Avslitet hår!

Malacki

Trådstartare
Min unghäst är ny och yngst i flocken sen någon vecka tillbaka och nu har har han fått sig en massa hårtussar bortslitet i ansiktet och på kroppen av dom andra hästarna. Det är inga sår men allt hår är borta och på rumpan är en knytnäve borta så att bara huden syns.

Kommer det växa tillbaka igen och hur lång tid kan det tänkas ta ungefär?! Någon som råkat ut för samma sak? Jag är så orolig att håret inte kommer att växa ut igen!:cry:

Väldigt tacksam för svar!

Sv: Avslitet hår!

Det kan bli så när de biter varandra. Ja, det växer ut men det kan ta lite tid. Om det är stora kala hudpartier brukar jag smörja med en mjukgörande aloe vera-kräm för att hålla huden mjuk och fräsch.
Det kan ju vara så nu i början bara, men bråkar de hemskt mycket i hagen? Är din unghäst van vid att gå med flera andra hästar?

Skönt att höra! Trodde väl att det skulle göra det men ville ändå vara på den säkra sidan och höra med andra. Jo jag räknade med små sår nu i början när dom ska göra upp och så men inte i den här utsträckningen :crazy: Jag smörjer in med salva från skillingaryd men aloe- vera kanske är bättre?

Känns lagom kul att komma till treårs när han ser ut som han gör :crazy:

Nej dom bråkar i princip ingenting alls och han är lugnet själv. Han har gått med andra unghästar som har varit ett år äldre plus en äldre gubbe som sett till att dom sköter sig :grin:

Är du säker på att de andra hästarna är orsaken till de hårlösa fläckarna? Jag hade en häst som fick hårlösa fläckar, jag trodde först att det hände när de andra jagade undan honom (vilket jag såg att de gjorde) men när fläckarna blev fler och fler och även de andra fick en och annan fläck tänkte jag om. Det visade sig att det var en svampinfektion istället. Det var inga sår, inga skorvor, bara kal hud.

En del bitmärken har jag sett att dom har gjort men inte alla :crazy:

Usch låter inge kul! vad fick din för behandling?

Vid lunchfodringen hade han päls på rumpan men när jag kom dit ca två timmar senare var en tuss borta... började vätska sig framåt kvällen, inget var eller blod.
Kan det bli så att hårcellerna dör? :confused: :(

I höstas släppte vi in vår unghäst i flocken hemmavid, vi hade då hämtat hem ynglingen då det var dags för allvaret. Det som hände honom och tidigare unghäst som vi tog hem var. Att flocken var rätt tuffa mot dem bägge, med många åldermän i flocken så ska ungtuppar sättas på plats och det ordentligt. Priset var hårlösa fläckar lite här och där över kroppen, många på halsen men även över rumpan.

Nu har lilleman börjat avancera i rangordningen, med stor säkerhet kommer han att bli rätt ranghög vilket de flesta avkommor efter hans mor faktiskt har blivit.

Jag tror alltså att fläckarna kommer sig av mycket stora håriga löss som finns i er hage.;):D

Hahaha ja det har du nog helt rätt i! :D

Tror dock inte min kommer försöka klättra uppåt i rangordningen, ledarstoet styr med järnhand och som högra hand har hon sin trofaste son tätt i haserna:p Till och med minishettisen bossar runt med honom... förhoppningsvis bara tillfälligt :grin:

Pälsen kom tillbaks på våren/sommaren. Jag behandlade ett tag med något receptbelagt medel mot svampinfektioner (minns inte vad det hette). Man kan även prova med att använda sig av något bakteriedödande schampo. De hårlösa fläckarna på mina hästar vätskade sig inte alls. Pälsen bara liksom ramlade av, tussvis. Fläckarna fanns mest på bakdel och längs sidorna, några på halsen och huvudet också. En av hästarna hade fläckar bara på baksidan av "låren" och ett par i ansiktet. nu är den som hade mest problem borta (av andra orsaker än denna). Idag funderar jag på om de hårlösa fläckarna och svampinfektionen också var ett tecken på att han inte mådde bra rent generellt, dåligt immunförsvar, allmänt nedsatt...

hmm hoppas verkligen inte att det är något sånt pågång :( Har inte märkt att något inte står rätt till med hälsan iallafall :)

Nej, det är ju långt från säkert att det är samma sak din häst har, liknande symptom kan ju ha helt olika orsaker. Jag hade funderingar kring diverse ohyra och ringorm också, men enligt veterinären var det som min häst hade inte likt det.

Det är inte roligt men det blir bättre allteftersom flockmedlemmarna lär känna varandra och deras relation stabiliseras.

Jag tog hem min åring i november (hon gick med din hästs mamma och lillasystrar) och släppte ihop henne med hennes egen mamma och storasyster. Hennes mamma som är ranghög jagade och bet henne första två veckorna så hon fick småsår och nu två månader senare är de läkta och håret har börjat växa ut igen.

När jag tog hem hennes storasyster som är kaxig och vill vara ranghög jagade mamman ut henne ur hagen och hon återfanns i ett bostadsområde flera km från hagen. Hon blev så biten på att jag var tvungen att täcka henne, men det var delvis hennes eget fel eftersom hon vägrade att acceptera att mamma bestämde utan tyckte att hon två år skulle bestämma över mamma 22 år. Detta var tio månader sen och allt är läkt och det går inte att se några märken efter såren.

Thats life för unga hästar som hamnar i en äldre flock, de blir ganska tilltufsade i början men är kanske nödvändigt.

jag räknade såklart med att dom skulle göra upp och att det skulle bli lite småsår hit och dit men den stora fläcken på rumpan är så stor och syns verkligen. Jag blev bara lite orolig att eftersom den är så stor, att det kanske inte skulle växa ut hår där igen.

Ja jag förstår, har ju upplevt det själv när vår yngling fick utstå rätt många tjuvnyp vilket är det vanligaste. Ofta till priset av hårförlust.

Det växer ut! Har samma bekymmer... Det är värre med de riktiga såren, han har fått ärr dom han nog tyvärr kommer att få ha kvar. Dessutom kan jag bara köpa dom allra starkaste täckena :(

Min kaxiga treåring fick ett antal fula bett över ryggen av sin mamma som blev till sår, men idag syns ingenting inte ens ärr trots att ett sår var 30 cm långt.

Min kille har haft tur än sålänge att det inte har blivit några direkta sår iallafall, men det känns mycket bättre att jag inte behöver vara orolig att han blir alldeles rosa fläckig i framtiden :p

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 675
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 608
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 862
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 851
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025