V

Valkyriaa

Tjena!

Jag är lite småosäker på avstånd mellan bommar,markbommar och hinder. Det är ju självklart olika från häst till häst och jag vet att man
brukar gå efter ponny och häst.
I det här fallet är det en nordsvensk och en fjording (båda ganska små) , hur gör jag?

Sv: Avstånd

det beror på hur stor galopp dom har.

men utgå från "normala" avstånd (1 galoppsprång=3,5m) och korta om det visar sig vara för långt

Jag har fått lära mig att markbommen skall ligga lika långt från hindret som hindret är högt (inte på cm, men ungfär).

/Malin

Freyr skrev:
Jag har fått lära mig att markbommen skall ligga lika långt från hindret som hindret är högt (inte på cm, men ungfär).

/Malin

Men hur gör man med ett lågt hinder, för är det så smart att ha markbommen 50 cm ifrån hindret?

när det är trav bom inana hindret ska de va ca 2,5 m och galopp bom 3,0-3,25 m detta för stor häst för D ponny e de 2,3-2,4 för trav och 2,75-3,0 i galopp.

de e ju alltid lättare att börja med ett avstånd som man vet funkar för dom flesta hästar sen anpassa efter sin egna häst

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 018
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 050
Senast: corzette
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka