Avstånd mellan hinder

G

Gisburne

Jag har sökt, men hittar ingen tråd med rätt info. (Märkligt?)

Jag söker avståndstabell för antal galoppsprång mellan hinder för ponny kategori A och B. Det känns inte som att mina kunskaper om avstånd för stor häst kommer till nytta, riktigt... :crazy:

Nån som vet? I serier med 2 eller 3 galoppsprång till exempel, hur långt emellan ska det vara för A-ponnyer och B-ponnyer då cirka?

Sv: Avstånd mellan hinder

Brukar ha samma för A och B

1: 5,4-5,97
2: 7,7-8,6
3: 11,0-12
4: 13,75-14,75
5: 16,5-17,5
6: 19,25-20,25
7: 22,0-23,0

Tack! :) Men... Menar du att det bara skiljer 10 cm mellan ett galoppsprång för stor häst och A-ponny? Ett galoppsprång för mitt fullblod brukar bli lagom runt 5,50 m. (Mellan två hinder.)

Då har dy byggt trångt alternativt pyttelitet fullblod i c-ponny storlek eller något.;)

Hon går utmärkt på det avståndet. ;) Tror till och med att det är det avståndet som nämns i "Strömsholmsmetoden" och de borde väl veta...

Japp, på sidan 126 i "Strömsholmsmetoden" står det:

5,50 m (ett galoppsoprång)
9 m (två galoppsprång)
12 m (tre galoppsprång)

Mellan två lättklasshinder.

Japp, på sidan 126 i "Strömsholmsmetoden" står det:

5,50 m (ett galoppsoprång)
9 m (två galoppsprång)
12 m (tre galoppsprång)

Mellan två lättklasshinder.

Detta är fel och visar inte avståndet mellan hindren :D

Korrekt avstånd för stor häst är:

1: 7-8m
2: 10-11m
3: 14-15m

Och sedan anpassar man det efter vilken klass det är och om det är räcke-räcke eller oxer-räcke etc etc

Nu i helgen så hade de 7,30 räcke-räcke i en 1 m

Menar du att de har skrivit fel i boken? Varför då? Och hur kommer det sig att det funkar så bra på min häst då? (Som för övrigt går bäst på 3 galoppsprång på 11,50-11,75 meter mellan två hinder som är max 95 cm höga.)

Ja de har skrivit fel i så fall. De avstånd jag givit dig är de avstånd som är korrekta :D

5,5m är det avstånd jag använder när man kommer in i trav på en serie.

Om du rider på de distanserna och det passar så har du en extremt kortsprungen häst

Menar du att de har skrivit fel i boken? Varför då? Och hur kommer det sig att det funkar så bra på min häst då? (Som för övrigt går bäst på 3 galoppsprång på 11,50-11,75 meter mellan två hinder som är max 95 cm höga.)

Då är ditt fullblod ännu mer kortgalopperad än min nordsvensk :eek:
Min nordis går på OlgaKlara's tabell även om det blir aningens långt för hans korta ben.
Han skulle gå på studs på dina avstånd.
Tänk dig en 5½, som är gymnastikhoppning. 5½m är ett KORT galoppsprång för en stor häst med normal galopp.

Ska kolla i boken när jag orkar leta rätt på den. Men har ytterst svårt att tro att ett sådant grovt faktafel innfunnit sig. Måhända har du tolkat fel?

På generell "ridkolebasis" sas, så brukar det vara lagom att räkna 3,5m för ett galoppsprång på stor häst.

Sedan är det ett halvt galoppsprång man räknar efter och före ett hinder. Mellan hindren lägger man således på ett extra språng.

Ex hinder,3,5m=ett galoppsprång+3,5m för de två halva sprången, hinder=7m

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 084
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, Jag söker lite avstånd vid löshoppning.. Jag har hittat avstånd för storhäst över 3 hinder men inte över 2? Jag vet att 3 hinder är...
Svar
1
· Visningar
1 764
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 051
Senast: Cambrie
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar