Avskaffa tävlingskläder?

Vira

Trådstartare
Jag läste nyss tråden "Ett måste med vit krage?" och slogs av hur löjligt det egentligen är med alla speciella kläder man måste ha. Det som är ur säkerhetssynpunkt är en sak, men resten? Vad sjutton spelar det för roll om man har krage på skjortan eller inte? Om man har kavaj eller bara vanlig tröja? Det enda som händer är att folk dels blir förvirrade och inte vet vad man egentligen får ha och dels måste slänga ut en massa pengar för en kavaj.

En annan aspekt är hur VARMT det är att rida med kavaj när det är 30 grader varmt. Ibland ges ju tillstånd att rida utan, men inte speciellt ofta.

Samtidigt känns det som hädelse att byta, man "ska" ju ha vissa kläder och visst är det snyggare så. Men är det verkligen värt det? Vad tycker ni?

Sv: Avskaffa tävlingskläder?

Jag tycker att det är rätt trevligt med stil och klass. Tycker inte alls om att fritidsjackor tillåts. En tunnare tröja kan jag köpa, kommer jag själv tävla min 4-åring i, men inte bylsiga jackor. Kavaj ser prydligt och trevligt ut men som skrivet, en tunnare och lite "halvtight" sittande tröja funkar.
Bär du säkerhetsväst behöver du inte ha kavaj öht. Då kostar iofs västen pengar istället men den används kanske oftare.
Värmen tycker jag är värre men å andra sidan tycker jag att kläder öht är för varmt så fort temperaturen är upp mot 18 grader sådär.

Allt måste inte vara superstrikt men en viss nivå tycker jag nog att man kan upprätthålla. Kavaj måste man inte ha förrän på regional nivå och det finns dessutom tämligen billiga kavajer att köpa.

Jag tycker det ser trevligt ut om man är lite uppklädd.

Är man på en utställning tex. så ser det ju väldigt trevligt ut när domaren har kavaj, när visaren och hästen är välputsad osv.

Har man valt att åka ut att tävla så vill man väl visa sig själv och sin häst på bästa sätt. Det ser bra ut om dem tävlande hedrar arrangören med att klä upp sig för tillfället och om arrangör, domare, funktionär klär upp sig för de tävlande. Det ska märkas att det är lite särskilt, mer än bara en träning.

Jo visst ser det mycket bättre ut, och det skulle kännas konstigt att tävla utan. Men samtidigt-hur viktig är en vit krage? Jag känner mig kluven...

Vita kragar vet jag inget om, då jag bara tävlat i grenar utan några särskilt strikta krav på kläder.

Men även i dessa grenar så väljer folk att klä upp sig. Inom ponnytravet vill de flesta ha riktiga dressar för att det ska se proffsigt ut. Inom western vill man ha en snygg skjorta och gärna chaps till. Visar man häst har man lite extra snygga kläder. Folk som rider tornerspel lägger ner oerhört mycket tid på sin utrustning. Det vore inte riktigt samma sak att kolla på tornerspel om ryttaren har jeans och en vanlig tröja, eller hur?

Jag kan håller med om att det är fint och trevligt med "vårdad" och till viss del bestämd klädsel, men ja: hur viktigt är det egentligen att skortans krage är vit? Vad fyller det för funktion? Njäe.. där tycker jag ändå att gränser går.

Hoppningen har inget krav på vit krage, men det kanske du hade koll på. Dressyren har jag ingen koll på och orkar inte kolla dressyr-TR just nu heller.

tycker gott å väl att det kan vara strikta klädregler på tävling. tycker det är ganska bra regler nu. kanske kunde vara lite striktare på lokal. ser så mycket trevligare och proffsigare ut när man klär upp sig.

Klart att vi ska se prydliga ut när det är tävling!
Jag tillhör iof dem som rider i fritidsjacka för västen och kavajen kom inte överrens så det blev snyggast med jacka.
Nu har jag medlat mellan västen och kavajen, dom samarbetar igen så nu kan jag vara stilig nästa gång jag trillar av i ett hinder :D

Har alltid förundrat mig över att vi i vår idrott klär vi oss likadant vare sig det är -20 eller +30 grader, något är det som inte stämmer.......:angel:

Jag tycker det är trevligt och ser fint ut när man är uppklädd :)

Men ja, det gynnar ju inte att ridsporten har "rikemansstämpel" på sig direkt... hehe

Nej precis.

Dessutom finns det folk som inte har råd att köpa rätt kläder. Det var ett av skälen till att en kompis inte kom iväg och tävlade (lokal dressyr) förra året; hon hade ingen kavaj.

Samtidigt håller jag med om att det ser fint ut, så jag vet inte riktigt...

Där kan jag tycka att man silar mygg och sväljer kameler. En vanlig kavaj kan man säkerligen hitta begagnad för en liten kostnad. Har man råd att ha häst om man inte kan lägga ett par hundralappar på en kavaj? (Om nu din kompis har egen häst vill säga.)
Det fanns ingen som hon kunde låna kavaj av?

Dressyrens regler är ju striktare men ändå.

Jag vet inte vad en kavaj kostar men nog borde det väl finnas budget och begagnat?

Kläderna är väl en ganska liten kostnad i hela häst och tävlingskarusellen.

Jag vet inte vad en kavaj kostar men nog borde det väl finnas budget och begagnat?

Kläderna är väl en ganska liten kostnad i hela häst och tävlingskarusellen.

På Tradera GER de i princip bort kavajerna... Ser ofta kavajer på mycket lågt utropspris, ca 50:-, och har de tur får de något bud alls...
Sålde själv en helt ny kavaj med ett nypris på över 1000:- för 310:- häromsistens, det var på tredje försöket, börjad med utropspris på 450 o fick inga svar, sen 350 o till sist 300.

Jag tycker det är härligt med tävlingskläder. Det känns liksom att det är allvar då - ungefär som när man tar på sig dräkten innan man skall iväg på anställningsintervju. Dock kan jag förstå föräldrar som blir livrädda när barnen vill börja tävla och ser en lång lista med dyra kläder som måste införskaffas - men det är ju det vi har Tradera och Blocket till. Begagnat är toppen! Bra för miljön och bra för plånboken, och mera slantar över till morötter (till hästen) och parfym (till mig). :D

Bär du säkerhetsväst behöver du inte ha kavaj öht. Då kostar iofs västen pengar istället men den används kanske oftare.

Är det så? Jag är inte insatt alls i TR och allt vad tävlingar innebär men detta var något helt nytt.
Ska man då ha en figurnära tröja under eller kan man ha en vanlig jacka under också? visserligen kanske inte så stilrent... ;)
Gäller detta bara på klubbtävlingar eller regional och så också?
Massa frågor men kan ju vara kul att ha lite koll.

Förövrigt så håller jag med TS att det är en lite kluven fråga..
Helt och rent är väl en bra början, men om alla har kavaj tex. så förhöjer det ju känslan lite... Sen kanske det förstärker ridsporten som snobbigt också...

Måste själv erkänna att jag är lite kluven i detta... men visst borde man väl klä sig i ok kläder utan att det är reglerat hit och dit? När jag tävlade distans när sporten var ny i Sverige fanns inga klädregler... o visst, en o annan lustig utstyrsel fanns nog - men i ärlighetens namn så var det inget jag reagerade på... Nu finns vissa lättare klädregler för att alla ska se någorlunda prydliga ut - men för sjutton, vi ska ju rida i många många timmar i sträck så bekvämligheten kommer först tycker jag. Lite skillnad då med en hopprunda eller ett dressyrprogram för där behöver man ju inte ha kläderna på sig så lång stund förståss - o det är en helt annan publik att klä upp sig för också för den delen....

Liknande trådar

Islandshäst Har ett fruktansvärt dilemma.... Tänkte ge mig ut på min första regionala tävling nu i vår. Men vad ska man ha på sig? Måste man ha...
Svar
8
· Visningar
2 067
Senast: palle
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 738
Islandshäst fanns en gammal tråd om detta men den va så hemskt gammal och handlade inte riktigt om det jag undrade. jo.. jag ska tävla i...
Svar
11
· Visningar
1 690
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka