Avsaktningar/övergångar

Sv: Avsaktningar/övergångar

Hej!
ang. avsaktningar.
En sak som du kan prova är att precis när hästen går imot bettet, så ber du den att flytta sig åt sidan i skänkelvikning, eftersom det är en samlande rörelse så brukar hästarna (åtmonstånde dom jag gjort det på) hitta ner till rätt form igen, å då kommer eftergiften. En av mina hästar, som har haft det problemet, att hon går välbalananserat å arbetar i rätt form å är lätt i munnen men när man ska ta ner henne går hon i mot hur lätt man än är i handen, ibörjan behövde jag flytta henne några steg, men nu räcker det med att jag sitter till och ev lägger skäneln mot henne så släpper hon. det är skönt för då behöver jag inte använda handen så mkt, å då har ju dom flesta hästarna lättare att slappna av..
Men det är ju olika från häst till häst. det är nog viktigt att hästen är ganska avslappnad iaf.
Lycka till med vad du än gör!
Malina

Nu har jag hittat er, skulle väl börjat från slutet ist f början... ;-) tog lite tid....

Något överbyggd är han ju, men bra hals. Min valack är oxå överbyggd, ca 4 cm o kraftigt byggd samt stor o bred. Det är ibland lite jobbitg driva fram. Jag tycker faktiskt han går bra på filmen. Jag tycker du gjort ett jättebra jobb.

Tack! roligt att höra. Tja, halsen passar väl rätt bra till hans helhet men när man rider känns det mest som en liten kloss :o man har framför/nedanför sig.

Men jag ska inte klaga, en av mina bästa kompisar köpte honom i maj i fjol då var han dressyrriden i tre gångarter. Sen dess har vi arbetet med hans tölt och hans självförtroende.
Jag har haft hemma honom sedan oktober och i februari övertalade jag min kompis att sälja honom till mig så jag var ju medveten om vad jag gav mig in på. :)

Det kanske kommer att ta lite längre tid än om han hade haft perfekta förutsättningar men jag tror han/vi kommer att kunna utvecklas mycket. :)

zemra skrev:
Hej!
ang. avsaktningar.
En sak som du kan prova är att precis när hästen går imot bettet, så ber du den att flytta sig åt sidan i skänkelvikning, eftersom det är en samlande rörelse så brukar hästarna (åtmonstånde dom jag gjort det på) hitta ner till rätt form igen, å då kommer eftergiften. En av mina hästar, som har haft det problemet, att hon går välbalananserat å arbetar i rätt form å är lätt i munnen men när man ska ta ner henne går hon i mot hur lätt man än är i handen, ibörjan behövde jag flytta henne några steg, men nu räcker det med att jag sitter till och ev lägger skäneln mot henne så släpper hon. det är skönt för då behöver jag inte använda handen så mkt, å då har ju dom flesta hästarna lättare att slappna av..
Men det är ju olika från häst till häst. det är nog viktigt att hästen är ganska avslappnad iaf.
Malina

Det där med skänkelvikningen, ska jag göra den i starten av tölt/trav eller i avsaktningen menar du?

Det där med att lägga till skänkeln tror jag kanske funkar på ena pollen, men den andra går nog bara snabbare :smirk: Jag ska iallafall ut och testa nu !

Tack för hjälpen ! :banana:

zemra skrev:
så ber du den att flytta sig åt sidan i skänkelvikning, eftersom det är en samlande rörelse

Fast skänkelvikning är väl inte samlande?
Det är väl bara lösgörande. Hästen trampar förbi sin tyngdpunkt, och det enda som det ger är lösgjordhet.

Nasi skrev:
Jag har lite frågor gällande avsaktningar och övergångar. När jag ska sakta av till skritt från trav tex, så drar han bara upp huvudet och hänger sig i bettet. Han har fin och rätt så stadig form i trav, även i skritten, men det är i just avsaktningen som har tar upp det. Försöker att stanna så mycket som möjligt med hjälp av sätet, men han är inte så lyhörd att han förstår det än.

Det andra, gällande övergångar. Hästen har väldigt väldigt svårt för övergången tölt till trav.

Någon som har några tips ? vore väldigt tacksam för det ! :)

Jag har ett tips vid övergången trav-skritt; Gör övergången sakta sakta sakta & precis innan du går över till skritt går du in på en volt (precis som någon annan sa), sänk handen lite & gör övergången.

Ett tips till övergången mellan tölt-trav;
Har hästen en stark trav kan man göra detta på volt. Gå in på en volt i kort tölt & läng tyglarna en aning, lätta i säten & öka drivningen.
Det borde funka :)
Allt för mig, tack & hej :rofl:

Kiickan skrev:
Jag har ett tips vid övergången trav-skritt; Gör övergången sakta sakta sakta & precis innan du går över till skritt går du in på en volt (precis som någon annan sa), sänk handen lite & gör övergången.

Ett tips till övergången mellan tölt-trav;
Har hästen en stark trav kan man göra detta på volt. Gå in på en volt i kort tölt & läng tyglarna en aning, lätta i säten & öka drivningen.
Det borde funka :)
Allt för mig, tack & hej :rofl:

tack, de där tror jag funkar på mina ! ska ut o testa imorrn ! ;)

zemra skrev:
Hej!
ang. avsaktningar.
Malina

Ett annat exmpel jag lärde mej är att flytta in hästen snabbt, den ska flytta sig för yttre skänkel o böja nacken litet inåt. Lyder den inte med en gång, ta till med spöet på ytterbogen. Det här är mycket effektivt. När man flyttat in hästen kan man rida runt i volt eller gå tillbaka på rakt spår igen. Vet inte riktigt hur jag skall förklara rörelsen på ett bra sätt men den kräver hästens uppmärksamhet och lydighet och gör hästen släpper spänningen. För vissa hästar kan det räcka böja nacken litet åt varje håll.

Balderum Norr skrev:
Ett annat exmpel jag lärde mej är att flytta in hästen snabbt, den ska flytta sig för yttre skänkel o böja nacken litet inåt. Lyder den inte med en gång, ta till med spöet på ytterbogen. Det här är mycket effektivt. När man flyttat in hästen kan man rida runt i volt eller gå tillbaka på rakt spår igen. Vet inte riktigt hur jag skall förklara rörelsen på ett bra sätt men den kräver hästens uppmärksamhet och lydighet och gör hästen släpper spänningen. För vissa hästar kan det räcka böja nacken litet åt varje håll.

Menar du att man ska flytta in hästen från spåret böjd innåt ?

Ja, det lärde jag mej för många många år sedan, då red vi på rakt spår och liksom "flyttade" hästen snabbt inåt för att lösa spänningar. Det fungerar fortfarande bra, men jag tror inte det används så mycket numera.

Du sitter rakt på hästen, har ytterskänkel och spö berett ytter, lägg till ytterskänkel (evt spö på y-bog) och böj nacken litet litet inåt o "flytta" alltså hästen inåt.... Hoppas det blir begripligt?

Det ska liksom lösa bogarna också. Tror många mer tar skänkelvikning idag. Men det här är bra, det piggar liksom upp o hästen kan inte smita med bakbenen som många smarta islandshästar gör ;-) Den måste aktivare sig och ryttaren måste vara med o jobba rätt med kroppen.

Nacken. Nacken böjs o hela hästen flyttas in med ytterskänkel. Tyglarna, man håller emot med ytter och flyttar in inre tygel o ger efter med en gång, inte hänga i tygeln.

Hästen ska liksom flytta sig åt sidan. Då är det viktigt hästen är avslappnad vid alla övningar.

Menar du som ett ledande tygeltag? Jag har inte hållit på så länge, så jag är frågvis...

oj vad mycket tips... om du försöker vara lite rörligare i handen, tar och lättar med små signaler(inte sågar) och har låga händer som tusen andra också har skrivit:) kanske det går bättre. det var tipset jag fick, funkade för mig i alla fall. lycka till:):)

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 409
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 353
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar