Avstånd mellan hinder

A

Anits

Är det någon som har ett bra tips på hur man ska lära sig avstånd= galoppsteg mellan hinder? Jag lär mig aldrig:)Vet att det är ca 7 m i en kombination mm, men jag blir alltid osäker när jag ska gå banan och stega då det inte känns som jag vet vad jag gör! En jag känner mäter inte meter utan räknar galoppstegen, har ni några tips eller knep?

Sv: Avstånd mellan hinder

Du kan ju ha en liten "fusklapp" med dig när du går banan om du har svårt att komma ihåg! :idea:

Ett galoppsprång är ca 3.5 m Sedan går det ett halft galoppsrång för landning och avsprång för att räkna ut hur långt det är räknar du bara:
Avståndet-3.5 m/3.5m = Antalet galoppsprång

Är det någon som har ett bra tips på hur man ska lära sig avstånd= galoppsteg mellan hinder? Jag lär mig aldrig:)Vet att det är ca 7 m i en kombination mm, men jag blir alltid osäker när jag ska gå banan och stega då det inte känns som jag vet vad jag gör! En jag känner mäter inte meter utan räknar galoppstegen, har ni några tips eller knep?

Mitt tips är att lära dig denna tabell utantill.
Hur plättlätt som helst egentligen, och sen är det bara att kleva på så vet du antal språng på momangen. (Anstånden gäller stor häst och är rekommenderade standardvärden)
Lycka till! :)

1 språng - ca 7,5m
2 språng - ca 10,5m
3 språng - 14,0-14,5m
4 språng - 17,5-18,5m
5 språng - 21,0-22,0m
6 språng - 24,5-25,5m
7 språng - 28,0-29,0m

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka