Sv: Avsaktning från galopp TIPS, tack!
Om du nu kan rida i kort samlad galopp så är det bara att slappna av- hästen saktar av.
Om den nu är så samlad som du påstår borde det vara i nästan skrittempo.
En samlad häst är lätt i handen o saktar av för en förhållning o ingen drivning med sätet.
Nej SÅ samlad att det är skrittempo är det inte ännu, menar bara att han kan galoppera något kortare än arbetsgalopp.
Hur är det om du tömkör eller longerar i galopp? Är det samma? Kan den sakta av då?
Brukar bara skritta och trava honom när jag longerar för han rusar i värsta skentempo så fort jag säger Ga'lopp! och jag är rädd för att han ska gå omkull. Dessutom blir jag så yr. All form av nedlugnande leder till slängtrav och jag vet inte hur jag ska göra för jag kan ju inte hålla om med skänkeln.
Det uppstår många frågor. Är du säker på att han orkar?
Nej jag tror att han tycker att galopp är jobbigare än trav och nej, han orkar kanske inte för han är i uppbyggnadsfasen. Men jag tycker att det känns som om jag behöver galoppera honom.
Är det så att han går i lugn galopp men rusar i avsaktningen?
Eller börjar han rusa redan innan?
Ja oftast är det så, han fattar lugnt och bra, går att korta, svårare att korta efter längning men det är på gång. Rusar när jag tar i honom för att sakta av.
Det låter som en häst som springer undan Ochom han är lydig och fin i de andra gångarterna, så är frågan: varför just i galopp?
Det är en på många sätt knepig häst som varit mer om flera trauman i sitt liv (bla en trafikolycka där han var enda överlevande hästen och en rejäl vurpa i ett hinder då han blev långvarigt skadad), är friskförklarad och veterinären på stallet håller hela tiden ett speciellt öga på honom, men har mentala skador kvar, så han kan göra lite irrationella saker.
Jag tycker du ska ta tag som tränaren säger om den rusar så du måste styra in i väggen. Sätt den på rumpan, genom att ta en rejäl förhållning samtidigt som du sitter till ordentligt.
Men sen gäller det ju att ta reda på orsaken. Obalans? Sitter du rätt över hästen eller faller du framåt, tex? Blir den framtung och bara ångar på för att jaga ikapp balansen?
Problem med munnen om det är förhållningarna han rusar av?
Sadel som klämmer just i galopp?
Blir du extra spänd och kniper i galoppen?
Ja många frågor som sagt.
Kan nog stämma att jag i avsaktningen lutar mig framåt för han liksom drar tyglarna framåt, men sen lutar jag mig nog snarast för mycket bakåt.
Spänner mig nog i avsaktningen för jag vet att det kommer bli svårt.
Veterinären har kollat munnen, men ska kanske göra en koll till, för när jag tänker på det så går kan inte och tuggar på bettet så mycket, det är oftast torrt efter ett ridpass.
Men om du kollat allt detta så prova att inte ställa så höga krav utan nöj dej med en rund bra grundgalopp, ställ en aning inåt i avsaktningen och ta flera små halvhalter innan du saktar av. Sitt still och ta en förhållning, så fort den bryter av lätta framåt igen.
Bli inte kvar hängande i tygeln.
Nej jag försöker att inte hänga i tygeln, annars blir det ofta en dragkamp och såklart vinner han den.
Beröm varje bra avsaktning och kräv inte galopp-skritt förrän galopp-trav fungerar bra.
Galopp-trav blir ofta först slängtrav 1-3 steg, men den börjar bli bättre. På andra hästar brukar jag hellre göra galopp-skritt (eller åtminstone tänka skritt, även om jag sen driver fram till trav innan den saktat av helt) men då är de nog i bättre form.
Undvik situation som mkt som möjligt tills han blir ännu starkare. För om han inte orkar riktigt i galoppen ännu så kan du även vänta med att öva ökningar (de faller dessutom på plats lite av sig själv när han blir tillräckligt stark. Behövs inte "övas" i den bemärkelsen)
Nej jag vet, tyvärr tycker min tränare att jag ska öka ofta för att behålla framåtbjudningen, men jag ska nog prata med honom om det.
Att han gör så i slutet av passen är säkert ett försvar för att du har ridit för mkt, för länge, krävt lite för mkt osv. Korta ner dina pass och stärka honom istället med att öva mkt övergångar. Rid endast galopp i korta sträckor, bara ett par steg, och koncentrera dig på att få fina övergångar.
Av det kommer han att bli mkt starkare och förhoppningsvis så försvinner problemet då. Och då klarar du dig undan utan att behöva korrigerar det.
Jag rider sällan mer än 30 min (+ ibland en lugn runda ute efteråt på halvlånga tyglar)
Svårt att rida kortare sträckor när stoppsträckan är längre än den galopperade sträckan.
Men visst hoppas jag att det försvinner när han blir starkare
Många hästar reagerar så om man lutar sig bakåt drar i tyglarna oh tar spjärn i fötterna
Du har fel teknik i avsaktningen
du måset vara helt avslappnad i ditt säte så att du släpper upp ryggen på hästen om den skall kunna sakta av korrekt
Det tror jag nog att jag har, för automatiskt så tar jag spjärn, lutar mig bakåt för att han inte ska dra mig framåt och så tror jag naivt att jag ska vara starkare än honom.
Ska försöka träna på att vara avslappnad, men hur är man det samtidigt som man ska försöka ta ett rejält tag? Eller ska jag bara slappna av och ta försiktigt om och om igen tills han saktar av även om det tar flera varv?
I Kyras bok finns ju en väldigt bra metod för detta, men det är ju alltid lättare att rida in en ny häst än att försöka lära en gammal sitta.
Jag skulle börja med att kontrollera att hästen är samlad för sätet och aktiverad för skänklarna. Be hästen att samla sig för sätet med en ytterst lätt kontakt med handen, tänk galopp på stället ett par språng innan avbrottet var noga med att hästen då också är på bakbenen (lätt i handen). I själva avbrottet ska du bara slappna av och känna att hästen bjuder fram till din hand. Det viktigaste är att hästen är i uppförsbacke in i avbrottet, annars blir det lätt att den ramlar framåt i obalans! Personligen skulle jag föredra en mjuk och bärig övergång med bra kontakt med ett par steg i trav hellre än en "tvärstopps"-övergång direkt till halt eller skritt.
Ja jag inser att även om han inte är väldigt tung i handen, så ligger han ändå där betydligt mer i galoppen. Tror nog nu när jag tänker efter att jag sitter och förhåller hela tiden för att släpper jag i handen, samtidigt som jag driver på med skänklar och säte, så rusar han fram.
Detta gör att jag ibland kan samla ganska bra (för att det finns bra med motor bak) och ibland att det är svårare. Han var hopphäst tidigare och reds då med väldigt skarpa bett för att han var så het och rusade.
I traven har jag inte det problemet, där kan han snarare gå och såsa om jag inte är på honom hela tiden, och därför känns det kanske lättare att samla i trav, men han har inste samma action bakifrån. Ja skritt är ju såklart lättast, där kan jag nästan helt släppa i handen när han är ordentligt framriden, men så är det väl för de flesta.