avslappnad

E

Elington

Ge mig tips på hur man blir mer avslappnad i ridningen:cry:
För det mesta, men ffa på tävling spänner jag mig och ritten blir stel och spänd. Eftersom jag spänner mig påverkar ju detta i sin tur hästen som triggas igång direkt.
Han springer på och jag skjuter fram skänklarna i stället för att få honom mellan hand skänkel. Detta gör att han stretar ytterligare och jag rider ännu mer med enbart hand. Vi kommer inte ur det. Jag måste hitta ett sätt som får mig mer avslappnad, då går det ju jättebra.
På träning fungerar det bättre.
Hur gör ni ??

Sv: avslappnad

Tänk inte på att du tävlar, tänk på hur du ska rida ist.

Tex. Nu kommer en 15 m volt vi har lätt för att göra volten förstor, jag måste tänka på storleken nu. Halvhalt innan jag går in och jag måste driva när jag går ur volten..

Funkar utmärk för mig :)

Jag försöker göra så, men det blir så stelt och då spänner sig hästen. Jag undrar om jag inte alltid går och är lite stel/spänd, och det blir ju inte bättre av att vara lite nervös och tänka på det.

Jag skulle så gärna bara kunna slappna av i ridningen. Funderar på om centrerad ridning kan vara något att prova?

Du kanske bara har tävlingsnerver? Då är det ju mer rutin både hos dig och din häst som gäller... rid program som du känner dig säker på och liknande...

Mm, det med longering är nog inte dumt. :idea: Och jag håller med om tävlingsnerver. Det är bara så irriterande och det händer ju även på träning, beroende på vilket humör hästen är på. Ibland (läs ofta) är han på hugget och svår att få i takt och avslappnad.

Det där att det syns tydligt när man som ryttare "lägger av" att inverka är oxå svårt att vara medveten om, man har inte många minuter på sig att "falla i ro", innan programmet är över.

Det blir till att inte ge upp och träna på avslappning. Tack för svaren:)

har du testat att andas :angel: ?
Händer ofta samma sak för mig, men då tar jag bara djupa andetag och försöker komma ner i sadeln.. Ett tips är att rida till musik eller tänka på en sång/låt :D funkar för mig.
Håller med Punkity, träna på programet så att du e helt säker, då kan du fokusera på dig och hästen.
Försök bara att hitta en harmonisk känsla, ha inte för höga krav på dig själv :) lycka till <3

Jag tror att problemet mer ligger hos min kropp. Jag kommer liksom inte riktigt ner ordentligt i sadeln, jo men bara korta stunder.

Problemet är att jag spänner överskänklarna för mycket, har altså svårt att slappna av och sjunka ner. Beror kanske (antagligen) på svagare bäcken, buk-muskulatur (säte) och för att kompensera detta spänns överskänkel. Då blir ju effekten att jag hamnar ovanpå sitsen istället för djupt i. Fick tips av sjukgymnast att träna upp rygg/bäcken-muskulatur, möjligtvis genom stretching töja de inre lårmusklerna.

Detta är ett problem jag har i hela vardagen, så det är bara att börja träna, avslappning, öka muskelstyrka och tänja.

Plus lära mig slappna av i samband med tävling. Låter som ett hästjobb. Någon som utövar pilates ? Kan det vara något för säte/mage?

Ge mig tips på hur man blir mer avslappnad i ridningen:cry:
För det mesta, men ffa på tävling spänner jag mig och ritten blir stel och spänd. Eftersom jag spänner mig påverkar ju detta i sin tur hästen som triggas igång direkt.
Han springer på och jag skjuter fram skänklarna i stället för att få honom mellan hand skänkel. Detta gör att han stretar ytterligare och jag rider ännu mer med enbart hand. Vi kommer inte ur det. Jag måste hitta ett sätt som får mig mer avslappnad, då går det ju jättebra.
På träning fungerar det bättre.
Hur gör ni ??

Sitt och sjung lite innan du går in på banan, då måste du andas och slappnar atoumatiskt av. :) funkar för mig.. brukar hålla i sig hela programmet.. Och försök att inte tänka på att du tävlar.. Det är ju bara en träning som bedöms. :rofl:

Tack för tipset !!:) Jag ska iväg i helgen och får väl prova att sjunga en trudelutt ;) . Risken är väl att jag är så spänd att jag inte kommer på någon enkel visa, eller skrämmer andra stackare som kommer nära :o , jag har ingen direkt trallvänlig röst om man säger så;)

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 773
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 263
Senast: Hermelin
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 774
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka