Avramling vid stegring, ska jag fortsätta???

D

Dennis

Hej, jag har en häst som jag har på prov. En kallblodstravare på 165 som har varit underbar att rida, men sista tiden (ca 1 månad) har han börjat stegra sig när han protesterar (han är kollad så han ska ej ha ont), och hittills har han ej gått upp så högt men idag gick han riktigt högt och jag ramlade av, men jag lyckades på nåt sätt undvika att få honom över mig men ramlade själv över ett staket...

Detta hände på stallplanen, han vägrade gå framåt när jag suttit upp och det har aldrig hänt förut

Det gick bra och jag kom undan med rejäla blodsutgjutelser på rumpa och rygg och han har några små skrubbsår men annars hel, men till saken nu... Jag tror inte att jag vill rida honom igen, känner mig inte rädd för att rida, men är mer rädd för vad som kan hända. Nästa gång kanske jag inte har sån tur, och så kan jag känna att jag inte har världens lust att 'ta tag' i ett sånt här problem för uppenbarligen har jag inte lyckats hittills och nånstans brister mina kunskaper för att lösa detta på ett säkert sätt...

Funderingar någon??? För jag vet f-n inte hur jag ska göra nu

Sv: Avramling vid stegring, ska jag fortsätta???

Kan du inte helt enkelt lämna tillbaka honom? Med tanke på att du endast har honom på prov?

Jooo det får väl bli så, känns så jäkla taskigt mot förra ägaren då hon är gammal och sjuk och lever på väldigt lite pengar... Men kan ju hjälpa henne vid ev ny försäljning...

vill du inte lösa problemet så är det väl bättre att köpa en häst som passar dig bättre. Man ska ju köpa en häst som man verkligen vil ha!
lycka till i ditt hästköp!

Helt rätt! Och som man klarar av:crazy:

Asch, det är inget pinsamt i att erkänna att man har en häst som man inte klarar av. Till och med ryttare på elitnivå stöter ju på hästar som de inte rår på/är rädda för.

Hoppas att det löser sig både för dig (med en ny häst) och med kallblodstravarens ägare!

ja annars e det ju hlet bortkastat. Båda ska trivas!

svarar båda..

visst stöter väl alla förr eller senare på en häst man inte rår på men känner mig ändå så misslyckad, och besviken då jag verkligen trodde att det skulle ordna upp sig men men, thats life:(

och javisst ska man trivas ihop annars är det ju ingen vits med det hela...

Håller med föregående talare. Köp ingen häst du inte klarar av! Det finns inget "pinsamt" med att lämna tillbaks en häst som man inte klarar, det är hundra gånger värre att bli rädd för allt som har med hästar att göra för att man inte vågade lämna tillbaks hästen.
Om du känner dig hemsk pga. den förra ägarens situation, försök hjälpa den personen att sälja hästen! :) Lycka till med fortsatt hästletande!

visst stöter väl alla förr eller senare på en häst man inte rår på men känner mig ändå så misslyckad, och besviken då jag verkligen trodde att det skulle ordna upp sig men men, thats life:(

Ok, förmodligen är det lättare sagt än gjort, men försök att inte känna dig misslyckad. Som du skriver råkar alla ryttare ut för det, förr eller senare träffar vi på en häst som vi inte klarar av. Tyvärr reagerar inte långt ifrån alla som du, dvs. erkänner för sig själv att man inte passar ihop med hästen, utan skyller sitt "misslyckande" på alla och allt i sin omgivning.

Jag har nu pratat med förra ägaren och hon var helt underbar!:bow:

Hon hade full förståelse för mig om jag ville lämna tillbaka honom så det känns jätteskönt!

Hon kommer hit på onsdag så ska vi prata igenom situationen och jag har lovat att hjälpa henne vid försäljning så hon slipper flytta på honom en gång till...

Tack för alla svar:bow:

Jättekul att det verkar ordna sig!!!

Lycka till med nästa hästköp :)!!!

Hej, jag har en häst som jag har på prov. En kallblodstravare på 165 som har varit underbar att rida, men sista tiden (ca 1 månad) har han börjat stegra sig när han protesterar (han är kollad så han ska ej ha ont), och hittills har han ej gått upp så högt men idag gick han riktigt högt och jag ramlade av, men jag lyckades på nåt sätt undvika att få honom över mig men ramlade själv över ett staket...

Detta hände på stallplanen, han vägrade gå framåt när jag suttit upp och det har aldrig hänt förut

Det gick bra och jag kom undan med rejäla blodsutgjutelser på rumpa och rygg och han har några små skrubbsår men annars hel, men till saken nu... Jag tror inte att jag vill rida honom igen, känner mig inte rädd för att rida, men är mer rädd för vad som kan hända. Nästa gång kanske jag inte har sån tur, och så kan jag känna att jag inte har världens lust att 'ta tag' i ett sånt här problem för uppenbarligen har jag inte lyckats hittills och nånstans brister mina kunskaper för att lösa detta på ett säkert sätt...

Funderingar någon??? För jag vet f-n inte hur jag ska göra nu

jag tycker du ska lämna tillbaka.
jag har tidigare gjort ett stort misstag som jag inte gör igen. Hon var super på provridningen, o bra till en början sen kom att men trodde det var för att hon ville testa mig lite i början o allt var nytt osv. o jag ville ha henne, o trodde allt skulle gå över med tiden. men dät tänkte jag helt fel hade henne 1år, sen fick hon säljas. 1 helt år slösade jag bort. okej, fick hjälp at tränare som red henne med. o hon var bara okej nr hon fick åka, inte mer..

Ägaren var här i onsdags och det kom då fram att han varit så här många gånger och då kände jag att det fick räcka så här... Han får säljas vidare till nån som klarar av honom och det känns skönt nu när jag bestämt mig :)

Låter som ett bra beslut, önskar att jag hade gjort samma sak med min förra häst, men det är ju lätt att vara efterklok. Nu har jag hur som helst sålt honom, fast 2år för sent. Inte för att han var farlig på det sättet, men han var en bulldozer och jag är liten och klen och sitter helst på kännsliga hästar av smäcker variant.

Givetvis så ska man ha en häst som man trivs med. Idag trivs jag toppen bra med min nya ängel och den gamle har fått ett bra hem.

bra beslut¨
men ett tipps till nästa gång knocka hästen mellan öronen med baksidan av spöt :D inte hårt eller så bara så att det känns de brukar hjälpa då.

Bra att du inte köper hästen. Men varför tar du på dig ansvaret att visa hästen för andra presumtiva köpare? Visst ägaren är sjuk men det ursäktar inget, hon är ändå ägare.
Då hästen är svårsåld, (jo det är den då han gjort så tidigare), så kan du få ett elände med att bli av med hästen. Han kommer att åka och komma tillbaka. Hästen kommer att kosta dig både tid, arbete, foder och strö under tiden den står kvar hos dig och under den tiden har du kanske ingen möjlighet att ta hem en annan häst på prov. Ägaren tjänar mkt på detta och vad får du? Ägaren ska självklart ta tillbaka hästen. Hästen är inte ditt ansvar!

bra beslut¨
men ett tipps till nästa gång knocka hästen mellan öronen med baksidan av spöt :D inte hårt eller så bara så att det känns de brukar hjälpa då.

Men hjälp :eek:
Allvarligt talat, hoppas verkligen ingen som läser detta får för sig att testa detta käcka tips, då det mycket väl kan göra saken oändligt mycket värre :crazy:

En häst som stegrar sig är inget att experimentera med för någon annan än en expert, och för att träna bort beteendet måste man veta exakt vad man håller på med - inte testa sig fram genom tvivelaktiga råd från okända människor över nätet :crazy:

TS, tycker du gör klokt i att lämna tillbaka hästen

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 067
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur