Avståndet för maxad D??

L

LoVe_GaNdY

Hallojsan! Nu är det så att jag har skaffat en häst som heter Gandy.
Och jag ska hoppa börja med honom nu!
1: Så jag undrar hur långt det ska vara mellan kombinatoner med
1-5 galoppsprång??! Han är ca 148,3 cm. JAg vill gärna veta!!

2: Hur långt ska det då vara om man ska hoppa ''litet'' först innan det höga som är ca 90cm? Likosm om det första är ett kryss på t.ex 50cm och de andra 90-100. Hur långt ska det då vara med
1-5 gallopsprång??
Kramiiiiz. Svara FORT!!!:bump:

Sv: Avståndet för maxad D??

Detta är avstånd för häst mellan två räcken. Beroende på din hästs språnglängd kan du korta lite.
Språng 1 2 3 4 5 6 7
A - A 7,0 10,25 14,0 17,5 21,0 24,5 28,0

På fråga 2, trav eller galopp in?

Även fast du har en maxad D-ponny måste du lära dig och din häst det avstånden som kommer på tävling för lär du in dig och ponnyn fel kan det bli lite jobbigt på tävling.
1 glpspr = 6,5 m
2 glpspr = 9,5 m
3 glpspr = 13 m
4 glpspr = 16.25 m
5 glpspr = 19,5 m
6 glpspr = 22,75 m
7 glpspr = 26 m
Dessa avstånd är för LC och uppåt = 90 cm

Vill du jobba på mindre hinder bör du minska något, börja med att minska ca 0,5-1 m mellan hindrena. Känns det enkelt kan du testa att minska mer. Om man hoppar mindre hinder gör det ju inte så mycket om man får ett konstigt hopp, hästarna kan ofta ta sig över det utan problem ändå.
Ha roligt och lycka till.

Fast det är ju inte säkert att det är 6,5 eller 9,5 på tävling. Jag har hoppat kombinationer på D-ponny som varit 7,2 resp. 6,4m, i LB redan. Även ridit kombinationer på 10,5 m resp. 9,2... Så nog är det skillnad...

Det som jag tycker TS ska göra är att prova sig fram och se vad hennes ponny har för storlek på galoppen och därefter känna efter vad som är lagom, långt och trångt för just den ponnyn. Det är väldigt olika.

Men överlag stämmer avstånden ganska bra tycker jag. :)

Om han är 148,3 är det en häst du har, inte en ponny.
men jaja, same shit :P:P Spelar ingen roll för meej. 3mm är typ inget.
Men , han räknas/räknades som ponny när jag fick mätintyget.
:confused: Konstigt tkr jag

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Tjatter Vi har en bokbingotråd, och nu när en av mina favoritpoddar tillverkat en bingobricka för diverse sommaraktiviteter tänkte jag att det...
Svar
2
· Visningar
620
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 307
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar