Avråda ras?

Flaskpost

Trådstartare
Min svärmor är inne på att skaffa hund igen då deras senaste hund gick bort för några år sedan.
De har tidigare haft Jack Russel i många led, 4 st sammanlagt och för svärmor är det bara JRT som gäller.

Nu till mitt problem: Enligt MIN åsikt, så är det helt fel ras för dem. :crazy:
De är inte alls speciellt aktiva med hundar!
Jag träffade bara den sista de hade, men han var fruktansvärt ouppfostrad. Han användes som ren sällskapshund och de gjorde inget annat med honom. Min man som vuxit upp med dessa hundar säger att de varit rena mardrömmar till hundar, skällde hysterinskt, olydiga osv. Men självklart också jättemysiga!

Svärfar är inte sugen på ny hund, han är nöjd med att vara hundvakt åt vår hund då och då. Och hur mycket min svärmor än ÄLSKAR vår hund och mer än gärna är hundvakt åt honom, så är det bara svärfar som går ut med honom. Samma sak var det med deras egen hund de senaste åren.

Jag har lite snällt försökt få svärmor att titta på andra raser som skulle passa deras "behov" bättre, men utan att lyckas.

Min fråga är nu: Ska jag låta dem vara nu när jag gjort ett försök, eller ska jag göra nya försök med andra infallsvinklar?
Hur skulle ni göra?

Sv: Avråda ras?

Du har inte möjlighet att försöka få med dem på något när du tränar eller tävlar med din hund? Kanske ta med dem på en agilitytävling eller annat där det kan tänkas finnas JRT med, och visa dem att "Det här, det älskar hundarna att göra! Vore det inte synd om hunden om den inte fick göra det och vara lycklig?"

Min mor var länge inne på att skaffa fel ras osv, hon funderar på att köpa hund när hon blir pensionär om några år. Först föll hon för BC, Kelpie osv.. Hon kommer dock inte erbjuda mer aktivering än lugna promenader och lite trickträning. Från början hade hon bara tänkt ta småpromenader med hunden, that's it...

Jag började dra med henne på lite olika aktiviteter med mina hundar. Bara en sån sak som att ta med henne till en rastgård i närheten och visa hur hundarna älskade att leka och sedan berätta om mer saker som hundarna älskade fick henne att ändra inställning. Hon vill inget annat än att hunden ska vara lycklig, men hade dålig koll på vad som gör hunden lycklig.

Genom att förklara för henne vad olika raser kan tänkas gilla, vad de är framavlade för osv, samtidigt som man kollar i hundrasböcker, så har jag faktiskt fått henne att tänka om. Det UTAN att jag sagt "den rasen passar inte dig", det har hon själv insett faktiskt. Sedan tog jag med henne till Stockholms hundmässa för att kunna visa olika söta hundar i rasmontrarna.

Nu är hon helt inne på att skaffa en papillon, kanske vuxen omplacering t.o.m. "Lite" annat än BC och kelpie ;) Kanske det kan gå att göra något liknande med din svärmor?

Tycker nog att svärmor får ge sig. :cool: Hon verkar inte ha något genuint hundintresse.

Men det kanske är svärfars sak att sätta ner foten. Du kan ju inte göra mer än att ge din syn på saken.

Det är när man läser sådana här trådar man önskar att det fanns ett "hundkörkort" som var tvunget att visas upp innan man fick köpa en valp.

Det är när man läser sådana här trådar man önskar att det fanns ett "hundkörkort" som var tvunget att visas upp innan man fick köpa en valp.

Eller bara se till att det fanns regler för de som väljer att föda upp hundar, så att man måste ha kunskap för att föda upp och därmed till stor del kan undvika att det poppar upp oseriösa uppfödare som säljer till vem som helst som betalar? Om inte vem som helst skulle få föda upp hundar så skulle nog inte vem som helst kunna köpa hund heller, och det är nog lättare att kontrollera uppfödningen än alla olika köpare, om man tänker på antalet människor som finns i de båda "grupperna". (Det här blir dock det enda jag skriver om det här i tråden, för att inte gå allt för mycket OT.)

Det är väldigt bra tips, men jag tror tyvärr inte att det biter på henne. När jag pratade med henne om det förra gången var hennes svar att hon har haft JRT så många år och vet precis hur de är.

Vi har väldigt bra kontakt och jag kan prata med henne om det mesta, men när det gäller hund så tänker hon bara med hjärtat och inte alls med hjärnan. Hon är en typisk sån människa som tror att man löser allt med massa kärlek.

Man kan ju inte frälsa alla, du har gjort vad du kunnat, avrådit från den rasen. Sen får du väl bita dig i tungan om de får problem, huvudsaken att det aldrig berör dig.
Jag skulle tex aldrig ta hand om en sån hund vid semester eller dyl.

Min svärmor är inne på att skaffa hund igen då deras senaste hund gick bort för några år sedan.
De har tidigare haft Jack Russel i många led, 4 st sammanlagt och för svärmor är det bara JRT som gäller.

Jag träffade bara den sista de hade, men han var fruktansvärt ouppfostrad. Han användes som ren sällskapshund och de gjorde inget annat med honom. Min man som vuxit upp med dessa hundar säger att de varit rena mardrömmar till hundar, skällde hysterinskt, olydiga osv. Men självklart också jättemysiga!

Svärfar är inte sugen på ny hund, han är nöjd med att vara hundvakt åt vår hund då och då. Och hur mycket min svärmor än ÄLSKAR vår hund och mer än gärna är hundvakt åt honom, så är det bara svärfar som går ut med honom. Samma sak var det med deras egen hund de senaste åren.

Jag har lite snällt försökt få svärmor att titta på andra raser som skulle passa deras "behov" bättre, men utan att lyckas.

Min fråga är nu: Ska jag låta dem vara nu när jag gjort ett försök, eller ska jag göra nya försök med andra infallsvinklar?
Hur skulle ni göra?

Det är väl inte svårare än att tala om för dem rätt upp och ner vad du tycker sen får väl svärmor tycka som hon vill!!

Fast det kommer jag behöva göra. De hjälper oss alltid med vår hund och självklart vill jag hjälpa dem i gengäld.
Det är trots allt min (mans) familj och om de inte kan ta till sig mina råd, så måste jag hjälpa dem så gott det går.

En tanke var tvärt om att involvera mig så mycket det går. Jag tränar mycket med min egen hund, då kanske deras får följa med mig helt enkelt.

Det finns ju lugna och orastypiska "linjer" också. Inget som bidrar positivt till rasen, men som kanske skulle kunna passa din svärmor.

Min mamma skulle prompt ha en JRT och när inga invändningar fungerade så hjälpte jag henne hitta en passande JRT. Om jag ska vara ärlig så tycker jag att man rätt ofta träffar på JRT som totalt saknar jaktinstinkt och terriermentalitet. Jag kände så väl mor, mormor och mormorsmor till mina föräldrars hund. Samtliga var milda i temperamentet och saknade jaktinstinkter. Ingen bra avel på något sätt, hundarna föddes upp för att vara med i stall, som sällskap och för att det var kul att få valpar ...

Turligt nog så blev det perfekt. Hunden är faktiskt jättetrevlig ur ett sällskapsperspektiv. Den är mild, skäller i princip aldrig, stressar aldrig, är inte motionskrävande men hänger med på allt om det behövs, osv.

Det finns ju lugna och orastypiska "linjer" också. Inget som bidrar positivt till rasen, men som kanske skulle kunna passa din svärmor.

Min mamma skulle prompt ha en JRT och när inga invändningar fungerade så hjälpte jag henne hitta en passande JRT. Om jag ska vara ärlig så tycker jag att man rätt ofta träffar på JRT som totalt saknar jaktinstinkt och terriermentalitet. Jag kände så väl mor, mormor och mormorsmor till mina föräldrars hund. Samtliga var milda i temperamentet och saknade jaktinstinkter. Ingen bra avel på något sätt, hundarna föddes upp för att vara med i stall, som sällskap och för att det var kul att få valpar ...

Turligt nog så blev det perfekt. Hunden är faktiskt jättetrevlig ur ett sällskapsperspektiv. Den är mild, skäller i princip aldrig, stressar aldrig, är inte motionskrävande men hänger med på allt om det behövs, osv.

Det låter som en kompromiss!
Du får gärna PM:a mig uppfödaren om de är aktiva.

Eller bara se till att det fanns regler för de som väljer att föda upp hundar, så att man måste ha kunskap för att föda upp och därmed till stor del kan undvika att det poppar upp oseriösa uppfödare som säljer till vem som helst som betalar? Om inte vem som helst skulle få föda upp hundar så skulle nog inte vem som helst kunna köpa hund heller, och det är nog lättare att kontrollera uppfödningen än alla olika köpare, om man tänker på antalet människor som finns i de båda "grupperna". (Det här blir dock det enda jag skriver om det här i tråden, för att inte gå allt för mycket OT.)

SKK har redan regler för att man ska ha kunskap för att få föda upp rashundar men då har du alla de som föder upp en kull för att de har en så "fin" tik och så alla blandrasuppfödare som säljer "rasrena utan papper". Lättare att alla som tänker skaffa hund måste gå en grundläggande kurs för att kunna visa upp för uppfödaren. Annars skulle det inte gå att föra över ägarskapet på Jordbruksverket.

SKK har redan regler för att man ska ha kunskap för att få föda upp rashundar men då har du alla de som föder upp en kull för att de har en så "fin" tik och så alla blandrasuppfödare som säljer "rasrena utan papper". Lättare att alla som tänker skaffa hund måste gå en grundläggande kurs för att kunna visa upp för uppfödaren. Annars skulle det inte gå att föra över ägarskapet på Jordbruksverket.

Regler jo, men hur många följer dem, och hur många bryr sig om man struntar i dem? När man t.o.m. kan få det lättare att avla på hundar av raser där i princip alla har kraftig HD istället för att lägga krav på att alla avelshundar iaf ska röntgas om möjligt, så känns SKKs ord inte alltid mycket värda, tyvärr.

Det låter som en kompromiss!
Du får gärna PM:a mig uppfödaren om de är aktiva.

Man kan ju så klart aldrig garantera att en valp efter lugna föräldrar och farföräldrar blir lugn och egentligen tycker jag att det låter som om svärmodern inte alls skulle ha hund (vilket jag får uppfattningen av att du håller med om) eftersom hon inte egentligen är villig att engagera sig tillräckligt. I den bästa av världar skulle ett köp förhindras redan hos den ansvarsfulla uppfödaren som inte vill sälja valp till någon som inte är beredd att stimulera sin aktiva hund i tillräcklig utsträckning. Men verkligheten ser ju annorlunda ut.

I varje fall så har jag ingen aning om de fortfarande föder upp. Hon jag känner har tagit valpar på sin tik och sedan sparat en tik, som sedan har fått valpar, osv. Jag vet heller inte om uppfödaren till mormodern till mina föräldrars hund fortfarande föder upp. Jag letade lite på nätet men kunde inte hitta något. Men jag kan försöka kolla upp det lite närmare.

Hur skulle ni göra?

Åk till en uttstälning och kolla bara på andra lugna raser t.ex. Mops som inte kräver så myck. Prata mycket om raserna och jämför jack russel med då t.ex. Mops. Prata bara om en annan hundras och typ jag känner en som har en mops och den är sååååååå gosig. Nästan som en jacke men mycket lugnare! Egentligen vet jag inte vad jag hade gjort men du får testa lite olika metoder

Jag tror att de skulle må bra av att ha hund igen, men det skulle endast vara om svärfar är med på noterna då jag misstänker att det är han som skulle sköta de flesta promenaderna.

Jag försöker hitta raser som vi kan föreslå istället.
Vad sägs om Papillon, japansk spets eller Phalene?
Jag kan inte alls mycket om småhundsraserna då jag är bruksnörd. :o

Jag tror att de skulle må bra av att ha hund igen, men det skulle endast vara om svärfar är med på noterna då jag misstänker att det är han som skulle sköta de flesta promenaderna.

Papillon är en bruksras i litet format står det i rasstandarten så dem vill jobba inte sitta i soffan och ta det lugnt. Japansk spets kan ju vara lite skälliga annas en bra hund. Kolla runt bland lugna raser i rasgruppen sällskapshundar och om du hittar något som är inressant kan du ju prata med henne om lite närmare info om raserna

Dvärgschnauzer. Har samma lite "raggiga" och tuffa utseende istället för en docksöt phalene och kan kanske smita in under svärmors radar. Coola, trevliga hundar.

Fast en liten kortbent och släthårig JRT är ju väldigt docksöt. Så det beror ju på vad Flaskposts svärföräldrar har haft för hårlag på sina tidigare jyckar.

Sant. Hör jag JRT ser jag en raggig sak framför mig. Men dv.schnauzer är fortfarande en lämplig ras även om man bortser från utseendet tycker jag.

Men kanske dansk svensk gårdshund då om de är de släthåriga JRT:erna som de haft hittills?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 114
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund Jo det är så att vi då och då är hundvakt åt en Jack Russel. Han bor med sin husse och ytterligare en JRT skapligt nära oss. Husse...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Misiaczek
·
Övr. Hund Kom på mig förra veckan att jag tror jag har blivit lite hundrädd.. Ja alltså inte för alla hundar, men var hos svärmor för några dagar...
Svar
1
· Visningar
869
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Av ren nyfikenhet spekulerar jag lite i vilken hund som skulle passa mig när jag (eventuellt) ska köpa en i framtiden. Antar att det...
2
Svar
22
· Visningar
2 170
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt