på. Det jag funderar över är om vi bör skriva någon form av avtal där det framgår vem som är ansvarig för t ex försäkringar och beslut kring veterinärvård.
Det är en ganska nära vän till mig och jag tycker mig känna henne väl men jag känner ändå att någon form av papper kanske borde skrivas, om inte annat för att inte äventyra vår fina vänskap med missförstånd eller annat trassel som skulle kunna uppstå.

Är jag dryg som tänker så här eller kan det vara så att jag har en poäng?
Och skulle det vara så att jag väljer att vilja ha det hela på papper, vad bör jag då tänka på att få med?

Ni bör ABSOLUT(!) skriva kontrakt!
Ha med vem som står för vilka kostnader, om det är några speciella krav på hur hundarna tas omhand bör det stå med också eftersom det inte är dina hundar, ha med vad som ska hända med hundarna om du sedan inte kan ta hand om dem av någon anledning... Tänk helt enkelt igenom alla negativa saker som kan hända och se till att ha med tillräckligt i kontraktet för att täcka upp så att det inte blir några oklarheter om vad som gäller om olyckan väl är framme någon dag.

Jag har själv tagit hand om en hund två månader utan kontrakt. Då hade vi pratat i telefon och sagt att ägaren skulle stå för alla kostnader. Trots det så blev det en hel del muttrande när hunden sedan behövde till veterinär. (ägaren betalade, men det var tydligt att hon inte ville, egentligen)
Aldrig igen.

Det jag funderar över är om vi bör skriva någon form av avtal där det framgår vem som är ansvarig för t ex försäkringar och beslut kring veterinärvård.
Det är en ganska nära vän till mig och jag tycker mig känna henne väl men jag känner ändå att någon form av papper kanske borde skrivas, om inte annat för att inte äventyra vår fina vänskap med missförstånd eller annat trassel som skulle kunna uppstå.
Instämmer med RC. Precis av de skäl du själv skriver är det jätteviktigt att ni har ett kontrakt, för det ni inte kan komma överens om nu, när ingenting har hänt, kan ni garanterat inte komma överens om i ett skarpt läge.
Det som ska stå är:
Vem som betalar försäkring
Vem som betalar självrisk vid ev sjukdom eller skada
Vem som betalar övrig veterinärvård, friskvård som vaccinationer och liknande
De krav ägaren har på dig
De krav du har på ägaren
Om det finns pengar inblandade, hur och när de ska betalas
Hur ni löser kontraktet i förtid, om ni skulle vilja det av någon anledning
Viktigast för dig att skriva in att du ska ha rätten att ta beslut om ev avlivning i ett akut läge då hunden lider - så att hunden inte behöver lida längre än nödvändigt för att din vän inte kan nås.

Skriv avtal! Min dotters amris bor hos mig då hon pluggar utomlands. Vi behöver inga papper om försäkring och vetkostnader, men jag har ett papper på att jag tar beslut om akutvård och avlivning. Bara så ingen vet kan ifrågasätta detta.

Papper är alltid bra. Det som strulade för oss (jag hade en kompis hund i drygt 2mån) var att avgöra vissa löpande kostnader (tex dagmatte) samt vad som händer om det trots allt inte funkar.
Sen går ju inte allt att gardera sig mot, men det kan ju vara bra att ha diskuterat. Och se såklart till att ha hundens försäkringsnummer etc.

I mitt fall kände jag inte hunden så bra innan, och det slutade med att hunden inte trivdes så bra och uppvisade diverse problembeteenden han (sas det) inte gjorde hemma, jag blev begränsad, mm. Till Slut orkade jag inte längre, det fanns en plan b men blev ändå lite sura miner.

Jag tycker att det även ska framgå i kontraktet vad som ska hända med hundarna om det händer någon av er något (det värsta som man inte vill tänka på). Det är viktigt att skriva avtal hur goda vänner man än är, allt kan hända. Det kan vara så lite som gör att man blir ovänner.

Absolut avtal - det finns inget som kan förstöra en vänskap så som bråk om pengar. Avtal om vem som ska stå för vad (mat, försäkring, veterinärvård osv) är vettigt för båda parter.

Du tänker helt rätt, självklart skall ni ha avtal för bådas skull, det är förresten väldigt snällt av dig att ställa upp för din kompis i detta läget!

Jag tycker att alla har skrivit väldigt bra saker som bör ingå i ett avtal, jag funderar också på hur det ser ut med mat, tillbehör och om du har rätt att träna/tävla om du skulle vilja det. Bara matkostnaderna kan ju bli skyhöga om man får en eller flera hundar som behöver specialkost.

Varför jag nämner matkostnader är för att jag tog hand om en kompis två rottweilers för några år sedan och då vi var goda vänner så skrevs tyvärr inget avtal. Dealen var två till tre veckor men det sköts ständigt upp och jag var snäll och ställde upp i nästan fyra månader. Hon hade skickat med mat för två veckor, jag köpte naturligtvis mer specialmat flera gånger hos veterinären när maten tog slut. Jag trodde i min enfald att hon skulle ersätta mig för maten, men jag fick stå för allt och det blev rätt många extra tusenlappar kan jag säga. När jag bad om dessa pengar så vägrade hon ersätta mig då hon hävdade att det var på mina önskemål som hundarna stannade kvar.

Så jag har nu lärt mig av det misstaget, aldrig mer hundvakt utan kontrakt/avtal på allt!

/ kayoba

Tack för konstruktiva svar!
När jag tänker till när det hela har lagt sig lite undrar jag hur jag tänkte som ens övervägde att INTE skriva papper:o.
Nu återstår bara att se om det kommer en eller två hundar, jag hoppas på båda då de levt ihop länge och trivs tillsammans.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 320
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 052
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
42 307
Senast: Hedinn
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
26 706
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka