Avsliten klo

AnnaJL

Trådstartare
Min goldenhane rymde en sväng i lördags och kom hem med en avsliten klo. Det ser ut som att hela allt är bort och inga rester finns kvar, ska vi ändå åka till veterinär? Han har fått nån värktablett när han har haft mycket ont, värktablett för hund då. Också gör jag rent och bandagerar om varje dag. Bör jag göra nått mer?

Sv: Avsliten klo

Min goldenhane rymde en sväng i lördags och kom hem med en avsliten klo. Det ser ut som att hela allt är bort och inga rester finns kvar, ska vi ändå åka till veterinär? Han har fått nån värktablett när han har haft mycket ont, värktablett för hund då. Också gör jag rent och bandagerar om varje dag. Bör jag göra nått mer?

Dom flesta anser nog att man bör kontakta vetrinär.
Men Kan bara säga utifrån min egen erfarenhet när min hund slet av klon i vintras.
Jag lät klon vara utan bandage inomhus,när vi gick ut satte jag på ett vattentätt bandage bestående av elastiskt vetrinärbandage,blåa fottossar(som man sätter på fötterna på sjukhus osv..) Och utanpå det en barnstrumpa som jag tejpade så den satt kvar.
Första nätterna gjorde jag även alsolsprits"inpackning".
Hans klo läkte på ca 8-9 dagar,sen syndes detinte ens en gång att den vart av.
Men nu var det här på vintern med ca 10-15 minusgrader och snö och bakterierna förökas inte så lätt.Hur jag skulle göra om de hände nu vet jag faktist inte.

Ring och prata med vet! Minns att vår hund gjorde det och att det läkte ut smärtfritt och en ny klo växte fram efter ett tag. Vi åkte inte till vet med henne. Men hon visade inte att hon hade ont. Det var så länge sedan att jag inte minns hur vi bandagerade och så.. Men ring vet och kolla.

Oj då!

För ett halvårs sen så var min ena hund helt galen och sprang och lekte på gården. Helt plötsligt började hon halta. Då hade hon brutit en klo, precis vid tån. Illfart till veterinär som klippte av klon.

Nu har ju inte du riktigt samma problem men jag tycker nog att du ska ta och åka till en veterinär. Alltid bra att kolla och kanske skriva ut ngt som minskar risken för infektion.

Lycka till!

Min hund råkade ut för det i vintras då hon fastnat med klon som slitits av. Jag tror det var ngn bit kvar och vi åkte in till veterinären eftersom hon hade så ont. Veterinären tog bort resterna och sen hade vi en riktigt groggy hund pga bedövningsmedlet.
Klon har nu kommit tillbaka, dock är den förvriden vilket veterinären sa att den skulle bli.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 119
Senast: AraSlei
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 021
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 780
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 718
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar