Avslappningsövningar

S

sanwan

Min häst har mestadels travhoppats på sistone (har hoppat med ponnyer och avstånden blir ju tokiga för oss då) med den påföljd att så fort hon får galoppera mot ett hinder så vill hon dra järnet.
Hon tänder till utav bara den, och tar då jag en förhållning blir hon arg/upprörd och tycker att jag är en taskig matte. Min uppgift i hoppningen har alltid varit att åka med och visa vägen, men vara så passiv som möjligt. Att förhålla med sitsen accepteras inte heller.

Nu är hästen gott och väl vuxen och ska inte tävlas, så jag vill inte ändra alltför mycket i ridningen (på en unghäst skulle man kanske försöka få den att acceptera förhållningarna bättre) utan jag behöver få henne avslappnad bara.

Så, det jag ville med det här långa inlägget är att jag vill ha tips på hoppövningar som verkar avslappnande! Hon rä inte tittig eller något utan hon blir bara så till sig när hon får galoppera mot hinder att det nästan ryker ur öronen på henne...

prova bommar, ha bommar på olika avstånd o ta dem först i trav, o när du känner att det funkar, läng avståndet o ta i galopp, börja m en bom på lång sida o en på kort sida... o "rulla" bara runt i galopp,låt henne inte rusa, mkt. halvhalter, gör en volt i mellan om du måste, när det funkar ta fler bommar 2 i varje, o samma här "rulla" runt i galopp. (rid ej för länge, de får inte bli tjatigt..)variera ridningen mellan bommarna.... ex. bommar 5 min, skritt, halter, trava osv.... 5 min
nästa "hopp" pass, gör samma sak, fast m fler bommar.
o efter d, upphöjda bommar.. när d funkar m bommarna, börja ha små upphöjda kryss. o när d funkar så smyg på dig små hinder, så bör de nog börja funka.. ha inte för brottom, ta tid på dig!

------------------------------------------------------------
*ingen blir proffs föränn man inser sina egna brister* :bump:

Jag tror att det bara handlar om att hästen är glad. När den har hoppat ett par gånger i galopp så ger den sig säkert lite av sig självt om den inte brukar hålla på så (vilket jag tyckte att det verkade som i ditt inlägg). Jag skulle bara ha fortsatt hoppa och varit gladmed hästen att den är glad. :)

Svarar er båda två... Javisst är hon glad att få hoppa och jag är glad att hon är glad :) Men, problemet är att hon inte har så värst mycket respekt för hindren utan mer än gärna hoppar av 1-2 galoppsprång för tidigt och kanske har lite övertro till sin kapacitet och riskerar att slå sig. (Och då är det mitt fel och hon vill mörda mig!)

Visst är hon normalt sett het på hinder, men inte sådär extremt... Och det är inte det heta som är problemet utan problemet är att så fort jag inverkar minsta lilla på henne (förhållning eller ännu värre gör en volt) så blir hon så spänd att hon inte vet vart hon ska ta vägen.

Så jag skulle behöva en övning där hon kan slå sig till ro och själv arbeta med hindren och jag bara får visa vägen...

Jag brukar sätta ett litet hinder på en 20 m volt. sen kan du galoppera på volten utanför hindret i lugn och ro.

När hästen är avslappnad försök rida mot hindret. Även om hon kastar sig mot hindret, fortsätt på volten och hoppa några språng till. då brukar de slappna av efter en stund.

Tänk på att hindret inte ska vara högt!

Ett annat tips är att hoppa ganska ofta över småhinder. Då vänjer hon sig snabbt och tycker inte det är så himla spännande så att man måste kasta sig över varenda hinder.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: castle_bar
·
Hoppning Som många kanske redan vet har jag nyligen köpt en 6-åring e. Lansing, ue. Contender som har startat 140 hoppning, jag importerade den...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 648
S
Hoppning Jag har en 15-åring som har tävlat 1.10, gått 1.30-banor på träning. Hon har så länge jag ridit henne (8½ år) gått i relativt högt tempo...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama