Avskaffa distrikten??????

M

Mike

Howdy!

Läste i EWR's årsmötesprotokoll (ligger på deras hemsida)
att dom antagit en motion för avvecklande av distrikten ur WRAS organisation.
Alltså att man vill ha bort distrikten igen.

Reflektioner över detta, westernvänner......

Hug your horses!
/Mike:devil: - Wild Bunch Skåne

Sv: Avskaffa distrikten??????

Det är väl bara att konstatera att det inte är många i western-Sverige som drar åt samma håll...

Hmmm, oki. Det känns ju annars rätt spontant att vi inte hunnit pröva på det med distrikt sååå länge. Stog det något mer spännande i motionen, motivation?

Tyvärr tror jag inte att det finns tillräckligt många ute i klubbarna som kan/vill/orkar engagera sig på distriktsnivå. Distrikten är ju dessutom rätt stora så man kan få räkna med långa resor. Grundtanken med distrikt tycker jag är bra - men med ett krympande westernwverige (?) Åtminstone inom WRAS så kan jag förstå om det blir svårt att få distriktsorganisationerna att funka.

Jag håller med SweetSelene om att vi inte har provat på distrikten tillräckligt länge. Jag tycker att det verkar som om vissa distrikt knappt har hunnit komma igång, och då ska man börja prata om att avveckla? :confused: Nej, något år till eller så kan de få tycker jag, sen kan man börja utvärdera och fundera över om det är något som ska vara kvar eller inte.

Jag hittade heller ingen motivering i det protokoll som lagts ut på deras hemsida? Någon anledning hade de väl kunnat skriva ned tycker jag...

Så länge WRAS fungerar som det gör, så är det inte mycket som fungerar så bra. Jag är själv ingen föreningsmänniska, så jag kan inte bättre själv. Men helt klart är att det behövs rätt folk i ledningen, och det snabbt. Föreningen behöver mycket mer struktur och hållfasthet än vad som varit under åren. Det gäller att tänka till ordentligt innan man tar beslut, så att tagna beslut sedan kan fungera under betydligt längre tid än ett år.
Som det är nu upplevs WRAS tämligen förvirrat, både av medlemmar och de som ser på utifrån. En sak är att quarter-ägare satsar på ras-shower. Men när ägare av andra raser hellre satsar på allbreeds än på WRAS, då behövs det verkligen en förändring. Man måste kunna ha förtroende för ett huvudförbund, annars söker sig folket till alternativa organisationer.

Jag förstår att det är tungt för distrikten, det fanns väl inte några klara direktiv om vad distrikten skulle göra från början utan det har man fått upptäcka ut med vägen. Nu ligger det ganska tunga bitar på distriktsnivå och man är kanske inte redo att bära alla uppgifter än. Tror ändå att det kan bli bra till slut men de behöver nog mer uppbackning från förbundet som tidigare axlat uppgifterna och vet hur man lättast gör det. Hoppas de orkar ett tag till, och att deras oavlönade fritid räcker till för oss som inte orkar hjälpa till och dra lasset.:bow: :bow: :bow:

SweetSelene skrev:
Hmmm, oki. Det känns ju annars rätt spontant att vi inte hunnit pröva på det med distrikt sååå länge. Stog det något mer spännande i motionen, motivation?

Har inte läst protokollet, men den anledningen jag har hört är att klubbarna vill ha direktkontakt med wras istället för att det ska gå genom distriktet

Hmm, jo visst det är en helt oki anledning. Vad jag själv funderar på är varför de gör allt så tungrott och stelbent. Det är många olika saker man ska göra lokalt uppåt mot distriktiet och känslan är att för mycket information, med för mycket text pumpas ut... Man hinner inte sätta sig in i allt som de vill att vi ska göra/måste göra.

Grundtanken med distrikt är nog bra, men jag efterlyser klara riktlinjer och rak kommunikation på enklaste sätt. Många har ett liv vid sidan om detta...

När jag började med western och började få lite koll på organisation, så tyckte jag att en av de häftigaste sakerna var att det var så kort väg mellan klubbarna och högsta styrelsen. Har suttit i ungdomssektionen på gamla ridskolan, och hade ingen som helst aning om vilka som fanns vare sig på distrikt eller i högre styrelse. I westernklubben så satt jag inte i styrelsen, men fick åka med på ett novembermöte, där WRAS-styrelsen var med. Hade jag velat säga något hade jag kunnat räcka upp handen, och det jag sagt skulle gått direkt ut till både styrelse och klubbar. Det kändes bra för mig som medlem att veta att styrelsen i just min förening kunde påverka, precis som alla andra föreningar.

För mig så känns det här med distrikt som ett onödigt mellanled, som jag ogillat från första stund. Visst kan man ha någon form av samarbete baserat på geografi, men det ska vara baserat på frivilligt samarbete, och huvudkontakten med organisationen ska vara WRAS-styrelsen. Tycker jag :smirk:

/Ida

Distriken kom till för att avlasta WRAS styrelse. Precis som oss som "bara" sitter i en klubbstyrelse så jobbar också förbundsstyrelsen idéellt, alltså oavlönat på sin fritid. I och med att westernridningen växer som den gör så är det inte realistiskt att de skulle sitta på sin fritid och sköta allt det som numera är delegerat ut till distrikten. Om inte distrikten fanns så skulle man antagligen bli tvugna att anställa folk till att sköta och det finns det i dagsläget inte ekonomi till. Såvida inte avgifterna från klubbarna höjs igen, och det är det väl ingen som vill??! :angel:

Nej, såvida vi inte ska gå tillbaka till hur det var inom WRAS för tio år sen så måste vi ha distrikten och att anse att de ska bort efter bara några år det tycker jag tyder på en stor okunskap om hur mycket arbete det är inom både förbundsstyrelsen och distrikten för att få allt att fungera. Givetvis kan man inte förvänta sig att allt ska gå perfekt direkt, det tar tid att få något nytt att fungera och det är också vi som medlemmar i klubbarna som har ett stort ansvar genom att inse att vi också måste lägga ner oss lite för att ge både förbundet och distriktena vårt stöd.....och tid.

Jag skulle vilja ge en stor éloge till de som sitter i de olika styrelserna....:bow: :bow:

/Carina :eek:

Överhuvudtaget vad gör WRAS för nytta, åtminstone wrasnord. Oss har de börjat lovat stipendier - att avg ska börja ge utdelning.
Helt onödig o tillkrånglad administation Släpp tävlingarna loss och var lite glad i stället. Bort wras helt och hållet

:banana: Kan inte annat än att hålla med Linas inlägg. Idag skapar Wras distr mer irration hos medlemmarna i olika klubbar än inspiration. Hur det ska förändras vet jag inte men med en massa måsten och massa krav minskar lusten att bidra med ideelt arbete.

Slöinges Ranch Trail Cup är en jättekul tävling men ifrån wras blev det inte positivt mottaget. Quartershowen i Timrå gnälls det om en hel del från Wras Nords håll, synd då det är kul med lite nya tävlingar även för oss norrlänningar

Nej för guds skull, avskaffa inte distrikten, det är ju det enda som fungerar i WRAS.
Iallafall så är distrikt Mitt helt toppen:love: :love: :love: .
Förbundet är det mycket svårare att få någon respons från!!!!

Jag tycker tanken kring det här med distrikten är bra. Förvisso blir det flera led till förbundsstyrelsen, men som Lenita skrev det är till för att avlasta WRAS styrelse från en massa jobb som klubbarna kan göra, så får WRAS styrelse rikta kraft och energi i andra frågor. Än är distriktsarbetet nytt. Förändring tar TID och måste få ta tid. Jag tycker det är för tidigt att avgöra om vi ska överge tanken på distrikten redan nu. Sen tycker jag att om man tycker något fungerar dåligt eller vad det nu kan vara, snälla ni, vänd er till distriktsstyrelsen/förbundsstryelsen och framför era frågor/funderingar/kritik/beröm. HUR ska dom annars få reda på vad ni tycker. Hur ska det annars kunna bli någon förändring. Om man sedan inte vill engagera sig, ja det är en annan femma. Men att dra iväg ett mail eller slå en signal på telefonen kan det väl ändå vara värt för att få svar på sina frågor. Glöm inte heller att dessa alla människor som gör detta gör det IDELLT!! Alltså, gratis, på sin fritid. Vad skulle WESTERNSVERIGE vara utan dessa eldsjälar:bow: . Det var några reflektioner jag hade på just denna tråd.

LindaSjöblom

Och det är faktiskt inte så svårt att få tag på de som sitter i förbundsstyrelsen som många tycks tro....:D

/Carina :eek:

Tycker det är dumt.
Varför ta bort dem?
Tycker allt de ska vara kvar.

/lotta FWR

Min klubb har samma geografiska område som ridsportförbundets distrikt så nu talas det om att dela upp den i sektioner. Hur många nivåer blir det då?
Hur ska vi få ihop folk till alla dessa styrelser?
Är det inte bättre att vi rider och tränar våra hästar?
Sedan verkar WRAS göra vad man kan för att stoppa D-tävlingar. Märkligt att SM är den enda tävling där man inte behöver licens men om jag ska tävla i KM då behöver jag licens.

Om din klubb resonerar om att dela upp den i sektioner, så är det ju erat påroblem.
Vilket distrikt den tillhör borde ju avgöras efter var föreningen har sitt säte.

Tycker inte att dom gör vad dom kan för att stoppa D-tävlingar.
Däremot har man tagit beslut på att begränsa priser/pengar.
Det är jävligt bra, eftersom D-tävlingar primärt är för OERFARNA tävlingsryttare.

Själva kommer vi att göra en tävling under 2 dagar, som i själva verket blir 3 olika tävlingar (!!)
En D-tävling, En C-tävling (distriktsfinal i W-allsvenskan), samt en fullständigt OPEN, öppen för alla, utan licenskrav (en Ranch-trail-cup) där det är menat att det skall bli trivsamma prispengar.

Vet inte hur WRAS kommer att reagera på Ranch-trail-cupen, men kan dom arrangera tävlingar på nationell nivå (SM-final) som är helt OPEN, så måste ju vi klubbar kunna göra det med.

/Mike - WBS

Mike skrev:
Om din klubb resonerar om att dela upp den i sektioner, så är det ju erat påroblem.
Vilket distrikt den tillhör borde ju avgöras efter var föreningen har sitt säte.

Tycker inte att dom gör vad dom kan för att stoppa D-tävlingar.
Däremot har man tagit beslut på att begränsa priser/pengar.
Det är jävligt bra, eftersom D-tävlingar primärt är för OERFARNA tävlingsryttare.

Själva kommer vi att göra en tävling under 2 dagar, som i själva verket blir 3 olika tävlingar (!!)
En D-tävling, En C-tävling (distriktsfinal i W-allsvenskan), samt en fullständigt OPEN, öppen för alla, utan licenskrav (en Ranch-trail-cup) där det är menat att det skall bli trivsamma prispengar.

Vet inte hur WRAS kommer att reagera på Ranch-trail-cupen, men kan dom arrangera tävlingar på nationell nivå (SM-final) som är helt OPEN, så måste ju vi klubbar kunna göra det med.

/Mike - WBS

Härligt med fler som vågar nya saker! När var och hur ska ni ha er Ranch Trail Cup? :love:

Liknande trådar

M
Western En sann westernvänn har lämnat oss....... Benita Wikman, eldsjäl, westernryttare, och för många av oss en mycket uppskattad speaker...
Svar
4
· Visningar
1 687
Senast: lill_sessan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka