Avstånd bommar

S

Stallflicka

Hur långt ska avståndet vara mellan bommarna när man travar över cavalletti med en häst på ca 160 i mankhöjd? Har glömt bort hur man skulle stega ut avståndet.

Sv: Avstånd bommar

Kanon bra sida.. Om den stämmer ;) Vet ej.
Men 1,10-1,30 m hur många människo steg blir de på ett ungefär tror du?

Det blir ungefär ett steg och lite till (ca 30cm) brukar räkna på att om man sträcker ut lite på stegen så är det en meter.

1.10-1.30 brukar vara lagom, ibland har jag lite kortare till vissa hästar. Tänk på att korta avståndet när du har upphöjda bommar, korta ungefär lika mycket som bommen är hög brukar vara lagomt om man utgår från de avstånd som är när dom ligger på backen :)
Ett bra sätt att träna att stega är att mäta upp ett visst antal meter med måttband, lägga ut bommar där man ska börja och sluta och sen stega tills de blir jämna steg på rätt antal meter. Då får man tillslut en bra känsla i hur mycket man behöver sträcka på benen när man stegar. :)

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
430
Senast: Freazer
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 239
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: co-SMAD4
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg