Avstånd hage/stall/gödsel-granne

Ottisen

Trådstartare
Hej,

Vi har nyligen köpt gård i Uppsala kommun och planerar nu för fullt för stallbygge. På gården finns en ladugård som tidigare rymt kor, hästar (två boxar) och grisar. Gödselstacken är alldeles utanför denna ladugård. Nu vill vi bygga om ladan till ett häststall med ca 5 boxar. Problemet är bara att vår grannes hus endast ligger 20 meter från den tilltänkta stallbyggnaden och angränsar direkt till vår tilltänkta hage. Det är tom så att en del av deras byggnad ligger på mark som hör till vår gård (byggd på ofri grund) De äger alltså inte ens kvadratcm framför sitt hus.
Någon som har koll på vilka regler som gäller i Uppsala kommun vad gäller hästar och grannar på landsbygden? Helst skulle jag ju vilja ha kvar gödselstacken på samma ställe(ca 50 m från deras hus), ha hästarna i den tänkta ladan(20 m) och låta hästarna beta alldeles utanför deras fönster(0 m) men jag anar ju att det inte kommer gå?

Ska såklart ringa länsstyrelsen men jag tänkte höra om någon klok bukare hade svar redan nu?

Sv: Avstånd hage/stall/gödsel-granne

inte för att vara sån, men kollar man inte upp sånt innan man köper gården så det inte blir massa krångel?:angel:

I värsta fall får vi använda en annan del av gården som stall så det är inte hela världen. Det enda jag blir ledsen över är isåfall att jag inte kommer se hästarna från sovrumsfönstret...
Annars hade du inget att komma med?

I värsta fall får vi använda en annan del av gården som stall så det är inte hela världen. Det enda jag blir ledsen över är isåfall att jag inte kommer se hästarna från sovrumsfönstret...
Annars hade du inget att komma med?

När det gäller miljöskydd som är det som du beskriver så är det kommunen du ska tala med. Sedan när du ska bygga om till stall kontaktar du länsstyrelsen. Det är väldigt olika mellan kommuner vad man acceptrar och inte. Det bästa när det gäller hagar är väl at ni frågar grannen om det är okej. En hage kan man alltid flytta om nästa granne inte är av samma åsikt som föregående granne. Ett stall flyttar man inte på så lätt så där måste ni få kommunen på er sida (och helst grannen också förstås).

När det gäller miljöskydd som är det som du beskriver så är det kommunen du ska tala med. Sedan när du ska bygga om till stall kontaktar du länsstyrelsen. Det är väldigt olika mellan kommuner vad man acceptrar och inte. Det bästa när det gäller hagar är väl at ni frågar grannen om det är okej. En hage kan man alltid flytta om nästa granne inte är av samma åsikt som föregående granne. Ett stall flyttar man inte på så lätt så där måste ni få kommunen på er sida (och helst grannen också förstås).

Åh tack för tips, trodde det var länsstyrelsen som gällde för allt. Ska se till att ringa kommunen idag :)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 891
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 555
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 872
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka