avstånd-bommar?

melvin

Trådstartare
hejsan! Vad är det för avstånd som gäller mellan bom och hinder när man ska ha en bom innan hindret? både i trav och galopp... :)

Sv: avstånd-bommar?

Brukar köra på 3-4 meter i trav (häst). Lite längre i galopp. Beror på hur stora språng din häst har.

3,5m = 1mellantramp
6,5-7m = 1galoppsprång
9,5.10,5m = 2galoppsprång
13,5-14m = 3galoppsprång
17,5-18m = 4galoppsprång
21,5-22m = 5galoppsprång

Ska du komma i trav ska du ha ca 2,5 m från bom till hinder, rider du i galopp bör du ha ca 3-3,25 m mellan bom och hinder.

Gummiflis brukar det gå bra för dig i din trav/galopphoppning?
kommer ni i trav fram till bommen hästen lägger ett galoppsprång och hoppar?
Din bom gör nog din häst mer fundersam i travhoppningen än hjälper. Travhoppning hjälper hästen att komma rätt på hindret och är i vissa fall även styrketränande. men din bom fungerar nog inte så.
Att ha 3-4 m från travbom till hinder fungerar inte!
Att du skulle ha 3,5 m i galoppen fungerar bra, jag tycker det brukar vara lite långt då jag inte tycker om att komma i full kareta mot hindret. Men fortsätt du...

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 412
Senast: MalanMjöl
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
430
Senast: Freazer
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: co-SMAD4
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar