Avråda ras?

Sv: Avråda ras?

Utseendemässigt hade det varit perfekt, men detta läser jag på rasklubbens hemsida:
"Den tycker om att arbeta både fysiskt och mentalt, och den kräver ett inte ringa mått av aktivering. Rent allmänt kan sägas att en gårdshund mognar sent. Trots att rasen är liten i formatet och ser "söt ut" är det alltså en ganska "krävande" hund. Den behöver någon form av regelbunden, daglig stimulans för att må bra. Är du inte ute efter en hund att aktivera dig med - välj hellre en annan ras."

Så jag tror inte att det passar tyvärr.

Lite tankar från en JRT ägare...:)

Om de (hon) nu promt vill ha en JRT (förstår henne precis eftersom jag själv är såld på rasen), så tycker jag att du ska kolla runt lite hos olika uppfödare. Som någon nämner så finns det väldigt olika JRT vad gäller temperament och jaktinstinkt. Själv har jag en just nu som inte har mycket till jaktinstink, men däremot så älskar han att jobba och bli aktiverad. Han skulle nog löpa amok om han bara hade varit "sällskapshund". Men de finns de JRT som gärna finner sig i detta oxå, så kolla runt.
Leta efter annonser rasklubbarnas hemsidor, och ring runt så gjorde jag. Sen är det ju vad man vill ha för JRT finns ju olika där oxå. Finns ju Parson Russel terrier - de är enligt min åsikt avlade för jakt, sen finns de de lågställda SKK reggade Jack Russel Terrierna - här finns det nog lite blandat vad gäller temp/jaktinstinkt sist men inte minst Jack russel Terrier som är högställda men ej SKK reggade (en sån har jag) - finns blandat där oxå.

Din svärmor skulle inte kunna tänka sig att aktivera hunden lite då? (går det ej att väcka detta intresse?);)

Min åsikt är ju att en JRT vill ha något som den kan jobba med, sen spelar det inte så stor roll vad man aktivera den med om det är lydnad, agillity, spår eller annant bara den får hitta på något med sin energi. Får de jobba så är de världens goaste hundar :love:, annars kan de lätt bli riktiga terroister:devil:.

Jag är själv gårdshundsägare och jag skulle inte rekommendera rasen till någon som inte vill aktivera sin hund. Nu har jag visserligen bara en dsg och har aldrig haft dsg tidigare men min hund kräver aktivering flera dagar i veckan för att må bra och vara nöjd. Absolut inte varje dag men hon nöjer sig inte med bara kortare promenader. Men som sagt det är ju en individ.

Lite tankar från en JRT ägare...:)

Din svärmor skulle inte kunna tänka sig att aktivera hunden lite då? (går det ej att väcka detta intresse?);)

.

Hon själv är något överviktig och säger att hon behöver ha en hund för att börja röra på sig. Men de gångerna hon har vår hund hemma så är det alltid svärfar som går ut med honom.
Även fast det kanske inte alls är svar på din fråga så gör det att jag har väldigt svårt att tro att hon skulle börja röra på sig även om de skaffade egen hund. Och agility eller något annat fysiskt ansträngande tror jag är helt uteslutet tyvärr.

Spår kanske är något jag skulle introducera henne för? Nu har jag själv inte tränat så mycket spår, men det känns som att det skulle kunna vara "lagom ansträngande" och ändå en riktigt bra aktivering för hunden.
Eller har jag uppfattat det tokigt?
Eller sök kanske?
Kanske ska ta med henne och låta henne träna med min hund, så kanske hon får blodad tand?

Men jag hoppas att jag har fel och att hon blir en toppenägare, eller att svärfar ändrar sig och vill ha hund, eller att svärmor ändrar sig och INTE vill ha hund, eller att hon kan tänka sig en annan ras som passar bättre.....

Ja, den som lever får se.....

Ett sätt att aktivera hunden på som passar folk som helst inte lämnar soffan är ju trick av olika slag :idea:
Eller att gömma godis eller leksaker som hunden får leta efter.

Spår kanske är något jag skulle introducera henne för? Nu har jag själv inte tränat så mycket spår, men det känns som att det skulle kunna vara "lagom ansträngande" och ändå en riktigt bra aktivering för hunden.
Eller har jag uppfattat det tokigt?
Eller sök kanske?
Spår och sök är superbra aktivering, de får verkligen använda "hjärnan" om man säger och det är väldigt tröttande.

Själv tränar jag viltspår med min lille kille och han bara älskar det! När man gått ett spår med honom är han hur nöjd som helst.

Kanske ska ta med henne och låta henne träna med min hund, så kanske hon får blodad tand?
Låter som en super bra idé!;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 114
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund Jo det är så att vi då och då är hundvakt åt en Jack Russel. Han bor med sin husse och ytterligare en JRT skapligt nära oss. Husse...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Misiaczek
·
Övr. Hund Kom på mig förra veckan att jag tror jag har blivit lite hundrädd.. Ja alltså inte för alla hundar, men var hos svärmor för några dagar...
Svar
1
· Visningar
869
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Av ren nyfikenhet spekulerar jag lite i vilken hund som skulle passa mig när jag (eventuellt) ska köpa en i framtiden. Antar att det...
2
Svar
22
· Visningar
2 170
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Träning och hälsa del 12